- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,988
1980-luvun lopulla tulivat Euroopassa kaupalliseen liikenteeseen ensimmäiset ns kallistuvakoriset junat, ja VR halusi todennäköisesti seurata Ruotsin SJ:n esimerkkiä, joka oli hankkinut suuren määrän kallistuvakorisia ABB:n valmistamia X2-junia.Kani sanoi:Nopeiden junien tarjouspyynnöt jätettiin 14 tehtaalle jo vuonna 1990, laman kynnyksellä. VR:n visioissa junien nopeudet olivat pitkään 160 km/h tasoa, äkillinen muutos tapahtui 1980-luvun lopulla Eino Saarisen aikaan.
Kallistuvakorinen juna oli sen ajan muoti-ilmiö, niiden avulla pienemmillä rautatielaitoksilla olisi mahdollisuus kilpailla lentolikenteen kanssa ilman että tarvitsee rakentaa erikseen mitään suurnopeusratoja. VR:llä kuviteltiin luultavasti että rataverkko on pääratojen osalta saman tasoista kuin Ruotsissa tai keski-Euroopassa. Valitettavasti tasoristeysten esiintymistiheys, kulunvalvonnan puuttuminen ja ankarat talviolosuhteet piti huolen että tavoitteista jäätiin, ja kestää kauan ennenkuin saadaan edes eteläisen Suomen rataverkko sille tasolle että pendolinosta olisi mitään hyötyä.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: