Et ole ainoa, jolla menee tässä asiassa syy ja seuraus sekaisin. Monilla autoilijoilla tuntuu menevän. Helsingin keskusta on alueen asukasmäärään suhteutettuna huonosti saavutettavissa (autolla) juuri siksi, että valtaosa ja kansainvälisesti vertaillen suuri osa ihmisistä asuu varsinaisen kaupunkialueen ulkopuolella. Helsingin kaupungissa asuu vain vajaat parisataatuhatta ihmistä. Seudun loput asukkaat ovat levällään väljästi rakennetuissa lähiöissä ja pakettitalopelloilla, ts. alueilla, joissa auto on joukkoliikenteeseen verrattuna ylivertainen liikkumisväline. Ei siis ole varsinasesti ihme, että Helsingissä saadaan pienellä väkimäärällä väylät ja kadut tukkoon, vaikka kaistakapasiteettia on amerikkalaisen mallin mukaan.
Helsingin keskustan vaikeaan saavutettavuuteen on kolme syytä, ensimmäinen on maantieteellinen, keskusta sijaitsee niemillä ja entisillä saarilla, sinne myös tullaan aika harvoja reittejä pitkin kun meri on rajoittanut rakentamista.
Toinen syy on Helsingin kokoiseksi kaupunkiseuduksia poikkeuksellisen kapea ja pienen välityskyvyn omaava katu- ja tieverkko kantakaupungissa ja sen lähiympäristössä. Kaupungista puuttuu leveiden bulevardien verkosta, joka monessä suuressa kaupungissa toimii liikenteen valtasuonena. Kaupunkiin ei myöskään ole koskaan rakennettu keskustaa läheltä kulkevaa moottorikatuverkostoa toisin kuin suurimmassa osassa Euroopan samankokoisia kaupunkeja, se tarkoittaa, että tieliikenne liikkuu vain kapeassa katuverkossa. Ensimmäinen täysimittainen kaikki suunnat yhdistävä moottorikatu on vasta Kehä I:llä noin 10 km keskustasta, se on hyvin poikkeuksellista. Moottorikadut myös päättyvät varsinkin pohjoisessa hyvin kaukana keskustasta.
Kolmas syy Helsingin keskustan heikkoon saavutettavuuteen on raideliikenneverkko. Esimerkiksi kaupunkijunaliikenteen jakelu keskustassa on vain yhdessä pisteessä, joka aiheuttaa rautatieaseman tienoille massiiviseen joukkoliikenneruuhkan. Myös raideliikenneverkon kattavuus on aika rajallinen, seudulta ei löydy esimerkiksi nopeaa metro- ja lähijunaverkkoa täydentäviä pikaraitioteitä eivätkä raitiotiet muutenkaan jatku esikaupunkeihin.