Pisararata

Kaupunkiradan liikennöinnin parannusten lisäksi Pisara vapauttaa kapasiteettia koko Helsingin ja Pasilan väliltä. Nykyisin joudutaan mm. kapasiteettisyistä kääntämään paljon vaihteita, kun junia pitää jakaa eri laitureille ja saada kaikki junat jotenkin mahtumaan Linnunlauluun. Lisäksi junia menee niin tiheästi, ettei vaihteita voida lumituiskussa työturvallisuussyistä puhdistaa ilman liikenteen häiriintymistä, vaan suuri osa vaihteenpuhdistuksista aiheuttaa samalla pahan liikennehäiriön.

Ehkä kannattaisi miettiä pari kertaa, ennen kuin vastaa... Ensinnäkin, sitä vaihteenkääntöähän tulee väkisin lisää, jos niitä vapautuvia raiteita Linnunlaulusssa ja asemalla halutaan jotenkin käyttää. Olet oikeassa, kun sanot, että tarvittavien vaihteiden määrä tulisi minimoida. Mutta jos liikenne pystytään järjestämään näin, niin siitä väkisinkin seuraa, että liikenne tarvitsee myös vähemmän raiteita ja lähtölaitureita... Jälkimmäisessä väitteessä on kyllä tiettyä pointtia, jos lumituisku olisi vain viivästyttänyt junia. Vaan kun koko liikenne on melkein seis, niin ei niistä junista ole paljoa haittaa vaihteiden putsaajille. Työrauha on tässä suhteessa lähes täydellinen, jos vain muutama juna tunnissa kulkee Linnunlaulun läpi.

Mutta mikä sitten oikeasti auttaisi. Tämä on vähän arvelua, koska en tiedä tilannetta yksityiskohtaiseksi, mutta uskoisin yhtenä ongelmakohtana olevan varikkoyhteyden Ilmalaan. Siinä se meidän ratajärjestelmän todellinen pullonkaula on, missä kaksi varikkoraidetta tulee asemalle ja vaihdekujat jakavat liikenteen kaikille 24 eri raiteelle. (toivottavasti muisin raiteiden lukumäärän oikein...) Jos tämä kohta ei pelitä, niin koko Suomen raideliikenne on sekaisin. Eli Ilmalasta tarvittaisiin varikkoyhteydet suoraan linjaraiteille jo Pasilan kohdalla ja mielellään mahdollisuus lähettää ja vastaanottaa junia myös Helsingin suunnasta poispäin. Voisi olla tällaisena päivänä iso apu. Toinen juttu olisi ne ohjausvaunut. Iso osa vaihteenkääntämisestä jäisi pois, jos Helsingin asemalla ei lainkaan kytkettäisi vetureita juniin. Molempiin suuntiin ajettavat junat olisi helppo tarvittaessa kääntää takaisin paluumatkalle jo Pasilassa tai vieläkin aikaisemmin esimerkiksi Tikkurilassa. Ehkäpä junia käännettiin Pasilassa tänääkin jossain mitassa.
 
Ensinnäkin, sitä vaihteenkääntöähän tulee väkisin lisää, jos niitä vapautuvia raiteita Linnunlaulusssa ja asemalla halutaan jotenkin käyttää.

Ennen kuin ollaan nykyisessä määrässä vaihteenkääntöjä Pisaran valmistumisen jälkeen, pystytään lisäämään liikennettä varsin paljon. Toki jos ratapiha ylitäyttyy vielä Pisaran valmistumisen jälkeenkin, pitää rakentaa uutta, mutta nyt Helsingin aseman ongelmien ratkaiseminen Pisaralla ja vaihderemontilla noin 25 vuoden tähtäimellä riittää.

Mutta mikä sitten oikeasti auttaisi. Tämä on vähän arvelua, koska en tiedä tilannetta yksityiskohtaiseksi, mutta uskoisin yhtenä ongelmakohtana olevan varikkoyhteyden Ilmalaan. Siinä se meidän ratajärjestelmän todellinen pullonkaula on, missä kaksi varikkoraidetta tulee asemalle ja vaihdekujat jakavat liikenteen kaikille 24 eri raiteelle. (toivottavasti muisin raiteiden lukumäärän oikein...) Jos tämä kohta ei pelitä, niin koko Suomen raideliikenne on sekaisin. Eli Ilmalasta tarvittaisiin varikkoyhteydet suoraan linjaraiteille jo Pasilan kohdalla ja mielellään mahdollisuus lähettää ja vastaanottaa junia myös Helsingin suunnasta poispäin. Voisi olla tällaisena päivänä iso apu.

Varikkoyhteys on kyllä paha pullokaula, jota pitäisi parantaa.
 
Tämä on vähän arvelua, koska en tiedä tilannetta yksityiskohtaiseksi, mutta uskoisin yhtenä ongelmakohtana olevan varikkoyhteyden Ilmalaan. Siinä se meidän ratajärjestelmän todellinen pullonkaula on, missä kaksi varikkoraidetta tulee asemalle ja vaihdekujat jakavat liikenteen kaikille 24 eri raiteelle. (toivottavasti muisin raiteiden lukumäärän oikein...) Jos tämä kohta ei pelitä, niin koko Suomen raideliikenne on sekaisin. Eli Ilmalasta tarvittaisiin varikkoyhteydet suoraan linjaraiteille jo Pasilan kohdalla ja mielellään mahdollisuus lähettää ja vastaanottaa junia myös Helsingin suunnasta poispäin. Voisi olla tällaisena päivänä iso apu. Toinen juttu olisi ne ohjausvaunut. Iso osa vaihteenkääntämisestä jäisi pois, jos Helsingin asemalla ei lainkaan kytkettäisi vetureita juniin. Molempiin suuntiin ajettavat junat olisi helppo tarvittaessa kääntää takaisin paluumatkalle jo Pasilassa tai vieläkin aikaisemmin esimerkiksi Tikkurilassa. Ehkäpä junia käännettiin Pasilassa tänääkin jossain mitassa.

Jos pisararata tulee, niin kaiketi nyt ainakin neljä pitkää yhdysvaihdetta pitää rakentaa pohjoiselta sekä läntiseltä kaupunkiradalta pisaralle, eli lisää häiriötekijöitä tulee aivan taatusti liikenteeseen. Jos lisäksi tarvitaan ei-minnekään johtavia turvavaihteita, niin lukumäärä kasvaa.

Hesan laituriraiteita taitaa olla 19.

Pohjoiselta pääradalta ajettiin tänään(kin) muutama reippaasti jonossa myöhässä ollut kaukojuna suoraan Ilmalaan käymättä Helsingissä. Matkustajat jäivät junista Tikkurilassa ja vaihtoivat jotenkuten toimivalle kaupunkiradalle eteenpäin. Tyhjentyneet kaukojunat ajoivat sitten Käpylään ja siitä Ilmalan varikolle valmistautumaan seuraaville reissuille. Tikkurila on kaukoraiteilla ensimmäinen/viimeinen paikka, jolla on laiturit. Toisinpäin eli lähteviä junia ei tietenkään voi koskaan laittaa suoraan Ilmalasta taipaleelle.
 
Tuo johtui vain ja yksinkertaisesti siitä, että Liikenneviraston lumimiehiä ei ollut Helsingin ratapihalla mailla eikä halmeilla, ja lumipyry sai rauhassa haudata vaihteet umpihankeen. Pari päivää sitten Livin vastaava pomo lausui tv:ssä, että ei hätiä mitiä.


Sitä on kyllä aika vaikea ymmärtää, miksei raiteiden putsaukseen saada kohtuullisesti tilapäistyövoimaa. Toki työturvallisuus pitää huomioida, mutta eihän kaikkien raiteita puhdistavien tarvitse olla liikenneviraston henkilökuntaa,, kuka vaan osaa käyttää harjaa ja lapiota, ei apumiehelle koulutusta tarvita, toki ammattimiehen on syytä ohjata apureita. Lumien pudottaminen talojen katoilta on paljon vaarallisempaa hommaa kuin vaihteiden puhdistaminen ja sitä saa tehdä kuka vaan.

Mutta ei vaihteiden puhdistuksen parantaminen kuitenkaan ratkaise kuin osan talviongelmista, Pisaraa tarvitaan parempaan luotettavuuteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:48 ----------

Jos pisararata tulee, niin kaiketi nyt ainakin neljä pitkää yhdysvaihdetta pitää rakentaa pohjoiselta sekä läntiseltä kaupunkiradalta pisaralle, eli lisää häiriötekijöitä tulee aivan taatusti liikenteeseen. Jos lisäksi tarvitaan ei-minnekään johtavia turvavaihteita, niin lukumäärä kasvaa.

