- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Onkohan sinulla jotain tutkimustietoakin väitteelle, että "...100 metrin hajurako paljoa auta"? Itse arvelen, että varsin kapeakin, tiheä vihervyöhyke vilkkaan liikenneväylän ja asutuksen välissä parantaa viihtyisyyttä ja ilmanlaatua aivan olennaisesti. "Viherpatjaan" (esim. tiheä kuusikko) jää merkittävässä määrin niin äänet kuin pölykin ja varsinkin kosteissa oloissa muitakin ilmansaasteita. Kun kasvillisuus on tiheää, niin muutama kymmenenkin metriä riittänee jo mainiosti.
Kasvillisuus on todennäköisesti hyvin tehokas nimenomaan nopeiden moottoriväylien varrella. Niiden melu on lähinnä korkeataajuista suhinaa, jonka vaimentaminen on helppoa. Teho on heikompi raskaasti liikennöityjä liikennevaloristeyksiä ja hidasta kaupunkiliikennettä vastaan, koska melu on merkittävässä määrin matalataajuista raskaiden dieselmoottorien jyrinää.
Olin kolmisen vuotta sitten projektisihteerinä, kun Espoon ja Kauniaisten kaupungit tekivät yhdessä meluntorjunnan toimintasuunnitelman. Tuossa yhteydessä meluasiat tulivat aika tutuksi, ja tuohon raporttiin kirjoitin aika yksityiskohtaisen esityksen liikennemelusta, sen aiheuttamista ongelmista ja millä tavalla ongelmia voi koittaa ratkoa. Käsiin saa helposti myös melukarttoja, joista voi katsella, miten melu leviää eri paikoissa. Katsoa voi vaikkapa tuota toimintasuunnitelmaa edeltänyttä meluselvitystä.
Itsellekin oli pieni yllätys, miten mitätön vaikutus kasvillisuudella on. Laskelmissa niiden vaikutusta ei itse asiassa edes vaivauduta laskemaan, koska se ei muuta laskentatuloksia käytännössä lainkaan. Pienhiukkasten ja ilmansaasteiden torjuntaan niillä saattaa olla vaikutusta, jo siksikin, että puusto vaikuttaa ilmavirtauksiin. Mutta tähän puoleen en ole sen erikoisemmin perehtynyt. Luonnollisesti puustolla ja ylipäätään kaikella vihreällä on huomattava psykologinen vaikutus. Tehokkaimmat keinot rajata melua ovat todellakin isot korkeat yhtenäiset rakennukset ja tehokkain tapa vähentää melun syntyä on rajoittaa ajonopeudet alle 50 km/h. Tämä muuten saattaa olla lähitulevaisuudessa edessä kehä I:llä.
Viimeksi muokattu: