Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ehkei siksi, että sen nimi on raitiovaunu, vaan siksi, ettei sen nimi ole metro.Minusta kuulostaa aivan irrationaaliselta, että raitiovaunuliikennettä ei haluttaisi kehittää vain sen vuoksi, että kulkuneuvon nimi on raitiovaunu.
Oman käsitykseni mukaan Helsingissä yhdistyy monta eri tekijää, jotka yhdessä ylläpitävät hidasraitiotietä:
- Halu pitää yksikkökoko pienenä, jotta vuorovälistä tulee lyhyt.
- Nykyaikaisen ratatekniikan vastustus, jonka vuoksi vaunujen nopeus on pidettävä alhaisena ja vaunut kuluvat enemmän ja niiden ylläpito maksaa enemmän.
- Liikennevaloetuuden päätehtävä on estää vaunujen ajo etuajassa, ei taata mahdollisimman suuri linjanopeus.
- Tarpeettomat jalankulkuvalot, joiden ajoitus johtaa vaunujen pysähtymiseen esim. juuri ennen pysäkkiä.
- Kuljettajarahastus.
- Yksikkökustannusraportin tapainen kustannuslaskenta, jossa uskotaan sokeasti tilastoarvoihin, jotka eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
Tämä on käynyt ilmi erittäin hyvin Mikko Laaksosen mainitsemassa Kruunuvuorenrannan raitiotien suunnittelussa. Suunnittelusta vastuussa oleva KSV on laskenut liikennettä ja sen kustannuksia siten, että kustannuslaskennassa näkyy nykyaikaisella tavalla toteutetun pikaraitiotien hyöty. HKL laskee samaa asiaa omalla tavallaan ja niin, että saadaan yksikkökustannusraportin esimerkin mukaisia tuloksia.
Käsitykseni mukaan kysymys on nimenomaan siitä, että pikaratitiotien toteuttamista vastustetaan. Koska on olemassa suunnitelma Töölön metrosta, joka jatkuu keskustasta Laajasaloon, raitiotietä ei saisi rakentaa, kun kerran ehkä 30-50 vuoden kuluttua rakennettaisiin metro.
Antero