Vaihteet, joita ei haluta kääntää, eivät ole lumituiskussa ongelma. Ongelmana lumituiskussa ovat vaihteet, joita haluttaisiin kääntää, mutta jotka ovat lumen tukkimia.
 
Sitä on kyllä aika vaikea ymmärtää, miksei raiteiden putsaukseen saada kohtuullisesti tilapäistyövoimaa.

Koska ei ole rahaa? Koska ketään ei kiinnosta? Ei johto saa potkuja, vaikka samat ongelmat toistuvat vuodesta toiseen. Eikä löydy työläisiä, koska ikävä duuni ei kiinnosta. Ainakaan ketään sellaista, jonka suomen kielen taito riittäisi ohjeiden noudattamiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Menee nyt varmaan asian vierestä ja en ole mikään ammattilainen, mutta eikös sitä Pasila-HKI väliä olisi voitu tällaisena erikoispäivänä toimia niin, että Pasilasta olisi tullut pääteasema kaikille junille ja ne käännettäisiin sieltä takaisin kohti uutta määränpäätä ja Pasilan ja Helsingin rautatieaseman välille olisi varattu muutama raide, joita puhdistettaisiin kokoajan ja näillä raiteilla kulkisi non-stoppina kokoajan edestakaisin lähijunat.

Näin olisi saatu ne non-stop-junat kulkemaan kokoajan ja tottakai se olisi tuonut ylimääräisen vaihdon kaikille, mutta kyllä siellä Pasilassa monet odottelivat junissa yli puolituntia nyttenkin ja junia tyhjennettiin Pasilaan ja matkustajat käskettiin odottaviin juniin.
 
Vaihteet, joita ei haluta kääntää, eivät ole lumituiskussa ongelma. Ongelmana lumituiskussa ovat vaihteet, joita haluttaisiin kääntää, mutta jotka ovat lumen tukkimia.

Ei sellaisia vaihteita tuolla olekaan, joita ei käännettäisi. Kaikkia käännetään ja kaikki ovat lumessa. Ja lisää halutaan pisararadan erkaantumisvaihteiksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:16 ----------

Menee nyt varmaan asian vierestä ja en ole mikään ammattilainen, mutta eikös sitä Pasila-HKI väliä olisi voitu tällaisena erikoispäivänä toimia niin, että Pasilasta olisi tullut pääteasema kaikille junille ja ne käännettäisiin sieltä takaisin kohti uutta määränpäätä ja Pasilan ja Helsingin rautatieaseman välille olisi varattu muutama raide, joita puhdistettaisiin kokoajan ja näillä raiteilla kulkisi non-stoppina kokoajan edestakaisin lähijunat.

Näin olisi saatu ne non-stop-junat kulkemaan kokoajan ja tottakai se olisi tuonut ylimääräisen vaihdon kaikille, mutta kyllä siellä Pasilassa monet odottelivat junissa yli puolituntia nyttenkin ja junia tyhjennettiin Pasilaan ja matkustajat käskettiin odottaviin juniin.

Olisipa tuo ollut vielä suurempi hullunmylly kuin mitä tänään oli.

Sanot, että "olisi varattu muutama raide, joita puhdistettaisiin kokoajan", mutta kun ei nytkään ollut juuri ketään puhdistamassa. Jos olisi ollut, liikenne olisi kulkenut sujuvammin.
 
Koska ei ole rahaa? Koska ketään ei kiinnosta? Ei johto saa potkuja, vaikka samat ongelmat toistuvat vuodesta toiseen. Eikä löydy työläisiä, koska paskaduuni ei kiinnosta. Ainakaan ketään sellaista, jonka suomen kielen taito riittäisi ohjeiden noudattamiseen.

Eikö Helsingin vaihteiden puhdistukseen voisi rakentaa koneita? Helsinki-Vantaalla on miljoonien eurojen aurakalusto, jonka tasoista ei taida olla muualla tällä pallolla ja kenttä pysyy auki säässä kuin säässä.
 
Ei sellaisia vaihteita tuolla olekaan, joita ei käännettäisi. Kaikkia käännetään ja kaikki ovat lumessa. Ja lisää halutaan pisararadan erkaantumisvaihteiksi.

Pisararadan valmistumisen jälkeen kaupunkiradoilla ei normaalitilanteessa käännetä kuin kahdeksaa vaihdetta jos ei olla ajamassa junia varikolle tai varikolta. Kahta Huopalahdessa, kahta Hiekkaharjun ja Koivukylän välissä, kahta Leppävaarassa/Kauklahdessa ja kahta Keravalla. Noille voi vaikka rakentaa katoksen lumituiskujen varalta.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä on kyllä aika vaikea ymmärtää, miksei raiteiden putsaukseen saada kohtuullisesti tilapäistyövoimaa. Toki työturvallisuus pitää huomioida, mutta eihän kaikkien raiteita puhdistavien tarvitse olla liikenneviraston henkilökuntaa,, kuka vaan osaa käyttää harjaa ja lapiota, ei apumiehelle koulutusta tarvita, toki ammattimiehen on syytä ohjata apureita. Lumien pudottaminen talojen katoilta on paljon vaarallisempaa hommaa kuin vaihteiden puhdistaminen ja sitä saa tehdä kuka vaan.

Rata-alueelle ei saa "kohtuullisesti tilapäistyövoimaa", ellei junaliikennettä sitten kokonaan siksi ajaksi lopeteta. Eikä siellä ole Livin henkilökuntaa, kuten ei ollut liikenneministeriäkään, vaikka hen viime talvena lupasi tulla vaihteita harjaamaan. Livi kilpailuttaa kunnossapitäjät ja niiden yhtiöiden työsakki on varmasti vakinaista henkilökuntaa. Kaikilla, jotka liikenteellä olevalle radalle menevät huseeraamaan, pitää olla tietyt turvakurssit käyty ja ryhmästä yksi vuorollaan on turvamiehenä eli silminä muulle porukalle. Ei sinne mennä luutimaan noin vain, vaan suunnitellusti. Jota ei tälle aamulle kai oltu suunniteltu.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:32 ----------

Pisararadan valmistumisen jälkeen kaupunkiradoilla ei normaalitilanteessa käännetä kuin kahdeksaa vaihdetta jos ei olla ajamassa junia varikolle tai varikolta. Kahta Huopalahdessa, kahta Hiekkaharjun ja Koivukylän välissä, kahta Leppävaarassa/Kauklahdessa ja kahta Keravalla. Noille voi vaikka rakentaa katoksen lumituiskujen varalta.

Tänäänkin kaupunkirataa pitkin ajettiin muita junia jonon ohi, esim. Zetaa, eli kyllä kaikkia vaihteita käännetään pisarankin aikana poikkeuspäivinä. Turhaa tietämätöntä horinaa tuo.
 
Jos pisararata tulee, niin kaiketi nyt ainakin neljä pitkää yhdysvaihdetta pitää rakentaa pohjoiselta sekä läntiseltä kaupunkiradalta pisaralle, eli lisää häiriötekijöitä tulee aivan taatusti liikenteeseen. Jos lisäksi tarvitaan ei-minnekään johtavia turvavaihteita, niin lukumäärä kasvaa.

Tämän tosin ei tarvitse olla niin iso ongelma kuin äkkiseltään ajattelisi. Nimittäin lumen tukkimasta vaihteesta voi ajaa, vaihdetta ei vain voi kääntää. Siksi ongelmallisia ovat ne paikat, jossa vaihdetta pitäisi olla koko ajan kääntämässä edestakaisin ja tämä taitaa olla tilanne Helsingin ratapihalla. Noita pisaran yhdysvaihteita ei tarvitsisi kääntää kuin vain pari kertaa aamulla ja illalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:10 ----------

Koska ei ole rahaa? Koska ketään ei kiinnosta? Ei johto saa potkuja, vaikka samat ongelmat toistuvat vuodesta toiseen. Eikä löydy työläisiä, koska paskaduuni ei kiinnosta. Ainakaan ketään sellaista, jonka suomen kielen taito riittäisi ohjeiden noudattamiseen.

Saattaa olla sitäkin, että Liikennevirastoa ei niin kiinnosta, koska vr saa kuitenkin osakseen haukut ja suuren yleisön vihan. Eli paine hoitaa asiat kunnolla menee väärään osoitteeseen. Uutisoinnin perusteella VR oli tällä kertaa hoitanut oman tonttinsa kunnialla.
 
Pisara on ratatunneli, joka yhdistää Ranta- ja pääradan kaupunkirataraiteet. Niillä on normaalitilanteessa itsenäinen liikennöinti nyt ja myös tulevaisuudessa. Eli Pisaran rakentamisella tai rakentamatta jättämisellä ei ole vaikutusta siihen, mitä tapahtuu kaukoliikenteen raiteilla sekä niillä kulkevien junien jakamisella vaihteiden kautta useille raiteille Helsingin asemalla.

Edellä sanotun ymmärtämisen ei luulisi olevan vaikea asia. Mutta kun Pisaran maksajiksi halutaan muu Suomi eikä Helsinki, niin poliitikoille ja julkisuudelle valehdellaan, että Pisara ratkaisee muualla Suomessa olevat rautatieliikenteen ongelmat. Ei ratkaise, eikä ratkaise Helsingissäkään olevia ongelmia, jotka vaikuttavat muualle Suomeen kulkeviin juniin.

Pikemminkin tilanne muun Suomen junaliikenteen kannalta on päin vastoin kuin väitetään, kuten Compact kirjoitti. Kun kaukojunaratojen käytössä on Helsingissä nyt 11 raidetta, junien jakaminen kaikille 19:lle raiteelle vaatii enemmän vaihteiden kääntöjä kuin nyt. Eli jos vaihteiden kääntäminen lumipyryssä on ongelma, se ongelma vain kasvaa Pisaran myötä. Tai sitten toimitaan kuten nyt, 11:llä raiteella, eikä Pisara vaikuta mitään.

Toistan siis vielä: Pisara joko heikentää kaukoliikenteen toimintavarmuutta vaihdeongelmien kanssa tai sitten Pisara ei vaikuta mitään. Missään tilanteessa Pisara ei paranna kaukoliikenteen vaihdeongelmista aiheutuvia häiriöitä.

Kaupunkirataliikenteeseen Pisaralla on tietenkin vaikutusta, koska kaupunkiratojen junat käyttävät Pisaraa. Kun junien ei tarvitse vaihtaa suuntaa ja raidetta Helsingissä, ei tarvita myöskään suunnan- ja raiteenvaihtoon liittyviä vaihteiden kääntöjä. Pyry- ja pakkaspäiville tulee tilalle uusi ongelma, kun junat ajavat joka kierroksella pakkasesta lämpimään tunneliin. Kehärata tuo tämän ongelman jo puolelle kaupunkiratojen junista.

Metron käyttäjillä on jo ollut tilaisuus nauttia tästä. Viimeistään Hakaniemessä ikkunat ovat umpihuurussa. Kosteus kertyy tietenkin kaikkialle muuallekin junan rakenteisiin ja vaikuttaa mm. jarrujen toimintaan. Pöllyäväkin lumi kostuu ja sulaa kiinni. Lumi- ja jääpaakkuja näkyy myös idän suunnan raiteella. Yksi ainoa kokkare vaihteen kielen välissä estää vaihteen kääntymisen.

Pisara ei vaikuta mitenkään myöskään Ilmalaan ja siihen, toimivatko vaihteet siellä ja saadaanko pyry-yön jälkeen junat liikkeelle. Tästäkään asiasta ei saa hiiskua nyt mitään, jotta Pisaravalehtelu ei paljastuisi.

Tuiskun ja vaihteiden kanssa on niin, että tuiskulla vaihteita ei pitäisi lämmittää sähköllä lainkaan, koska lämmitys muuttaa kevyen ja pöllyävän eli helposti harjattavan puuterilumen kosteaksi ja kiinteäksi nuoskaksi. Kun lunta pyryttää, vaihteita pitää vain puhdistaa jatkuvasti. Helpointa se on koneharjoilla, joita voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi muuttunut VR-Yhtymä Oy innokkaasti romutti joutavina noin 10 vuotta sitten. Koneharjaus tulee kuitenkin vaikeaksi, jos ratakapasiteetti on käytetty kaupallisille junavuoroille. Silloin ei ole aikaa ajaa harjalla välissä. Eikä ole aikaa miesharjauksellekaan. Silloin esitänkin kysymyksen siitä, miksi pitää yrittää ajaa minimivuoroväliä ilman pelivaraa? Mitä jos luovuttaisiin tiheän vuorovälin mantrasta ja siirryttäisiin luotettavaan vuoroväliin?

