Mikähän on se ongelma?
Huipputunnin junamäärä Helsingissä nyt 83 junaa.
Helsingin asema pystyy käsittelemään nykyisin 184 junaa, Linnunlaulun vaihteet 188 junaa ja Hesarin ja Nordenskjöldinkadun väli 178 junaa. Pasilan läpäisee yhden tulevan lisäraiteen jälkeen 152 junaa. Että mikähän se kapasiteettiongelma on?
Liikennevirasto on tehnyt tarkemmat ja realistisemmat selvitykset tuosta kapasiteetista, liittyen juuri tuohon samaan projektiin, jossa laskettiin nuo lainatut luvut vuonna 2014. Tämä raportti julkaistiin viime kuussa: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/ls_2015-01_helsingin_ratapihan_web.pdf
Nuo vuoden 2014 luvut on laskettu paljon teoreettisemmalla ja karkeammalla mallilla kuin tuon vuoden 2015 selvityksen luvut.
Tiivistettynä, nykytilalla teoreettinen maksimikapasiteetti on Helsingissä 140 junaa, Pasilassa 139 junaa ja Linnunlaulussa 161 junaa tunnissa. Mutta todellinen ongelma tulee kun aletaan tarkastella liikennemallia häiriöiden kanssa (3.5.6 tuolla raportissa). Nykyisellä liikennöintitavalla häiriösietoinen liikennöintimäärä on 92 junaa tunnissa. Käytännössä tuo häiriösietoinen junamäärä saavutetaan Helsinki-Riihimäen perusparannuksen myötä ja ylitetään, jos kaupunkiradoilla siirrytään 5 minuutin vuorovälistä 4 minuutin vuoroväliin.
Tuossa raportissa esitetyt parannukset nostavat teoreettista kapasiteetti 145:een junaan ja häiriösietoista kapasiteettia 100:aan junaan tunnissa. Mikä riittää tuohon 4 minuutin vuoroväliin, mutta sen jälkeen sekin kapasiteetti on täynnä. Esim. Lentoradan tai muiden uusien ratayhteyksien aiheuttamat lisäykset eivät enää mahtuisi Helsingin ratapihalle. Eikä myöskään 3 minuutin vuorovälillä operoitava lähiliikenne.