Helsingin ei tarvitse rakentaa mitään bulevardeja. Sillä on ne jo. Kilometrikaupalla huonosti vetäviä katuja keskustasta ulospäin aina kehäykköselle asti jossa kukaan ei viihdy liikennevaloissa seisomassa, ja kaikkein vähiten bussissa tai raitiovaunussa istuvat. Se on Helsingin oma asia haluaako se rakentaa bulevardipätkien latvoille asuntoja nykyisten metsien sijaan.
Niin. Siitä taitaa olla muutama kuukausi, kun toit tämän viimeksi esille. Se meni jotenkin niin, että Mansku on ihan kamala eikä kukaan halua asua sen varrella. Vastasin siihen suunnilleen niin, että varmaan siksi ne Manskun asunnot maksaa 6500 e/m2 ja Espoon lähiöt 2500 e/m2. Kai se on mahdotonta saada Sinua ja monia muitakin hyväksymään ja suvaitsemaan se, että meitä ihmisiä on niin kovin monenlaisia. Yhden onnela on omakotitalo kehyskunnassa, toisen tilava kerrostaloasunto lähiössä. Mutta niitä, joiden onnela on kerrostaloasunto, vähän ahtaampikin, kantakaupungissa, on silti paljon. Niin paljon, että omakotitaloja ja lähiöasuntoja on vaikea saada kaupaksi, mutta kantakaupungin asuntojen hinnat ovat pilvissä. Tilanne on pikkuisen muuttunut vuosikymmenten varrella.
Minusta on ihan OK, että joku ei tahdo asua kaupunkibulevardin taikka nykyisen Manskun varrella. Mutta se ei ole OK, että hän yrittää estää muita asumasta niin.
Bulevardisoinnin idea taitaa myös mennä tässä vähän ohi. Kas kun ongelma on se, että nykyisten "bulevardien" latvoille ei voi rakentaa asuntoja, koska liikennealueet ja melualueet ovat niin suuria, ettei ole tilaa rakentaa. Mutta laskemalla nopeusrajoitus ja tekemällä katumaista ympäristöä saadaan asutettua muistaakseni 100 000 asukasta. Ihan vaan tekemällä sitä samaa kuin Mäkelänkatu nyt on Uintikeskukselle asti. Ja kuten sanottu, jos se Mäkelänkatu on kamala paikka jonkun mielestä, niin hänen ei tarvitse muuttaa sinne asumaan. Aika monelle nekin asunnot kuitenkin ovat hyvä koti.
Jos sitten keravalaista harmittaa se, että Helsinki tekee Lahden moottoritiestä hitaamman kadun, niin keravalainen on hyvä ja kaivaa motaritunnelin sinne kadun alle ja maksaa laskun.
Monet helsinkiläiset ovat ilmoittaneet etttä niiden varrelle ei pitäisi rakentaa.
Tämä jos kelpaisi perusteluksi, niin mitään ei rakennettaisi koskaan minnekään. Ainahan sitä vastustetaan, kun se puliukkojen ryteikkö häviää "viimeisenä viheralueena" kerrostalon tieltä.
Alkaako haja-asutus heti Helsingin rajojen ulkopuolella?
En nyt pistä sanoja Anteron suuhun. Hän korjatkoon ja vastatkoon omasta puolestaan. Mutta joukkoliikenteen järjestämismielessä suomalaisetmetsälähiöt pussinperäkatuineen ovat kyllä minusta haja-asutusaluetta vaikkei sentään mitään Klaukkalaa. Näkeehän sen Höselin bussikartastakin. Kun sitä väkeä nyt vaan kerta kaikkiaan ei ole tarpeeksi, eikä katuyhteydetkään tue järkevää joukkoliikennereittiä, niin lopputulos on sitä kamalaa ja sekavaa linjastospagettia, jonka lopputuloksena kaikki kynnelle kykenevät kulkevat autolla ja siihen bussikyytiin astuvat köyhät, kipeät ja alaikäiset. Tai no, niilläkin on mauto.
Riippuu tietysti siitä, mitä kukakin pitää hyvänä joukkoliikenteenä, mutta jos Espoon keskuksesta työpaikalle Pitäjänmäelle pääsee autolla 15 minuutissa ja junalla matka vie 50 minuuttia, niin kyllä siinä saa olla aatteen paloa aika reippaasti, jos aikoo vapaaehtoisesti mennä junalla ja käyttää päivittäin 70 ylimääräistä minuuttia siihen. Ja nyt puhutaan vielä matkasta, johon ei tarvita sitä bussispagettia, koska ollaan "hyvien joukkoliikenneyhteyksen varrella" eli muutaman sadan metrin kävelymatkan päässä junasta. Voin vain kuvitella, kuinka kauan kestää työmatka sanotaan nyt vaikkapa Leinelästä Koskelaan eli tuoreesta kerrostalolähiöstä (vielä ilman junayhteyttä) kantakaupungin reuna-alueen kohtuulliselle työpaikka-alueelle. Sääliksi käy sitä sairaanhoitajaa, joka tuon joutuu "Euroopan parhaalla joukkoliikenteellä" kulkemaan.
Se vaan on niin, että metsälähiötehokkuudella ei saada aikaan kunnollista joukkoliikennettä. Siinä ei myöskään paljon auta se, että parin lähiön ja niitä yhdistävien peltojen alle kaivetaan tunneli, ja sitten kuskataan naapurilähiöistä porukka kävelemään kauppakeskuksen läpi metroasemalle. Sorry.
Joukkoliikenne on hyvää oikeastaan vain sillä alueella, joka rajoittuu pohjoisessa suurin piirtein Tullinpuomiin ja Paavalin kirkkoon.