Toinen kysymys on sitten se, mitä voisi tehdä Pisaran miljardilla näiden luotettavuusongelmien hyväksi. Kuinkahan monta katosta kriittisten vaihteiden päälle saisi miljardilla eurolla? Entä montako paikallisjunaan kytkettävää koneharjaa voisi hankkia, jotta suunnan- ja raiteenvaihtovaihteelle tullessaan junat voisivatkin itse harjata vaihteet ne ohittaessaan? Tai montako huipuunsa koulutettua harjamiestä miljardin euron vuotuisilla kahden-kolmenkymmenen miljoonan koroilla voisikaan palkata?

Ei kiinnosta, koska tunnelinrakentajat eivät hyödy näistä järjestelyistä mitään. Eikä se ole kivaa, että ratkaistaan ongelmia tehokkaasti ja pienillä kustannuksilla. On paljon kivempaa tehdä suuria kauppoja, mieluiten sellaisia, joita voi kehua Suomen suurimmiksi. Tämä tulee menemään kuten Oikoradan kanssa. Kun se haluttiin rakentaa, sanottiin, että sitten ratkeaa Keravan ja Riihimäen välin ruuhkaisuus. Mutta heti kun Oikorata saatiin valmiiksi, ryhdyttiin vaatimaan rahaa Keravan–Riihimäen lisäraiteille. Jos Pisara rakennetaan, välittömästi sen jälkeen vaaditaan rahaa niiden ongelmien poistamiseen, joiden väitettiin poistuvan Pisaran rakentamisella. Saa siteerata, jos Pisara joskus tehtäisiin. ;)

Antero
 
Pikemminkin tilanne muun Suomen junaliikenteen kannalta on päin vastoin kuin väitetään, kuten Compact kirjoitti. Kun kaukojunaratojen käytössä on Helsingissä nyt 11 raidetta, junien jakaminen kaikille 19:lle raiteelle vaatii enemmän vaihteiden kääntöjä kuin nyt. Eli jos vaihteiden kääntäminen lumipyryssä on ongelma, se ongelma vain kasvaa Pisaran myötä. Tai sitten toimitaan kuten nyt, 11:llä raiteella, eikä Pisara vaikuta mitään.

Heti Pisaran valmistumisen jälkeen Helsingin päässä tuskin käytetään 19 laituria, vaan vähemmän. Toki kun liikennettä voidaan Pisaran valmistumisen jälkeen lisätä, kapasiteettiongelma plaa lisääntyvien junamäärien myötä, mutta nykyisillä junamäärillä liikennöinti helpottuu paljon. Pisaran valmistuttua Helsingin ja Pasilan välin raiteet ja vaihteet voidaan suunnitella ja osin rakentaa uusiksi ilman että koko Suomen raideliikenne menee sekaisin. Jos raiteita ei oikein voi sulkea, kuten nyt on tilanne on hyvin vaikea korjata tuota väliä luotettavamman liikennöinnin mahdollistavaksi.

Toistan siis vielä: Pisara joko heikentää kaukoliikenteen toimintavarmuutta vaihdeongelmien kanssa tai sitten Pisara ei vaikuta mitään. Missään tilanteessa Pisara ei paranna kaukoliikenteen vaihdeongelmista aiheutuvia häiriöitä.

Minusta vaikuttaa, että tämä ajattelematon väite voi perustua puutteelliseen ymmärrykseen luotettavista raideliikenteen liikennöintitavoista sekä Pisaran avaamista mahdollisuuksista kehittää liikennettä. Pisaran vapauttama kapasiteetti ja sen mahdollistama raiteiden sekä vaihteiden käytön uudelleenorganisointi helpottaa paljon Helsingin ja Pasilan välin liikennöintiä ja sitä kautta mahdollistaa liikenteen luotettavuuden parantamisen. Ilman Pisaraa Helsingin pää on niin turvoksissa, ettei pelivaraa lumituiskussa vaan ole. Pisaran valmistuttua on mahdollista muuttaa liikennöintiä sekä ratojen ja vaihteiden rakennetta niin, etteivät vaihteiden tukkeutumiset yhtä helposti lamauta suurta osaa liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös