Se on hauskaa, länsimetro tai pisara, niin esiin pomppaa aina typistys. Mutta pisaraa on jo typistetty jopa 6 aseman linjasta 3 aseman linjaksi. Länsimetroakin ehdotettiin lopettavaksi Tapiolaan, kuten Pisaran tynkää Hakaniemeen, mutta pisarassa vastustus on vähäisempää kuin metrolla. Pointti siis, että oli rataprojekti mikä tahansa aina löytyy nää kommentit että typistetään sittenkin matkan varrelle.
Kuinka hieno pisara olisikaan jos se jo Pasilassa olisi maan alla ja kattaisi jatkosuunnitteluun menneen 3 aseman sijaan myös Alppilan ja Meilahden. Tämän hyötyjä ja H/K suhdetta ei edes tarkasteltu. Ehkä onkin että Helsinki on painostanut minipisaraan, koska vaihdot metroon on tulossa Hakaniemeen ja Töölöön, ja Meilahden pisara-asema olisi antanut pontta autopuolueelle että Pisara ja Töölön metro ovat päällekäisiä ratahnkkeita vaikkei yhteisiä asemia olisi kuin Töölössä ja Meilahdessa. No autopuolue on ovela sumuttamaan. Totuushan on että nykyiset ja tulevat kapunkiradat sekä metroradat palvelevat eri alueita Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla.
Mutta mutta kun se pätkä Töölössä on samaa eikä voi olla kahta päällekäistä rataa!
No en minäkään kannata rautatieasemaa Itäkeskukseen
Lue: Töölö ja pääkaupunkiseutu käsittävät aivan eri alueet. Lue: Töölö ei ole 45km x 45km kokoinen alue.
Muutama sivu sitten tässä ketjussa oli linkki kuvaan metron Sörnäisten tunneliaukolta, ja siinä keskellä pieni aukko metroratojen välissä, ja metroradat ovat eri tasolla. Niin tuo järjestely tuossa oviaukolla ei enää ole Itäkeskuksesta Pasilaan menevälle metroyhteydelle, vaan Sörnäisistä Pasilaan menevälle mahdolliselle ympyrämetrolle.
Mielestäni Viikistä ei kannata rakentaa metroa Itäkeskukseen koska on jossain vaiheessa tulossa raide-jokeri. Eikä Itäkeskukseen Porvoosta linkittyvää rautatieasemaa, vaan Porvoosta Tapanilaan. Itämetro on aivan oiva laitos ja se toimii hyvin, vaikkakin ruuhka-aikaan tungos on kuin Tokion metrojunissa. Raide-jokeri vaikuttaakin metron ruuhka-ajan kuormitukseen, sekä lyhentämällä metron vuoroväliä. Itäkeskukseen ei tarvita kolmatta raideratkaisua eli rautatieasemaa.
Eihän niitä ylimääräisiä raiteita voinut tulla.
Raide-jokeria voisi vastustaa samasta syystä kuin Töölön metroa,, sillä Itäkeskuksessa on jo rataa eikä kahdessa paikassa voi olla kahta rataa(!), kuten ei myöskään Töölössä(!)
No kyllä kahden ratasysteemin, ja kolmenkin ratasysteemin, käyttö on perusteltua mutta lähinnä kantakaupungissa. Sille kun ei voi mitään että täysin samaan systeemiin metro- ja junaratoja (sekä pikaratikka) voi saada. Tai ehkä voisi, mutta ei se ole kannattavaa. Liikennöitsijä ja linjakartta voi olla sama, mutta ei siihen tarvita yhtä järjestelmää, vaan niitä voi olla vaikka kolme. Ei nle radat samoja Pariisissakaan, mutta hyvin mahtuvat samaan linjakarttaan.
No tämä kyllä hieman eksyi pisara keskustelusta.