Pendolinot ovat huijausta

vompatti sanoi:
IC-junissa mielestäni oli jo liikenteen alkuaikoina uusia punavalkoisia vaunuja. Näin ollen uusia vaunuja olisi IC-liikenteeseen ostettu joka tapauksessa vaikka sinisiä vaunuja kuinka olisi voinut korjata ja modernisoida!
Käytännössä homma meni 1980 -luvun lopulla näin: uudet IC -vaunut syrjäyttivät jonkin verran siniharmaita vaunuja pikajunista. Nämä "ylimääräiset" siniharmaat vaunut siirrettiin vähäpätöisemmille reiteille eli taajamajunien rataosuuksille. Näin puuvaunut saatiin korvattua teräsvaunuilla. Voidaan siis sanoa, että IC -vaunut korvasivat puuvaunut.
 
vompatti sanoi:
IC-junissa mielestäni oli jo liikenteen alkuaikoina uusia punavalkoisia vaunuja. Näin ollen uusia vaunuja olisi IC-liikenteeseen ostettu joka tapauksessa vaikka sinisiä vaunuja kuinka olisi voinut korjata ja modernisoida! Te, jotka olette tähän viestiketjuun kirjoittaneet sinisten vaunujen modernisoinnista, oletteko sitä mieltä, että ilman uusia vaunuja olisi pärjätty? Mielestäni VR:n IC-liikenteessä ei voida välttyä punavalkoisilta IC-vaunuilta, jotka käytännössä olivat uusia, eivät vanhoja sinisiä.
Olet oikeassa. En ole mielestäni muuta väittänyt, kuin että yhtaikaa 80-90-luvun taitteessa VR:llä oli monenlaisia junatyyppejä liikenteessä, mutta IC:t olivat ainoat joissa oli alusta alkaen pääsääntöisesti vain uusia punavalkoisia vaunuja (tosin viikonloppuisin niitäkin paikattiin vanhoilla). Myöhemmin, kun uusia vaunuja valmistui lisää, korvattiin aikataulukausien vaihtuessa aina jokin suosittu pikajuna IC:ksi ja samalla voitiin lätkäistä lisämaksua. Tästä aiheutui paljon keskustelua joukkoviestinten yleisönosastoissa.

Toki IC:itä olisi voitu ajaa kokonaan vanhoillakin vaunuilla. On olemassa muita maita joissa "IC" ei välttämättä tarkoita korkeatasoista pitkänmatkan junaa, vaan ihan tavallisella pikajuna- tai jopa melko vaatimattomalla moottorivaunukalustolla ajettavia kaupunkien välisitä tasan tunnin välein sukkuloivia junia.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Toki IC:itä olisi voitu ajaa kokonaan vanhoillakin vaunuilla. On olemassa muita maita joissa "IC" ei välttämättä tarkoita korkeatasoista pitkänmatkan junaa, vaan ihan tavallisella pikajuna- tai jopa melko vaatimattomalla moottorivaunukalustolla ajettavia kaupunkien välisitä tasan tunnin välein sukkuloivia junia.
Joo, tässä yksi esimerkki (Belgia). Tällaisista remontoimattomista ja remontoiduista AM70 -sähköjunista koostuneella IC -junalla on tullut joskus mentyä. Näitä samoja AM70 -sähköjunia näkee paikallisjunissakin. Sama kuin meillä ajettaisiin IC -junia Sm1- ja Sm2- kalustolla. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
339-DF sanoi:
Plussaa tämäkin. Ei minua ainakaan huvita kiipeillä (kaksikerroksisen IC-vaunun) portaissa siellä vaunun sisällä. Sitäpaitsi ne ovat rumia (makuasia). Mieluummin kävelen asemalaiturilla vähän pidemmän matkan kuin kuljen junavaunussa portaita ylös alas.

Kukaan ei pakota edes vilkaisemaan kakkoskerroksen suuntaan! Junamaatti varaa paikan ensisijaisesti alakerroksesta, jos lipun ostaja ei esitä erikoistoiveita ostohetkellä. VR:n kaukojunakalustossa kaksikerroksinen on ainoa vaunutyyppi, jossa nimenomaan ei tarvitse nousta ensimmäistäkään askelmaa koko matkan aikana, mikäli matkustajan lähtö- ja pääteasemilla on korotetut laiturit.

Kaksikerrosvaunun etuna koen vakaan kulun: ainakin yläkerran pöydällä olen aina voinut huoletta tehdä kirjallisia töitä junan kulkiessa nopeutta 140 km/t. Lisäksi panttilukolliset lokerot suurillekin matkatavaroille on ehdottoman tärkeä palvelumuoto, jota Pendolino ei tarjoa (käsittämätöntä sinällään).
 
kaakkuri sanoi:
Pendolino-junat ovat minusta VR:n onnistunein tuote, ne ovat ainakin minua palvelleet hyvin eli ne ovat ajoissa, ne ovat siistejä, niissä on hyvä palvelu
Ei Pendolinon palvelu mielestäni ole sen parempaa kuin Intercityn tai pikajunan (lukuun ottamatta Business-tiloja, mutta niitähän käyttävät vain murto-osa matkustajista). 2.lk:n penkit ovat yhtä pehmeitä, vastakkaisten paikkojen pöydät yhtä suuria, jalkotilaa ei ole sen enempää kuin pikajunassakaan.
Se, että pendolinon asemat ovat kaupunkien keskustassa, ei ole mikään poikkeus verrattuna muihin juniin, mutta mikä pendolinon tekee kilpailukykyisesksi on se, että se pysähtyy harvoin ja on sen takia muita junia nopeampi. Tosin kaikki Pendolinovuorot voitaisiin korvata IC-veturijunilla ja siitä ei koituisi matkustajille haittoja (ei ainakaan suurimalle osalle, yleensä suurin osa matkustajista välittää matkojen hinnoista ja kestosta).
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin kolme junatyyppiä: Express-junat, Intercityt ja Paikallisjunat. Sinivalkoiset vaunut voitaisiin saneerata ja niitä voitaisiin käyttää myös Intercity-junissa, kun taas pendolinot ja osa nykyisistä Intercityjen vaunuista voisivat hoitaa Express-liikenteen, joka vastaisi Pendolinojen liikennealuetta, lukuunottamatta väliä Turku-Helsinki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
vompatti sanoi:
Miten minä olen ymmärtänyt, että Pendolino olisi usein myöhässä.

Ovathan ne olleet myöhässä, varmaan joka toinen kerta Pendolinolla matkustaessani juna on ollut myöhässä. Oulusta Seinäjoen kautta Helsinkiin matkannut juna oli Seinäjoella jopa puoli tuntia myöhässä! Konduktööri sanoi Tampereen kohdalla, että juna olisi aikataulun mukaisesti Helsingissä, mutta niin vain 140 km/h köröteltiin ja puoli tuntiahan se oli myöhässä sitten lopulta.

Pendolinoissa harmittaa myös ikkunoiden pienuus verrattuna InterCityihin. Ei niissä muutoin ole valittamista. Jos ikkunat olisivat suuria ja Pendolinot luotettavia, vastaisivat ne InterCityjä. Tietysti Pendolinojen muotoilussa ja tekniikassa on näitä pieniä hienouksia, high techiä, jota jotkut arvostavat. Kyllähän se minustakin pientä jännitystä tuo junamatkaan, sen ohella, että jännittää ollaanko taas myöhässä.
 
retale sanoi:
Kukaan ei pakota edes vilkaisemaan kakkoskerroksen suuntaan! Junamaatti varaa paikan ensisijaisesti alakerroksesta, jos lipun ostaja ei esitä erikoistoiveita ostohetkellä. VR:n kaukojunakalustossa kaksikerroksinen on ainoa vaunutyyppi, jossa nimenomaan ei tarvitse nousta ensimmäistäkään askelmaa koko matkan aikana, mikäli matkustajan lähtö- ja pääteasemilla on korotetut laiturit.
Kyllä tarvitsee nousta portaita, jos haluaa käydä matkan aikana ravintolavaunussa, vaikka istumapaikka olisi alakerrran osastossa. Ja aika monessa portaassa joutuu juoksemaan jos oma vaunu on kaukana ravintelista.

Muistan että n vuosi sitten käytiin mediassa aika kiihkeää keskustelua ja pääsi jopa jonkun lehden etusivulle tapaus, että liikuntarajoitteinen oli konnarin toimesta uhattu, tietenkin tuttuun tapaan kovaäänisesti kaikkien vaunun muiden matkustajien kuullen, heittää ulos IC-junasta, koska oli ottanut matkalleen mukaan pullon olutta ja avannut sen juodakseen sitä, koska kaksikerrosvaunusta ei pääse käväisemään ravintolavaunussa harrrastamaan näitä paheita, jos ei jalka nouse portaissa. Keskustelussa vedottiin ihan järjestöaktivistien taholta liikuntarajoitteisten kansalaisoikeuksiin ja tivattiin vastausta menettelytapoihin VR-konsernilta. En muista mitä VR vastasi, vai vastasiko.

t. Rainer
 
kemkim sanoi:
Ovathan ne olleet myöhässä, varmaan joka toinen kerta Pendolinolla matkustaessani juna on ollut myöhässä.
Itse olen välttänyt Pendolino-junaa juuri noiden ongelmien takia.. Pendolinosta mielestäni puhutaan enemmän kuin mitä se on, sama koskee myös lentoliikennettä, kummassakaan ei ole mitään ihmeellistä. Vaikka en kiistä sitä etteikö Pendolino olisi hieno juna. Se on todella hieno juna ja tälläinen suomalainen pers-aukinenkin tuntee itsensä melkein johtajaksi kun istuutuu pendolinon penkkiin ja ajelee sillä sitten minne ajelee..

