Pisararata

Paikallisten hankkeiden vääristeleminen valtakunnallisiksi ei ole sen suotavampaa Tuotanto-Suomessa kuin Pääkonttoriseudullakaan.
 
Yle: Pisararataa ei tule – ainakaan nyt

Rinne ja Stubb ovat molemmat puolesta, mutta hallitus ja eduskunta liian erimielisiä, että lisäbudjetti syntyisi. Stubb sanoi, että "hanke etenee" ja rupes hakemaan EU-rahaa.

Tästä näyttää nyt ikävästi tulleen Helsinki vs. muu Suomi -tilanne muuallakin kuin JLF-hiekkalaatikolla, mikä ei sinänsä ole millään lailla hedelmällinen ajattelumalli, vaikka Pisaraa saataiskin nyt järkeistettyä.
 
Miten nyt sitten tätäkin tulkitsee... Ilmeisesti on nyt niin, että tulevan hallituksen käsiä ei ole sidottu, mutta EU-tukea haetaan. Kun tukipäätös tulee, voidaan sitten aidosti päättää, rakennetaanko vaiko eikö. Kuulostaa ihan oikealta periaatteelta minusta.
 
Yle: Pisararataa ei tule – ainakaan nyt

Rinne ja Stubb ovat molemmat puolesta...

Ay-liike ja IFK, Hakaniemi ja Mäntymäki.

Vaalien takiahan tässä näin kävi. Väärä aika tehdä päätöstä. Hallituspuolueilla on muutenkin vaikeuksia pitää rivit suorina ja nyt vaalien alla on ihan mahdotonta saada maakuntien edustajat tällaisen hankkeen taakse.

PK-seudun työmatkaliikenteen kannalta on tietysti ikävää, että seuraavissa vaaleissa näyttävät menestyvän juuri ne puolueet, joilla, tai joiden taustaryhmillä, ei ole mitään intressejä toteuttaa Pisaraa. Demarien nousevat gallupkäyrät antavat vähän toivoa ja Rinteelle Pisara on tärkeä. Kepu-Persut olis moi-moi kaikelle pk-seudun kehittämiselle neljäksi vuodeksi.

Vastakkainasettelujen aika ei ole ohi.
 
Miten nyt sitten tätäkin tulkitsee... Ilmeisesti on nyt niin, että tulevan hallituksen käsiä ei ole sidottu, mutta EU-tukea haetaan. Kun tukipäätös tulee, voidaan sitten aidosti päättää, rakennetaanko vaiko eikö. Kuulostaa ihan oikealta periaatteelta minusta.

Aivan näin yksinkertainen kuvio ei ole, sillä mahdolliseen positiiviseen EU tuki päätökseen liittyy myös velvollisuus toteuttaa hanke. Jos Suomi tukipäätöksen jälkeen vielä vetäytyy hankkeesta Pisara joutuu muutamaksi vuodeksi karanteeniin.

Tosin, jotta positiivisen EU tuki päätöksen tekeminen on nykyisten ehtojen mukaan mahdollista, niin hankkeeseen täytyy jo olla kansallisella tasolla sitoutuminen. Jos riittävää sitoutumista ei ole, hakemus on pelkkää teatteria, jolla voidaan kunniallisesti vetäytyä tässä vaiheessa hankkeesta ja sitten aikanaan kielteisen päätöksen jälkeen kehua, kuinka fiksuja olimme, kun emme käynnistäneet hanketta.

Jos taas on komission kanssa käydyissä neuvotteluissa päädytty siihen, että Suomessa jo tehdyt päätökset ovat riittävä kansallinen sitoutuminen hankkeeseen, niin tämä on melko ilkeää politiikkaa. Seuraavan hallituksen alkutaipaleella putkahtaa EU:lta tukipäätös, jossa luvataan 200 M€ tukea. Jos Pisara silloin jätetään toteuttamatta, saa oppositio erinomaisen lyömäaseen, jota voi sopivasti väänneltynä käyttää vaikka mihin.
 
Seuraavan hallituksen alkutaipaleella putkahtaa EU:lta tukipäätös, jossa luvataan 200 M€ tukea. Jos Pisara silloin jätetään toteuttamatta, saa oppositio erinomaisen lyömäaseen, jota voi sopivasti väänneltynä käyttää vaikka mihin.
Aivan varmasti voi sanoa, että ei putkahda. Valtioneuvoston tiedotteen mukaan koko hakemuksen loppusumma on 133,7 M€. Pisaran osuus on 78,96 M€.

Toiseksi, EU:n asetus TEN-T -tuista määrää, että tukea voidaan antaa EU:n alueita yhdistäville hankkeille, jotka ovat yhteiskuntataloudellisesti kannattavia. Pisara ei ole kumpaakaan. Olisi parempi, ettei Pisaran tukihakemusta edes lähetettäisi, kun se ei kerran täytä ehtoja.

Että tällaista tämä julkisuus ja päätöksenteko taas on. Poliitikot, ministerit ja media puhuvat 200 miljoonasta, joka on tulossa, ja koko Suomen junaliikenteen ongelmien ratkaisusta, jonka pari uutta asemaa Helsingin alla tuottavat. Kaikki on pelkkää soopaa, mutta niiden nimiin vannotaan.

Itse odota seuraavalta hallitukselta hyvää hallintoa ja sovittujen menettelytapojen noudattamista. Kuin myös edellisten hallitusten virheiden korjaamista, ennen kuin ne tulevat kalliiksi.

Antero
 
Koko ns. kapasiteettiongelma olisi hoidettavissa. Pullonkaulan eli Pasilan seisakkeen uudistamisella. Lisää laitureita. Pääradalle lisää rataa Keravan ja Riihimäen välille. Rantaradalle kaupunkirata Kauklahteen.

Kaikenlaiset "pikaratiotie"hankeet voi unohtaa. Pisara on kokoajan ollut hukkaputki, koska Pasilan pullonkaula ei vedä vaikka olisi sata Pisaraa.
 
http://yle.fi/uutiset/liikenneviras...a__vastakkainasettelu_on_virheellista/7934094

Liikennevirasto oudoksuu keskustan Pisararata-kritiikkiä – "vastakkainasettelu on virheellistä"

Jos tuon hyvällä tahdolla lukee, niin tuohan menee aivan oikein. Tässä vaiheessa on syytä purkaa Pasian pullonkaulaa, lisäraidehan saadaan pian. Yhdessä Tikkurilan aseman raidejärjestelyjen kanssa nehän lisäävät pääradan kapasiteettia hieman. Ja sitten joskus tulevaisuudessa lentorata tai pääradan lisäraiteet antavat lisää kapasiteettia kauko- ja taajamajunaliikenteelle ja tällöin päärautatieasemalla lienee todella tarvetta saada käyttöön lisää raiteita, joita Pisara vapauttaisi. En tässä ota kantaa siihen, onko Pisara paras ratkaisu kaupunkiratojen reitiksi keskustaan. Olisi mielestäni muitakin syytä tarkastella sitten kun sen aika tulee, eli samassa yhteydessä Lentoradan kanssa joskus parin kymmenen vuoden päästä.
 
Jos tuon hyvällä tahdolla lukee, niin tuohan menee aivan oikein. Tässä vaiheessa on syytä purkaa Pasian pullonkaulaa, lisäraidehan saadaan pian. Yhdessä Tikkurilan aseman raidejärjestelyjen kanssa nehän lisäävät pääradan kapasiteettia hieman. Ja sitten joskus tulevaisuudessa lentorata tai pääradan lisäraiteet antavat lisää kapasiteettia kauko- ja taajamajunaliikenteelle ja tällöin päärautatieasemalla lienee todella tarvetta saada käyttöön lisää raiteita, joita Pisara vapauttaisi. En tässä ota kantaa siihen, onko Pisara paras ratkaisu kaupunkiratojen reitiksi keskustaan. Olisi mielestäni muitakin syytä tarkastella sitten kun sen aika tulee, eli samassa yhteydessä Lentoradan kanssa joskus parin kymmenen vuoden päästä.

