Pisararata

Omasta mielestäni Pisaran ensisijainen funktio on estää Helsingin ratapihan tukkeutuminen. Toissijaisesti se jakelee lähijunakansan paremmin kantakaupunkiin.

Mun mielestä prioriteetit on juuri toisin päin: lähijunan ongelma on nyt liian pitkä kävelymatka asemalaitureilta keskustaan ja toisaalta se, että kantakaupungissa on vain yksi asema (+ Pasila). Pisara tarjoaa ratkaisun noihin, ja mahdollistaa samalla liikenteen lisäämisen.

Mutta sama se, pääasia että hanke toteutuisi.
 
Mun mielestä prioriteetit on juuri toisin päin: lähijunan ongelma on nyt liian pitkä kävelymatka asemalaitureilta keskustaan ja toisaalta se, että kantakaupungissa on vain yksi asema (+ Pasila). Pisara tarjoaa ratkaisun noihin, ja mahdollistaa samalla liikenteen lisäämisen.

En oikein jaksa uskoa, että Pisara toteutetaan mikäli helsingin ratapihan tukkoisuuteen kehitellään joku muu ratkaisu, eli siinä mielessä pitäydyn aikaisemmassa prioriteettijärjestyksessäni.

Mutta sama se, pääasia että hanke toteutuisi.

Juurikin näin.
 
Omasta mielestäni Pisaran ensisijainen funktio on estää Helsingin ratapihan tukkeutuminen. Toissijaisesti se jakelee lähijunakansan paremmin kantakaupunkiin. Eteläisempi ratalinjaus ei millään tavoin palvele paremmin lähijunamatkustajia kuin R-torin metroaseman vieressä kulkeva linjaus.
Pisaran kolmas funktio on toimia kantakaupungin pohjois-eteläsuuntaisena metrolinjana, eli jos Pisara rakennettaisiin isomman kehän mukaan, niin että se ylettyy lännessä Meilahteen ja etelässä Espalle asti, erilistä Töölön metroa ei tarvitse rakentaa. Kantakaupunki tarvitsee U-muotoisen metron kanssa vaikka jotkut ovat toista mieltä, matka-aika keskustasta esim Meilahteen on ratikalla turhan pitkä.

t. Rainer
 
Pisaran kolmas funktio on toimia kantakaupungin pohjois-eteläsuuntaisena metrolinjana, eli jos Pisara rakennettaisiin isomman kehän mukaan, niin että se ylettyy lännessä Meilahteen ja etelässä Espalle asti, erilistä Töölön metroa ei tarvitse rakentaa. Kantakaupunki tarvitsee U-muotoisen metron kanssa vaikka jotkut ovat toista mieltä, matka-aika keskustasta esim Meilahteen on ratikalla turhan pitkä.

Komppaan temeä tässä asiassa, eli:

Laajempi Pisara maksaa miljardin. Rahoitusrealismia on tehdä minipisara, jos mahdollista siirtää sen linjausta hieman ylemmäksi, ja tehdä varaus Huopalahti - Pisara raiteelle.

Lisäksi kantakaupunki ei mielestäni tarvitse U-muotoista "metroa", vaan ratikkaliikenne esim. Meilahteen on mahdollista saada erittäin toimivaksi, jos vain haluja on.
 
Lisäksi kantakaupunki ei mielestäni tarvitse U-muotoista "metroa", vaan ratikkaliikenne esim. Meilahteen on mahdollista saada erittäin toimivaksi, jos vain haluja on.

Tuo vastaus oli odotettu, mutta entä jos asialle ei tapahdu mitään? Ratikkaliikenteen nopeuttamine edellyttäisi aika radikaaleja toimenpiteitä. Parhaiten nopeuttaminen varmistettaisiin rakentamalla ratikoille tunneli keskustasta Töölön Tullille, tai rajoittaa autoliikennettä Töölössä, mutta mitään kokreettisia suunnitelmia näille ei ole olemassa.

Kaupunki kyllä näyttäisi haluavan rakentaa Espan-Töölön-Pasilan metron, joka olisi tynkämetro vailla vertaa. Tämän sijaan olis järkevintä rakentaa Pisara mahdollisimman paljon samaa reittiä noudattaen kuin Töölön metro, ja jakaa kustannukset niin että kaupunki maksaa puolet ja RHK puolet.

t. Rainer
 
Jos Pisara rakennettaisiin nykymetron vierelle, etelä-Helsinkiin olisi järkevintä viedä nykymetron haara, joka menisi karkeasti Hakaniemi-Ruoholahti-välin koukaten mahdollisimman kaukana etelässä. Puolet junista ajettaisiin täältä.
 
Tuo vastaus oli odotettu, mutta entä jos asialle ei tapahdu mitään? Ratikkaliikenteen nopeuttamine edellyttäisi aika radikaaleja toimenpiteitä.

Sinänsa ikävää, jos helsingissä ei keksitä liikenneongelmiin mitään muita ratkaisuja kuin metron laajentelu.

Kaupunki kyllä näyttäisi haluavan rakentaa Espan-Töölön-Pasilan metron, joka olisi tynkämetro vailla vertaa. Tämän sijaan olis järkevintä rakentaa Pisara mahdollisimman paljon samaa reittiä noudattaen kuin Töölön metro, ja jakaa kustannukset niin että kaupunki maksaa puolet ja RHK puolet.

helsingin halut rakennella metroa yltympäriinsä, jopa naapurikuntien puolelle, kyllä tiedetään. Muista haitoista puhumattakaan Töölön metrolinjausta seuraileva Pisara saattaaisi kustannuksiltaan olla niin paljon kalliimpi kuin mini-Pisara, että valtion maksuosuus (euroina ei prosentteina) ei siitä mihinkään muuttuisi vaikka helsinki tulisi puolikkaalla vastaan.
 
Muista haitoista puhumattakaan Töölön metrolinjausta seuraileva Pisara saattaaisi kustannuksiltaan olla niin paljon kalliimpi kuin mini-Pisara, että valtion maksuosuus (euroina ei prosentteina) ei siitä mihinkään muuttuisi vaikka helsinki tulisi puolikkaalla vastaan.
Jos valtion osuus maksi-pisarasta silloin kun Helsinki maksaa siitä puolet olisi sama tai vähemmän kuin valtion osuus mini-pisarasta, josta Helsinki ei maksaisi mitään, kannattaa ehdottomasti rakentaa maksi eikä mini, koska palvelehan maksi suurempaa joukkoa.

t. Rainer
 
Eihän pisaraa tarvitse rakentaa kerralla valmiiksi. Se voi toimia heilurimetrohaarana siihen asti kunnes rahat löytyvät. Mutta kyllähän sitä rahaa on löytynyt älyttömämpiinkin metrolinjoihin...
 
Eihän pisaraa tarvitse rakentaa kerralla valmiiksi. Se voi toimia heilurimetrohaarana siihen asti kunnes rahat löytyvät. Mutta kyllähän sitä rahaa on löytynyt älyttömämpiinkin metrolinjoihin...

Sekin on seikka joka kannattaa panna mieleen. Esim läntinen haara johon vain länsisuunnan kaupunkiratojen eli Espoon ja Martinlaakson suunnan junat johdetaan, voisi olla 1. vaihe. Jos junien vuoroväli pysyy nykyisenä eli 5 minuuttia/suunta, ei 2-raiteinen rata mitään "ratapihaa" edes pääteasemalle tarvitse.

t. Rainer
 
Jos valtion osuus maksi-pisarasta silloin kun Helsinki maksaa siitä puolet olisi sama tai vähemmän kuin valtion osuus mini-pisarasta, josta Helsinki ei maksaisi mitään, kannattaa ehdottomasti rakentaa maksi eikä mini, koska palvelehan maksi suurempaa joukkoa.

Asia ei välttämättä ole aivan noin mustavalkoinen. Vastapainona suuremman joukon palvelulle maksi pidentäisi lähijunareittien varrelta tulevien matka-aikaa helsingin keskustaan. Toisaalta en alkuunkaan usko, että helsinki olisi valmis rahoittamaan maksia merkittävästi suuremmalla summalla kuin miniä. Töölönsuunnan maanalaisen raskasraiteen hinku ei helsingin näkökulmasta koskaan ole perustunut todelliseen liikenteelliseen tarpeeseen, vaan nimenomaan siihen että juurikin metroa halutaan laajennella. Junastandardilla toteutetulle radalle eivät kukkaronnyörit helsingissä välttämättä yhtä helposti avautuisi.

---------- Viesti lisätty kello 15:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:39 ----------

Sekin on seikka joka kannattaa panna mieleen. Esim läntinen haara johon vain länsisuunnan kaupunkiratojen eli Espoon ja Martinlaakson suunnan junat johdetaan, voisi olla 1. vaihe. Jos junien vuoroväli pysyy nykyisenä eli 5 minuuttia/suunta, ei 2-raiteinen rata mitään "ratapihaa" edes pääteasemalle tarvitse.

Tämä voisi tosiaan olla vaihtoehto, jos rahoituksen saaminen koko hankkeelle samanaikaisesti on ongelma. Edellyttäen tietysti, että liikennöinti tosiaan onnistuisi esittämälläsi tavalla ja että sillä aidosti voitaisiin vähentää helsingin ratapihan kapasiteettiongelmaa.
 
Asia ei välttämättä ole aivan noin mustavalkoinen. Vastapainona suuremman joukon palvelulle maksi pidentäisi lähijunareittien varrelta tulevien matka-aikaa helsingin keskustaan.
Jos maksilla on asema joko Kampissa tai Forumin kohdalla niin se on niin lähellä keskustaa kuin olla voi. Oli asema kummassa paikassa tahansa niin vaihto metroon pitää sujua vaivatta. Matka-ajan pidennys jos tulee yksi asema lisää esim Meilahteen, on pieni verrattuna sinne sijoitetun aseman hyötyyn verrattuna.

Toisaalta en alkuunkaan usko, että helsinki olisi valmis rahoittamaan maksia merkittävästi suuremmalla summalla kuin miniä. Töölönsuunnan maanalaisen raskasraiteen hinku ei helsingin näkökulmasta koskaan ole perustunut todelliseen liikenteelliseen tarpeeseen, vaan nimenomaan siihen että juurikin metroa halutaan laajennella. Junastandardilla toteutetulle radalle eivät kukkaronnyörit helsingissä välttämättä yhtä helposti avautuisi.

Kuvittelisin että metrovaihtoehtoa ajetaan juuri siksi että alunperin pallo on heitetty valtiolle (VR:lle/RHK:lle) mutta kun mitään ei ole tapahtunut, paitsi että suunniteltu joidenkin läjijunalinjojen pysäyttämistä Pasilaan, on metrosuunnitelma polkaistu pystyyn. Toiseksi Pasilan metro tarvitsisi ehdottomasti jatkeen Santahaminaan, että siitä olisi edes mitään järkeä, mutta koska siitäkin on luovuttu monesta eri syystä niin ollaan tavallaan palattu lähtöruutuun.

Se onko rata junastandardile, metrostandardille vai raitiovaunustandardille toteutettu ei pitäisi olla niin suurta merkitystä koska sillä ei tule olemaan yhteistä osuutta nykyisen itä-länsisuuntaisen metron kanssa, ja jos VR:n monopoli YTV:n alueen lähiliikenteen osalta lakkaa, niin ei silläkään.

t. Rainer
 
Isompia ratahankkeita on Helsingissä pystytty rahoittamaan lisärakentamisella. Pisaran varrella näkisin sille pienimuotoista potentiaalia Töölössä ja Hakaniemessä, mutta Meilahdessa en sitäkään vähää. Mikä tahansa ratahankke Meilahteen on erittäin kallis ja sen rahoittaminen yksinkertaisesti vaikeaa, samoin kuin rahojen kaivaminen Pisaralle. Jos yrittää kumpaakin yhtaikaa niin ennuste on hyvin huono, inkrementalismia prkl!

Mannerheimintien ratikoiden ongelmia voidaan ratkoa tunneliratkaisulla ongelmallisella välillä Töölöntulli - Nordenskjiöldinkatu, Topeliuksenkadun radalla, jne. Se että ratikoiden kanssa ei edistytä koska rahaa ei löydy ei ole mikään peruste ehdottaa dekadiluokkaa kalliiimpaa hanketta johon ei ainakaan löydy rahaa.

Pahoittelen monomaniaani, mutta minusta raaka raha eikä ties mitkä salaliittoteoriat on pääsääntöisesti pätevä selitys sille miksi jotkut hankkeet takkuaa. Töölön metroa ei olla tehty koska se maksaa liikaa ja sen hyödyt ovat pienet, eikä sitä samoista syistä tulla tekemään. Se että pitääkö vaikka HKL hankkeesta on toissijaista.
 
Se että ratikoiden kanssa ei edistytä koska rahaa ei löydy ei ole mikään peruste ehdottaa dekadiluokkaa kalliiimpaa hanketta johon ei ainakaan löydy rahaa.

Topeliuksenkadun rata voi maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa liikennöintikustannusten säästönä, eli ei sen toteutus ole kiinni rahasta. Enemmän kai siitä, ettei kenelläkään ole aikaa (eikä johtoportaassa taida olla riittävästi haluakaan) paneutua hankkeeseen riittävästi.

Asia pitäisi tietysti tarkemmin tutkia, mutta muut "varmat" ratikoiden linjastolaajennukset (Hernesaari, Ullanlinna, Laajasalo) muuttavat bussilinjojen 14, 14B ja 18 profiilia ja eteläisiä haaroja tavalla, joka tuo Topeliuksenkadun ratikan ihan uuteen valoon, samoin kolmosen rooli muuttuu oleellisesti.
 
Omasta mielestäni Pisaran ensisijainen funktio on estää Helsingin ratapihan tukkeutuminen. Toissijaisesti se jakelee lähijunakansan paremmin kantakaupunkiin.
Ihan aikuisten oikeasti, Helsingin ratapihan tukkeutuminen on täyttä hölynpölyä. Paikallisjunien pysäköinti Helsingissä voidaan lopettaa, vaikka Pisaraa ei tehtäisikään. Asia on vain niin päin, että jos Pisara tehdään, pysäköinti on pakko lopettaa, koska parkkipaikka ei ole Pisaran varrella. Eikä Pisaran varrelle tehdä parkkipaikkaa, koska tunnelivarikot ovat turhan kalliita – paitsi metrolle, jolle mikään ei ole turhan kallista. ;)

Pisaran vuoksi pakollinen pysäköinnin siirto on selvitetty vuoden 2006 Pisara-selvityksen sivuilla 19–20. Kovin ihmeellisestä asiasta ei ole kyse.

Antero

---------- Viesti lisätty kello 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:48 ----------

Kaupunki kyllä näyttäisi haluavan rakentaa Espan-Töölön-Pasilan metron, joka olisi tynkämetro vailla vertaa.
Ei nyt ihan näin. Töölön metroa ei olla tekemässä, koska sille ei ole mitään tarvetta. Viime vuonna valmistunut suunnitelma tehtiin sen selvittämiseksi, varaudutaanko Keski-Pasilan suunnittelussa erittäin syvään vain syvään asemaan.

Suunnitelma merkittiin tiedoksi ja sen perusteella päätettiin varautua vähemmän syvään asemaan. Metroaseman paikka sijaitsee Pasilan aseman laajennuksen rakennuskompleksissa. Jotta siellä ei olisi suurta käyttämätöntä tilaa, tila tullaan käyttämään pysäköintilaitoksena. Munkkivuoressa metrofanit voivat käydä metroasemalla ostamassa alkoholia, Pasilassa tulevaisuudeessa pysäköimässä!

Antero
 
Takaisin
Ylös