Mutta kun miettii esimerkiksi Pendolino-liikennettä Turun ja Helsingin välissä, niin on mielestäni rahastamista se että esimerkiksi S144 16.02-17.57 on 2 minuuttia nopeampi kuin IC2 146 17.00-18.57. No joo, joku voisi sanoa että onhan se nopeampi, mutta kuka viitsi oikeasti maksaa 5 euroa kahdesta minuutista? Se on siis 2,50 euroa per minuutti, ja tällä hinnalla juo jo hyvät pullakahvit IC2:ssä, että kyllä mielummin itse valitsisin jälkimmäisen, jos ajatellaan vaan rahan kanssa. Mutta jos haluaa leuhkia että mä meen Pendolinolla ja maksaa sitten vielä lisää niin asian laitan on toki toinen..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
lamarjam sanoi:
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin kolme junatyyppiä: Express-junat, Intercityt ja Paikallisjunat.
Tämähän on VR Oy:n VALI 2006 -konsepti, nimet eivät vain ole samat.
Vali2006_500.gif


Tässä keskustelussa menee minusta sekaisin tuo konsepti ja junissa käytettävä kalusto. Tosin minusta menee myös VR Oy:llä sekaisin itsellään tuo konsepti. Esimerkiksi siten, että Hki-Tku -välillä ajaa kolmenlaisia junia (Pendot, 2-kerrosjunat ja siniset junat), mutta kaikki pysähtyvät yhtä paljon ja ajavat todellisuudessa samalla aikataululla. Mitkä näistä siis kuuluvat jompaan kumpaan kahteen ylimpään luokkaan?

Junien konseptointi on miunsta aivan oikein. Sitä on harrastettu iät ja ajat (pikajuna, henkilöjuna ja paikallisjuna taisivat olla 1950-luvulla). Matkustajan ja asiakkaan kannalta vain on hankalaa, kun konseptit, nimet ja ominaisuudet muuttuvat kaiken aikaa. Jotta asiakkaat ymmärtäisivät erilaisten junien eroja, junia esim. maalataan eri värisiksi. Mutta tässäkin VR Oy on mennyt sekaisin, kun jonkun mielestä kaikkien junien (Sm1-2 -kalustosta Pendoihin) pitääkin olla saman värisiä.

Suurin VR Oy:n konseptoinnin vika kuitenkin on siinä, että koko rataverkko on konseptoitu ylimmälle tasolle. Tämähän on ollut VR Oy:n strategia jo 40 vuotta. Pendolinot alkavat tuntua huijaukselta, kun ei ole mitään muita asemia kuin ne, joilla Pendot pysähtyvät, joten kaikki muut junat pysähtyvät sitten samoilla asemilla. Hämeenlinnan tapaus on ikävä esimerkki siitä, mitä seuraa, kun sitä Pendo-konseptia yritetään rakentaa väkisin pudottamalla pois yhä pysähdyksiä, vaikka ei ole enää, mistä pudottaa.

Konseptia pitäisikin rakentaa toisesta päästä, eli avaamaalla (palauttamalla) Pendolino-asemien väliin liikennepaikkoja ja tarjoamalla junia, jotka pysähtyvät useammin kuin kaikki junat nykyään. Mutta tämähän on nähty liian vaikeaksi. Kun monopolioperaattori ei sitä halua, niin jokaisella pysähdyksellä on sitten aina ehtona valtion tukiraha. Ministeriö ei voi harjoittaa rautatieliikennepolitiikkaa, kun ministeriön hallitsema operaattori hallitsee ministeriötä monopolinsa suojassa.

Siellä, missä rautateiden liberalisointi (meillä sanotaan vapauttaminen kilpailulle - kuulostaa kielteiseltä, ja on siksi tarkoisuksenmukainen sanonta) on edennyt, VALI-konseptin useasti pysähtyviä junia hoitavat mielellään ja ilman tukea pienet tai yksityiset operaattorit.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Jotta asiakkaat ymmärtäisivät erilaisten junien eroja, junia esim. maalataan eri värisiksi. Mutta tässäkin VR Oy on mennyt sekaisin, kun jonkun mielestä kaikkien junien (Sm1-2 -kalustosta Pendoihin) pitääkin olla saman värisiä.
Deutsche Bundesbahn kokeili eri junatyyppien erottamista värein vuodesta 1986 noin kymmenen vuoden ajan. Kaluston maalauksen tyyli oli sama kaikissa junissa, mutta vain pääväri vaihtui. S-Bahn -junissa (vastaa meidän paikallisjuniamme) merkitsevä pääväri oli oranssi, RegionalBahneissa/-Expresseissä (meidän taajamajunamme) turkoosi, InterRegioissa (vastannee pikajunia Suomessa) sininen ja InterCityissä punainen. Kaluston väritys olikin melko iloisen näköistä siihen saakka, kunnes Deutsche Bahn AG päätti 1990 -luvulla yhtenäistää kalustonsa värityksen nykyiseksi puna-valkoiseksi.

Eli ehkä myös VR on hakenut kalustoonsa yhtenäistä ilmettä. Tai sitten Suomessa on vain (jälleen kerran) matkittu muita...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
SD202 sanoi:
Eli ehkä myös VR on hakenut kalustoonsa yhtenäistä ilmettä. Tai sitten Suomessa on vain (jälleen kerran) matkittu muita...
Kemijärven tapauksessa värityksestä on nyt yritetty tehdä kynnyskysymys. VR Oy:n imago kärsii, jos samassa junassa on punaisia vaunuja Rovaniemelle ja sinisiä Kemijärvelle.

Nyt siis värillä ollaan osoittamassa, että osa kalustosta on "huonoa" ja toinen osa "hyvää". Onhan se varmaan onni, että 1962 käyttöön otettu väritys on vaunuissa yhä, jotta keskenään suunnilleen samanikäinenkin mutta eri värinen kalusto voidaan jakaa vuohiin ja lampaisiin. Saneeratut Sm1-2 -junatkin ovat parempia kuin uusimmat siniset vaunut. Tietenkin, sillä punavalkoisilla Sm1-2 -junilla ei voi ajaa Kemijärvelle edes aggregaatin avulla.:lol:

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Kemijärven tapauksessa värityksestä on nyt yritetty tehdä kynnyskysymys. VR Oy:n imago kärsii, jos samassa junassa on punaisia vaunuja Rovaniemelle ja sinisiä Kemijärvelle.
Minkä ihmeen takia makuuvaunun pitää olla puna-valkoinen? Perinteisesti "suuressa maailmassa" makuuvaunut ovat aina olleet sinisiä, oikein tummansinisiä kuin öinen taivas. Vain ohut koristeraita on sallittu. VR voisi han hyvin maalauttaa kaikki yöjunissa käytettävät vaununsa, niin uudet kuin vanhat, perinteisen euroooppalaisen makuuvaunun värisiksi, niin eipä ole kellekään epäselvää minkä tyyppisestä junasta on kysymys.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Minkä ihmeen takia makuuvaunun pitää olla puna-valkoinen?
Kyllä yksinkertainen ja riittävän suuri vuode-logo puna-valko-raidallisen vaunun kyljessä selvittää niin uusavuttomalle kantakansalaiselle kuin ummikkoulkomaalaiselle, mistä vaunutyypistä on kyse! Logon tulee koristaa kaikkia makuuvaunuja värityksestä riippumatta. Sinisiä makuuvaunuja tulee käyttää kysynnän ja järkevän vaunukierron mukaan kaikissa junarungoissa, joihin ne vain suinkin soveltuvat toiminnallisten ominaisuuksiensa puolesta.

VR:n imagohaitat ovat vallan muualla kuin kirjavassa vaunukalustossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Antero Alku sanoi:
Kemijärven tapauksessa värityksestä on nyt yritetty tehdä kynnyskysymys. VR Oy:n imago kärsii, jos samassa junassa on punaisia vaunuja Rovaniemelle ja sinisiä Kemijärvelle.
Ja kuitenkin menee vielä pitkään ennenkuin edes koko Rovaniemen ryhmä on kokonaan punavalkoinen. Mielenkiintoista, ettei Fots-vaunujakaan maalattu punavalkoisiksi muutostöiden yhteydessä. Sitten täytyisi löytyä vielä punavalkoinen ravintola, joita ei ole vielä edes kaikissa IC-junissa. Istumavaunujakin luulisi mukana olevan, eikä niitäkään ole punavalkoisina juuri saatavissa.
 
Hidas pikajuna

Maanantaina 20.11.2006 klo 20.00-20.30 TV1 MOT: Hidas pikajuna. Mistä johtuvat pendolinojen tekniset ongelmat?

Uusinta tiistaina 21.11.2006 klo 16.30-17.00 TV1.
 
Takaisin
Ylös