- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Kaupunkiradan liikennöinnin parannusten lisäksi Pisara vapauttaa kapasiteettia koko Helsingin ja Pasilan väliltä. Nykyisin joudutaan mm. kapasiteettisyistä kääntämään paljon vaihteita, kun junia pitää jakaa eri laitureille ja saada kaikki junat jotenkin mahtumaan Linnunlauluun. Lisäksi junia menee niin tiheästi, ettei vaihteita voida lumituiskussa työturvallisuussyistä puhdistaa ilman liikenteen häiriintymistä, vaan suuri osa vaihteenpuhdistuksista aiheuttaa samalla pahan liikennehäiriön.
Ehkä kannattaisi miettiä pari kertaa, ennen kuin vastaa... Ensinnäkin, sitä vaihteenkääntöähän tulee väkisin lisää, jos niitä vapautuvia raiteita Linnunlaulusssa ja asemalla halutaan jotenkin käyttää. Olet oikeassa, kun sanot, että tarvittavien vaihteiden määrä tulisi minimoida. Mutta jos liikenne pystytään järjestämään näin, niin siitä väkisinkin seuraa, että liikenne tarvitsee myös vähemmän raiteita ja lähtölaitureita... Jälkimmäisessä väitteessä on kyllä tiettyä pointtia, jos lumituisku olisi vain viivästyttänyt junia. Vaan kun koko liikenne on melkein seis, niin ei niistä junista ole paljoa haittaa vaihteiden putsaajille. Työrauha on tässä suhteessa lähes täydellinen, jos vain muutama juna tunnissa kulkee Linnunlaulun läpi.
Mutta mikä sitten oikeasti auttaisi. Tämä on vähän arvelua, koska en tiedä tilannetta yksityiskohtaiseksi, mutta uskoisin yhtenä ongelmakohtana olevan varikkoyhteyden Ilmalaan. Siinä se meidän ratajärjestelmän todellinen pullonkaula on, missä kaksi varikkoraidetta tulee asemalle ja vaihdekujat jakavat liikenteen kaikille 24 eri raiteelle. (toivottavasti muisin raiteiden lukumäärän oikein...) Jos tämä kohta ei pelitä, niin koko Suomen raideliikenne on sekaisin. Eli Ilmalasta tarvittaisiin varikkoyhteydet suoraan linjaraiteille jo Pasilan kohdalla ja mielellään mahdollisuus lähettää ja vastaanottaa junia myös Helsingin suunnasta poispäin. Voisi olla tällaisena päivänä iso apu. Toinen juttu olisi ne ohjausvaunut. Iso osa vaihteenkääntämisestä jäisi pois, jos Helsingin asemalla ei lainkaan kytkettäisi vetureita juniin. Molempiin suuntiin ajettavat junat olisi helppo tarvittaessa kääntää takaisin paluumatkalle jo Pasilassa tai vieläkin aikaisemmin esimerkiksi Tikkurilassa. Ehkäpä junia käännettiin Pasilassa tänääkin jossain mitassa.