Suurin ongelma nykykuviossa on, että jos Pisara toteutetaan nykyisten suunnitelmien mukaan, tulee olemaan todella hankalaa sovittaa Pasilaan lisäkapasiteettia, kun kaupunkiradan raiteet sijaitsevat aseman kummallakin reunalla. Eli Pisaran suunnitelma pitäisi laittaa uusiksi. Nyt on tosin onneksi aikaa.
 
No nyt lobataan pisaran puolesta oikein kunnolla! YLE uutisoi: "Pisararata toisi kymmeniä tuhansia työpaikkoja maakuntiin"

Jopa 60 000 henkilötyövuotta, kahdeksan Miljardin edestä taloudellista toimeliaisuutta; massoittain uusia koteja ja päärautatieaseman ahdas ratapihan tolkulliseen käyttöön. Tätä kaikkea lupaa tuore selvitys Pisara-radan vaikutuksista.

Hanke olisi niin uskomattoman hyvä ja kannattava että se auttaisi kiskomaan Suomen lamasta! No jos kerran asia näin on, niin pakkohan tuo on rakentaa. Pisara siis on kansantaloudellisesti niin merkittävä hanke ettei sitä kertakaikkiaan voi jättää rakentamatta. Ja rakentaminen pitää aloittaa lisäksi heti eikä vasta tulevaisuudessa.
Nyt on maalattu niin megasuperpositiivinen kuva hallitusneuvottelijoille ettei paremmasta väliä:)
 
Kokoomuksen kaupunkisiipi voi parhaassa tapauksessa saada yhden Helsingin seudun ison liikennehankkeen hallitusohjelmaan, tulevassa hallituksessa vain kokoomuksella on merkittävästi kiinnostusta joukkoliikenteeseen, kun taas perussuomalaisten ja keskustan kannattajista varmaan ainakin 95 % on vannoutuneita autoilijoita ja painotukset sen mukaiset. (Vaikka perussuomalaisia kannatetaan myös jonkin verran Helsingin seudulla, kannatuksen painopiste on köyhissä lähiöissä ja kannattajista suuri osa on työväestöön kuuluvia miehiä, jotka eivät paljon joukkoliikenteestä välitä.)

Pisara-rata on siis kyllä liikennepoliittisten neuvottelujen listalla, vaikka voi tuo hanke jäädä vain poliittiseksi kauppatavaraksikin. Perussuomalaiset ajanevat neuvotteluissa autoveron alennusta ja Keskusta varmaan sitten kannatusalueidensa teiden kunnossapidon parantamista. Näkee sitten millainen kompromissi liikennepolitiikassa syntyy. Kokoomuksen rooliksi jää nyt pitää hallitusneuvotteluissa tärkeimpien kannatusalueidensa eli suurten kaupunkien puolta, varsinkin kun hallituskumppaneina on nyt agraari- ja lähiöväkeä.

Sen verran vastustusta Pisaralle oli kuitenkin keskustan ja perusuomalaisten piirissä ennen vaaleja, että voi kyllä olla, että kompromissien lopputuloksena Pisaraa lykätään ja Jokeri nousee pikavauhtia toteutukseen, joka ei olisi yhtään huono vaihtoehto, jos molempia ei voi saada. Joku Helsingin seudun joukkoliikennehanke on kokoomuksen melkein pakko saada hallitusohjelmaan, ettei näytä ihan siltä, että keskusta ja perussuomalaiset vievät kokoomusta kuin hipsteriä Pihtiputaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös