Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
GM5 esitti keskusteluun varsin tärkeitä näkökohtia.
Jos ylipäätään pidetään pikaraitiotietä tai modernia raitiotietä mahdollisena ja perusteltuna ratkaisuna liikennetarpeisiin Helsingin seudulla, miksi tällaisia hankkeita ei noin 20 vuoden keskustelun aikana ole toteutettu?
Erityisesti kannattaisi nostaa seuraavat asiat esille:
- Miksi Helsingin raitioteiden jo KANJO - selvityksessä 1990-luvulla esitettyjä nopeutustoimia (kuljettajarahastuksen poisto, liikennejärjestelyjen tarkistukset, etuuksien parantaminen) ei ole toteutettu, vaikka ne tuottaisivat suuret rahalliset säästöt?
- Miksi Helsingin raitioteiden pitkälle tutkittuja ja ilmeisiä taloudellisia etuja tuottavia pieniä jatkoja (esim. Munkkivuori, Koskela / Veräjämäki / Oulunkylä) ei ole toteutettu - ja miksi niiden eduista esitetään ilmeisen virheellisiä laskelmia HKL:n kustannusraporteista?
- Miksi HKL on aktiivisesti vastustanut Viikin pikaraitiotietä (VIIRA) ja estänyt sen rakentamisen samanaikaisesti Viikin asuntorakentamisen aikana?
- Miksi Jokeri toteutettiin bussimetrona, eikä pikaraitiotienä?
- Mihin perustuvat yhä jatkuvat puheet pikaraitiotiestä "neljäntenä järjestelmänä" vaikka pikaraitiotie on toteutettavissa nykyisen HKL-raitiotien kanssa yhteensopivana järjestelmänä?
Jos ylipäätään pidetään pikaraitiotietä tai modernia raitiotietä mahdollisena ja perusteltuna ratkaisuna liikennetarpeisiin Helsingin seudulla, miksi tällaisia hankkeita ei noin 20 vuoden keskustelun aikana ole toteutettu?
Erityisesti kannattaisi nostaa seuraavat asiat esille:
- Miksi Helsingin raitioteiden jo KANJO - selvityksessä 1990-luvulla esitettyjä nopeutustoimia (kuljettajarahastuksen poisto, liikennejärjestelyjen tarkistukset, etuuksien parantaminen) ei ole toteutettu, vaikka ne tuottaisivat suuret rahalliset säästöt?
- Miksi Helsingin raitioteiden pitkälle tutkittuja ja ilmeisiä taloudellisia etuja tuottavia pieniä jatkoja (esim. Munkkivuori, Koskela / Veräjämäki / Oulunkylä) ei ole toteutettu - ja miksi niiden eduista esitetään ilmeisen virheellisiä laskelmia HKL:n kustannusraporteista?
- Miksi HKL on aktiivisesti vastustanut Viikin pikaraitiotietä (VIIRA) ja estänyt sen rakentamisen samanaikaisesti Viikin asuntorakentamisen aikana?
- Miksi Jokeri toteutettiin bussimetrona, eikä pikaraitiotienä?
- Mihin perustuvat yhä jatkuvat puheet pikaraitiotiestä "neljäntenä järjestelmänä" vaikka pikaraitiotie on toteutettavissa nykyisen HKL-raitiotien kanssa yhteensopivana järjestelmänä?
Viimeksi muokattu: