Parista paikasta luin, että Sm1 ja Sm2 -junat eivät pystyisi liikennöimään Pisaran suunniteltuja radan kaltevuuksia, mutta Sm5 FLIRT pystyy.
Ilman selvitystä siitä, miksi asia olisi näin, väitän, ettei asia ole näin. Mäistä selviämisessä tarvitaan hankauspainoa ja vääntömomenttia. Yleensä raideliikenteessä hankauspaino loppuu ennen kuin vääntömomentti, minkä näkee kaluston vetovoimakäyrien vaakasuorasta osuudesta alhaisilla nopeuksilla. Ja henkilöliikenteessä kiihtyvyyttä (eli käytettävää vetovoimaa) ei rajoita edes hankauspaino, vaan seisovien matkustajien turvallisuus.
Sm1-2 -junissa hankauspainosuhde on noin 50 % (2 vetävää teliä, 2 juoksuteliä). Sm5-junassa hankauspainosuhde on noin 40 % (2 vetävää teliä, 3 juoksuteliä). Eli Sm5-junan mäennousukyky on heikompi kuin Sm1-2 -junilla siten, että Sm5:n nousukyky loppuu alhaisemmalla jyrkkyydellä kuin Sm1-2 -junilla.
Sm5:n etu Sm1-2 -juniin on teho/paino -suhteessa, jossa Sm5 on noin 2-kertainen. Tämä on seurausta siitä, että junan huippunopeus on 160 km/h kun se Sm1-2 -junilla on 120 km/h. Tehoa siis tarvitaan kulkuvastuksen voittamiseen suurissa nopeuksissa.
Kuormattuna Sm5:n teho/paino on 12,8 kW/ton kun Sm2:lla on 6,3 kW/ton. Tämä tarkoittaa, että Sm5 kykenee pitämään suuremman nopeuden kuin Sm1-2 samalla kaltevuudella. Mutta kaltevuuden kasvaessa Sm5 alkaa luistaa eikä pääse etenemään jatkuvaa kaltevuutta silloin, kun vielä Sm1-2 pääsee.
Käytännössä siis alhaisilla kaltevuuksilla Sm5 kykenee ajamaan tiukempaa aikataulua kuin Sm1-2. Mutta on väärin väittää, etteivät Sm1-2 pystyisi liikennöimään samalla radalla kuin Sm5.
Vielä voin jatkaa, että mikäli rata on tehty oikein, junien erolla ei ole merkitystä. Tunneliradat tehdään oikeaoppisesti siten, että liikkeellelähtö tapahtuu alamäkeen ja asemalle tulo ylämäkeen. Ylämäissä siis ei ole merkitystä sillä, mikä on junan kyky ylläpitää nopeutta ylämäessä, koska ylämäessä hiljennetään vauhtia. Junien kiihtyvyyden rajoittaa seisovien matkustajien turvallisuus, joten suuremmasta tehosta ei ole mitään hyötyä kiihtyvyydelle. Asemaväli rajoittaa huippunopeuden nimenomaan Pisaralla, joten suuremmasta tehosta ei ole hyötyä siinäkään.
Minulla ei ole Pisaran suunniteltua rataprofiilia, jonka varmaan voisi maanalaisesta kaavasta kaivaa. En siis osaa sanoa, onko rataprofiilia kaavailtu oikeaoppiseksi vai ei. Pisaraa on suunniteltu jo vuosia ennen Sm5-hankintaa, joten sikälikin väite Pisaran soveltumisesta vain Sm5:lle ontuu. Luulenkin, että tällaista väitettä esitetään vain siksi, että halutaan todistella tarvetta romuttaa Sm1-2 -kalusto.
Antero