Pikavuoroliikenne: huonoa palvelua kalliilla hinnalla

Tässä viestiketjussa varmaan tarkoitetaan nyt tapauksia, joissa pikavuoron rinnalla kulkeva vakiovuoro ei kannattaisi. Joukot kulkevat kaupunkien väliä ja vakiovuoropysäkeiltä saisi kyytiin korkeintaan muutamia matkustajia. Vakiovuoro ei siis yksinään olisi elinkelpoinen, mutta muuttamalla pikavuoro vakiovuoroksi saataisiin palvelu vakiovuoropysäkeillekin. Sekään ei vaan välttämättä ole kannattavaa, koska kaikkein kannattavinta joukkoliikennettä Suomessa näyttää olevan mahdollisimman nopeat yhteydet kaupunkien välillä.

No kun kyse ei ollut tästä. Kyse oli Pohjois-Suomesta, missä ei ole isoja kaupunkeja eikä sen paremmin juniakaan joiden kanssa kilpailla. Tilanne on ihan toinen vaikkapa maakuntakeskusten välillä, missä usein kulkee ihan nätisti niin vakioita kuin pikavuorojakin. Kyse oli tilanteesta, missä jonkun seudun muutamista harvoista vakiovuoroista suurin osa muutetaan pikavuoroiksi. Jos liikennevirrat ovat sen verta heikkoja, että tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, niin on silkkaa jeesustelua sanoa, että ainahan joku voi hakea hakea lupaa vakiolle. Aivan samoin voisi sanoa, että eihän kukaan estä rakentamasta jollekin paikkaseudulle kilpailevaa sähköverkkoa. No ei estä, mutta useinkaan ei ole mielekästä rakentaa kahta rinnakkaista verkkoa. Käytännössä syrjemmällä on vain yksi liikennöitsijä alueellaan. Tilanne on ihan eri kaupunkien välisessä liikenteessä, missä kilpailu toimii ihan hyvin ja kuinkas ollakaan bussitarjontakin on erinomainen ja usein löytyy juuri kunkin tarpeita palveleva vuoro, jollekin vakio, toiselle erikoispika joka ei pysähdy ollenkaan maaseudulla.
 
Tilanne on ihan eri kaupunkien välisessä liikenteessä, missä kilpailu toimii ihan hyvin ja kuinkas ollakaan bussitarjontakin on erinomainen ja usein löytyy juuri kunkin tarpeita palveleva vuoro, jollekin vakio, toiselle erikoispika joka ei pysähdy ollenkaan maaseudulla.

Kilpailu on välillä aika vähäistä. Esimerkiksi välillä Helsinki-Tampere useimpia vuoroja operoi Paunu. Muutamia vuoroja on Länsilinjoilla ja yksi vuoro on peräti Veolia Transportilla. Eli voisihan se kilpailu paremminkin toimia. Jos joku ennestään reitillä olematon bussiyhtiö tahtoisi perustaa uuden vuoron tälle välille ja tarjota mahdollisimman edullisia bussimatkoja, niin saisiko se lupaa? Toimisiko kilpailu?
 
Jos liikennevirrat ovat sen verta heikkoja, että tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, niin on silkkaa jeesustelua sanoa, että ainahan joku voi hakea hakea lupaa vakiolle.

Silloinhan ei ole tarvetta vakiolle, jos tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, ja liikennöitsijä hakee ennemmin lupaa pikavuorolle. Jos tarvetta on jostakin muusta syystä kuin matkustajamäärien takia, niin sitten vuoro järjestettäneen ostoliikenteenä.
 
Kilpailu on välillä aika vähäistä. Esimerkiksi välillä Helsinki-Tampere useimpia vuoroja operoi Paunu. Muutamia vuoroja on Länsilinjoilla ja yksi vuoro on peräti Veolia Transportilla.
Onhan tällä välillä myös Osmo Ahon pikavuorot.
Käytännössä tällä erikoishinnoitellulla välillä ei ole juurikaan tilaa uusille vuoroille. Kesällä 2007 tapahtui yhteysvälillä suurimmat muutokset vuosiin. Aikatauluja järkevöitettiin, ja lisää vuorojakin tuli.

Osa uusista vuoroista tuli entisistä Helsinki-Virrat kimppapikavuoroista joita Paunu operoi Veolia Transport:n kanssa. Nämä katkaistiin Kangasala-Virrat osuudelta ja käännettiin siitä Tampereelle. Myös lauantai-iltaankin saatiin uusi vuoro.

Ainoat aukot tällä hetkellä on arki-iltaisin Tre-Hki suunnassa (viimeinen vuoro 21:00 K,To tai 20:00 M,Ti,P) ja vastaavasti Hki-Tre suunnassa aamuisin (varsinkin pyhisin eka aamun vuoro vasta 8:10, ellei ensin suoriudu lentokentälle, josta lähtee 5:45 auto.)
 
Jos liikennevirrat ovat sen verta heikkoja, että tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, niin on silkkaa jeesustelua sanoa, että ainahan joku voi hakea hakea lupaa vakiolle.

Silloinhan ei ole tarvetta vakiolle, jos tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, ja liikennöitsijä hakee ennemmin lupaa pikavuorolle. Jos tarvetta on jostakin muusta syystä kuin matkustajamäärien takia, niin sitten vuoro järjestettäneen ostoliikenteenä.


Logiikka ei välttämättä mene noin. Kun ollaan jollain linjalla, jossa keskimääräinen kuormitus on 10-20 henkeä, kaikki pitää saada kyytiin, jotta linjaa ei ole pakko lopettaa. Tai että se kannattaa ajaa edes ostoliikenteenä.

Nyt pikavuoron etuna liikennöitsijän kannalta on korkeampi hinta. Tavallisen linja-auton käyttäjän kannalta ei muutamalla minuutin pysähdyksellä ei ole matka-ajan kannalta paljonkaan merkitystä. Kun linja-auto on puolityhjä, pikavuorostatukselle ei ole mitään tarvetta.

Erillisiä pika- ja vakiovuoroja tarvitaan vain reiteillä, joissa linja-autot ovat varsin täysiä tai hyvin suuri osa matkustajista kulkee tiettyjen pisteiden välillä.
 
Osa uusista vuoroista tuli entisistä Helsinki-Virrat kimppapikavuoroista joita Paunu operoi Veolia Transport:n kanssa. Nämä katkaistiin Kangasala-Virrat osuudelta ja käännettiin siitä Tampereelle.

Tätä kirjoittessani toisessa kädessäni on Veolia Transport Tampere Oy:n Aikataulut 13.8.-31.12.2007 paperijulkaisu. Sivulla 3 kerrotaan, että 14.30 L, 15.40 M-P, 21.00 SS Helsingistä lähtee ExpressBus reittiä Hämeenlinna-Pälkäne-Kangasala-Orivesi-Ruovesi-Virrat, P Ähtäriin asti. Sivulla 5 paluulähdöt Virroilta M-L 6.05, Ähtäristä SS 15.35 samaa reittiä. Miten tässä näin?

Muuten, eikö näiden vuorojen pohjoinen päätepysäkki ollut jonkin aikaa Ähtärissä? Muistelen, että aamulähtö olisi ollut 5.30 eli samaan aikaan Tampereelle menevän junan kanssa. Sitten Uuden Juna-ajan koittaessa junan päätepysäkki siirrettiin Seinäjoelta Haapamäelle ja samoihin aikoihin linja-auton päätepysäkki Virroille. Junalla ehti Pendolinoon, joka oli Helsingissä 9.30 aikoihin ja bussi oli perillä Helsingissä 10.00. Sitten loppuivat molemmat. Tietääkö joku, asuuko Ähtärissä enää ketään?
 
Kun ollaan jollain linjalla, jossa keskimääräinen kuormitus on 10-20 henkeä, kaikki pitää saada kyytiin, jotta linjaa ei ole pakko lopettaa. Tai että se kannattaa ajaa edes ostoliikenteenä.

Kajaanin ja Suomussalmen välillä ajetaan vuoroja joissa 10 matkustajaa olisi PALJON. Niissä vuoroissa, joissa kulkee koululaisia, voi olla koulupäivinä melkoinen joukko matkustajia. Perjantai-iltapäivisin on Kajaanista lähtijöitä ja sunnuntai-iltana saapujia, joskus paljonkin. Arvaan, että osa opiskelijoita, varusmiehiä näyttää ainakin olevan. Osa vuoroista ajetaan pienoisbusseilla. Silti kaikki liikenne ei taida vielä mennä "verotoimiston piikkiin."
 
...Muuten, eikö näiden vuorojen pohjoinen päätepysäkki ollut jonkin aikaa Ähtärissä?...

Oikeassa olet, Ähtäri-Helsinki -vuorojahan ne olivat 80-luvun lopulta kuluvan vuosikymmenen puoleen väliin asti (se myöhemmin Ähtäristä lähtenyt kierto oli paljon uudempaa perua). Keskimääräinen matkustajamäärä Ähtärin ja Virtain välillä ei epäilemättä asettunut 10:n ja 20:n välille (sori vaan, hiukkasen huvitti tuo edellisessä viestissä mainittu käsitys "hiljaisesta" bussivuorosta... :).
 
Miksi pikavuorojen pysähtymisrajoitus on alunperin otettu käyttöön? Bussi pysähtyy vain pysäkeillä, joissa matkustaja tulee kyytiin tai jää pois. Muuten bussi ajaa ohi. Joutuuko kuljettaja hidastamaan vauhtia siltä varalta, että mutkan takana olevalla pysäkillä olisi matkustajia? Vaikuttaako tämä hidastaminen merkittävästi aikatauluihin? Tuskin kovin moni vuoro on niin täynnä että lyhyemmän matkan kulkevat veisivät paikkoja pidemmän matkan kulkijoilta.
 
Alunperin pikavuorojen ideana oli ajaa samoihin aikoihin kuin vastaavan vakiovuoron, tai ainakin täydentää olemassaolevan liikenteen tarjontaa. Ennenaikaan maalla asui paljon ihmisiä, joten bussitkin pysähtelivät melkoisen taajaan. Pikavuoron perustaminen ei kuitenkaan mitenkään heikentänyt maaseudulla liikenteen tarjontaa. Pikavuoropysäkitkin ovat uudemman ajan ilmiö - maaseudun autioituessa niitä vuoroja, joitten rinnalle pikalinjat perustettiin, alettiin karsia ja syntyi tarve pysähdyspaikoille isoimpien kylien luona.

Sittemmin pikalinjat alkoivat elää omaa elämäänsä, mutta lähestulkoon aina nykyisenkin pikavuoron taustalla on ollut saman liikennöitsijän (tai yrityskaupoin ostetun muun liikennöitsijän) vakiovuoro.

Nykyään siis monilla yhteysväleillä vakiovuorotarjonta on melkoisen olematonta. Etenkin muuttamalla pitkiä pikavuoroja osalla matkaa vakioiksi, jäisivät haitat pieniksi ja hyödyt suuriksi.
 
Tietääkö joku, asuuko Ähtärissä enää ketään?
Kyllä täällä vielä joitain asuu... Tuo VR:n ja Veolian/Paunun Helsingin aamuyhteyksien lopettaminen on melko surkuhupaisa esimerkki joukkoliikenteen "kehittämisestä" Suomessa. Muistaakseni VR laittoi jossain vaiheessa aamulähdön päällekkäin 5:30 EB-lähdön kanssa vieden luonnollisesti osan ko. vuoron asiakkaista, ja lopulta molemmat lopetettiin kannattamattomina. Nyt Ähtäristä ei pääse aamupäiväksi Helsiinkiin julkisilla, mutta onneksi yksityisautoilu on keksitty.
Myöskään vuonna 2003 aloitettu Veolian ja Paunun pikavuoro Ähtäri (7:30) -Kangasala-Hki (12:00) ei ainakaan täältä pohjoispäästä katsottuna ollut ikinä mikään järkevä vuoro. Järkevämpää olisi ollut muuttaa Ähtäristä 8:10 Tampereelle lähtevä pikavuoro vastaavaksi suoraksi Helsingin vuoroksi kuin Veolian Ähtäristä 14:15 lähtevä vuoro on. Käsittääkseni se olikin veolialla suunnitelmissa, mutta liekö Paunulla ollut oma sanottavansa asiaan...
Jokatapauksessa joukkoliikenteen tilannetta Suomessa ei helpota yhtään ainakaan se, että aikatauluja ja yhteyksiä suunniteltaessa matkustajien etu ei aina ole se ensisijainen tavoite.
 
Peräänkuuluttaisin jonkinlaista tolkkua noihin Ähtäriä koskeviin liikennöintivaatimuksiin. Ensinnäkin vanhojen Centria Express-vuorojen ajo myös välillä Virrat-Ähtäri on osoittautunut kannattamattomaksi, jonka vuoksi Veolia on varsin johdonmukaisesti luopunut niiden liikennöinnistä. Jos M-TO, L matkustajia on nolla ja enimmillään yhdellä kädellä laskettava lukumäärä, ja sitten vielä huomioidaan siirtoajo Virrat-Ähtäri (tai toisinpäin), niin ymmärtää, että nykyisillä matkustajamäärillä se ei ole yksinkertaisesti ollut mielekästä puuhaa Veolialle. Joten siitä syystä Centria Express (ts. Ähtäri-Virrat-Orivesi-Pälkäne-Hämeenlinna-Helsinki) on pätkäisty Virroille muina päivinä kuin P ja SS. Reitin toinen vuoroparihan loppui kesäaikataulukauden vuoksi tyystin, sillä senkin matkustajamäärät ovat olleet sen verran vahvassa laskusuhdanteessa. Paunu toki sitten korvasi osittain tuota aukkoa uusilla pikavuoroilla, kuten Killerpop jo mainitsi.

Mitä tuohon Tampereen kautta liikennöintiin tulee, niin siinä aamupikavuorossahan on jo nyt yhteys Helsinkiin. Vuoro saapuu Tampereelle n. klo 10:30 ja klo 11:00 lähtee Paunun pikavuoro Helsinkiin. Tämä yhteys löytyy niin Paunun, kuin Veolian aikatauluista. Odotusaikaakin jää varsin maltillisesti, eli n. 25 min. Ja mitä ihmeen potaskaa täällä oikein väitetään siitä iltapäivän pikavuorosta... Hohhoijaa. Ei sekään ole suora yhteys, vaan vuoro Ähtäristä saapuu n. klo 16:40, jonka jälkeen on autonvaihto ja vuoro jatkuu toisella autolla klo 17:05. Eli siihen jää samanlainen odotustauko kuin tuohon aamupäivän yhteyteen. Kyllä, lupa on suoralle yhteydelle, mutta siinä on aina autonvaihto. Sama pätee myös Helsingistä Ähtäriin aamupäivällä.
 
Ja mitä ihmeen potaskaa täällä oikein väitetään siitä iltapäivän pikavuorosta... Hohhoijaa. Ei sekään ole suora yhteys, vaan vuoro Ähtäristä saapuu n. klo 16:40, jonka jälkeen on autonvaihto ja vuoro jatkuu toisella autolla klo 17:05. Eli siihen jää samanlainen odotustauko kuin tuohon aamupäivän yhteyteen. Kyllä, lupa on suoralle yhteydelle, mutta siinä on aina autonvaihto. Sama pätee myös Helsingistä Ähtäriin aamupäivällä.
Tuskin potaskaa kuitenkaan, 17:05 lähtee näet Paunulainen, Veolian "suora" vuoro jatkaa kuitenkin Tampereelta M-P 16:45 johon on yhteys myös Porista.
 
Virrat-Ähtäri -seudun osalta olisi ehkä järkevää kehittää syöttöliikennettä linja-autoilla Parkanon asemalle. Tampere-Seinäjoki -radalla junaliikenne tuntuu aina sujuvalta ja tätä kautta avautuisi nopeita yhteyksiä sekä Helsingin että Oulun suunnalle.
 
Tuskin potaskaa kuitenkaan, 17:05 lähtee näet Paunulainen, Veolian "suora" vuoro jatkaa kuitenkin Tampereelta M-P 16:45 johon on yhteys myös Porista.


Ja tuo Paunulainenkin ajaa M-To,L päivinä ainoastaan Hämeenlinnaan, jossa olisi taas autonvaihto. 17.15 lähtevä vuoro ajaa suoraan Helsinkiin
 
Takaisin
Ylös