lamarjam sanoi:
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin kolme junatyyppiä: Express-junat, Intercityt ja Paikallisjunat.
Tämähän on VR Oy:n VALI 2006 -konsepti, nimet eivät vain ole samat.
Tässä keskustelussa menee minusta sekaisin tuo konsepti ja junissa käytettävä kalusto. Tosin minusta menee myös VR Oy:llä sekaisin itsellään tuo konsepti. Esimerkiksi siten, että Hki-Tku -välillä ajaa kolmenlaisia junia (Pendot, 2-kerrosjunat ja siniset junat), mutta kaikki pysähtyvät yhtä paljon ja ajavat todellisuudessa samalla aikataululla. Mitkä näistä siis kuuluvat jompaan kumpaan kahteen ylimpään luokkaan?
Junien konseptointi on miunsta aivan oikein. Sitä on harrastettu iät ja ajat (pikajuna, henkilöjuna ja paikallisjuna taisivat olla 1950-luvulla). Matkustajan ja asiakkaan kannalta vain on hankalaa, kun konseptit, nimet ja ominaisuudet muuttuvat kaiken aikaa. Jotta asiakkaat ymmärtäisivät erilaisten junien eroja, junia esim. maalataan eri värisiksi. Mutta tässäkin VR Oy on mennyt sekaisin, kun jonkun mielestä kaikkien junien (Sm1-2 -kalustosta Pendoihin) pitääkin olla saman värisiä.
Suurin VR Oy:n konseptoinnin vika kuitenkin on siinä, että koko rataverkko on konseptoitu ylimmälle tasolle. Tämähän on ollut VR Oy:n strategia jo 40 vuotta. Pendolinot alkavat tuntua huijaukselta, kun ei ole mitään muita asemia kuin ne, joilla Pendot pysähtyvät, joten kaikki muut junat pysähtyvät sitten samoilla asemilla. Hämeenlinnan tapaus on ikävä esimerkki siitä, mitä seuraa, kun sitä Pendo-konseptia yritetään rakentaa väkisin pudottamalla pois yhä pysähdyksiä, vaikka ei ole enää, mistä pudottaa.
Konseptia pitäisikin rakentaa toisesta päästä, eli avaamaalla (palauttamalla) Pendolino-asemien väliin liikennepaikkoja ja tarjoamalla junia, jotka pysähtyvät useammin kuin kaikki junat nykyään. Mutta tämähän on nähty liian vaikeaksi. Kun monopolioperaattori ei sitä halua, niin jokaisella pysähdyksellä on sitten aina ehtona valtion tukiraha. Ministeriö ei voi harjoittaa rautatieliikennepolitiikkaa, kun ministeriön hallitsema operaattori hallitsee ministeriötä monopolinsa suojassa.
Siellä, missä rautateiden liberalisointi (meillä sanotaan vapauttaminen kilpailulle - kuulostaa kielteiseltä, ja on siksi tarkoisuksenmukainen sanonta) on edennyt, VALI-konseptin useasti pysähtyviä junia hoitavat mielellään ja ilman tukea pienet tai yksityiset operaattorit.
Antero