- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Tässä viestiketjussa varmaan tarkoitetaan nyt tapauksia, joissa pikavuoron rinnalla kulkeva vakiovuoro ei kannattaisi. Joukot kulkevat kaupunkien väliä ja vakiovuoropysäkeiltä saisi kyytiin korkeintaan muutamia matkustajia. Vakiovuoro ei siis yksinään olisi elinkelpoinen, mutta muuttamalla pikavuoro vakiovuoroksi saataisiin palvelu vakiovuoropysäkeillekin. Sekään ei vaan välttämättä ole kannattavaa, koska kaikkein kannattavinta joukkoliikennettä Suomessa näyttää olevan mahdollisimman nopeat yhteydet kaupunkien välillä.
No kun kyse ei ollut tästä. Kyse oli Pohjois-Suomesta, missä ei ole isoja kaupunkeja eikä sen paremmin juniakaan joiden kanssa kilpailla. Tilanne on ihan toinen vaikkapa maakuntakeskusten välillä, missä usein kulkee ihan nätisti niin vakioita kuin pikavuorojakin. Kyse oli tilanteesta, missä jonkun seudun muutamista harvoista vakiovuoroista suurin osa muutetaan pikavuoroiksi. Jos liikennevirrat ovat sen verta heikkoja, että tilaa kahdelle päällekkäiselle vuorolle ei ole, niin on silkkaa jeesustelua sanoa, että ainahan joku voi hakea hakea lupaa vakiolle. Aivan samoin voisi sanoa, että eihän kukaan estä rakentamasta jollekin paikkaseudulle kilpailevaa sähköverkkoa. No ei estä, mutta useinkaan ei ole mielekästä rakentaa kahta rinnakkaista verkkoa. Käytännössä syrjemmällä on vain yksi liikennöitsijä alueellaan. Tilanne on ihan eri kaupunkien välisessä liikenteessä, missä kilpailu toimii ihan hyvin ja kuinkas ollakaan bussitarjontakin on erinomainen ja usein löytyy juuri kunkin tarpeita palveleva vuoro, jollekin vakio, toiselle erikoispika joka ei pysähdy ollenkaan maaseudulla.