HS: Helsinki maksaisi naapureidenkin osan Pisararadasta – Espoon ja Vantaan nihkeys sivuutetaan 29 miljoonalla eurolla
Eip tunnu 29 milliä mishän.
Eip tunnu 29 milliä mishän.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eip tunnu 29 milliä mishän.
Valitettavaa on, että aika moni uskoo asian olevan näin oikeasti. Mutta näinhän asia ei tietenkään ole, vaan kaupunki panee 29 M€ saadakseen jotain, mitä se ei tarvitse, jolloin kaupungilta jää saamatta 29 miljoonalla sellaista, mitä kaupunki tarvitsee.Pikkuraha, kun sillä saadaan 600 miljoonaa valtion rahaa oman kunnan alueelle.
Antti Rinne sanoi:
Miksi valtiovarainministeri ja H:gin kaupunginhallituksen puheenjohtaja sanovat näin, kun asiat eivät ole kuten he sanovat?Tatu Rauhamäki sanoi:
Kalevi Kämäräinen sanoi:Pisara kelpaa vaaliteemaksi, mutta asetelmalla huono hallinto ja "maan tapa" vastaan hyvä hallinto.
Valitettavaa on, että aika moni uskoo asian olevan näin oikeasti. Mutta näinhän asia ei tietenkään ole, vaan kaupunki panee 29 M€ saadakseen jotain, mitä se ei tarvitse, jolloin kaupungilta jää saamatta 29 miljoonalla sellaista, mitä kaupunki tarvitsee.
Tässä olisi toki monta kyseenalaista oletusta mukana.
Mm. se, että yhteiskuntataloidellisista hyödyistä puhuttaessa vissiin oletettaisiin, että Helsinki ja valtio kuuluvat eri yhteiskuntiin.
(Ongelmahan tässä saattaisi olla se, että myös Tuotanto-Suomelle pitäisi perustaa pääkaupunki, ja sama akseli syntyisi ehkä uudelleen.)
Tuskinpa olisi kummallekaan osapuolelle kovin suuri vahinko, jos Suomi jaettaisiin kahteen osaan, ja Pääkonttoriseutu saisi pyörittää menoaan ihan omana valtiona sekä teetellä konttori- ja palvelutyöntekijöiltään perimillä veroilla tunneleita niin paljon kuin Pääkonttoriseudun isot pojat tahtovat. Tuotanto-Suomi menettäisi vähän kuntien valtionosuuksia, mutta ajan mittaan pärjäisi oikein hyvin.
Mm. se, että yhteiskuntataloudellisista hyödyistä puhuttaessa vissiin oletettaisiin, että Helsinki ja valtio kuuluvat eri yhteiskuntiin.
Pääkonttorivaltiohan ei Pisaraa rakentaisi. Pääkonttorivaltiossa miljardin arvoista hanketta ei pidetä edes muutaman kymmenen miljoonan arvoisena. Kuitenkin nyt Pääkonttorivaltiolta vaadittuun rahaan nähden yhteiskuntataloudellinen kannattavuus olisi noin 10. Kertooko tämä siitä, miten hyvin Pääkaupunkivaltiossa uskotaan matka-aikahyötyyn?Ja vaikka varkautelainen kansanedustaja ja seinäjokelainen ministeri lehmänkauppapoliittisista syistä niin hehkuttavatkin, paikallisliikennerata Pisaran mahdolliset hyödyt ovat ainoastaan paikallisia ja Pääkonttorivaltion sisäisiä.
...Tampereen raitiotien etuja kukaan väitä valtakunnallisiksi.