Toivon totisesti, että olet väärässä, koska 2,5 min vuoroväliin on tarkoitus siirtyä ensi elokuussa.
Helsingin metron kulkutekniikkaa kyllä uudistettiin automaattimetroprojektin yhteydessä, mutta työ on valmistui vain osittain ennenkuin projekti keskeytyi. Siemens kyllä uudisti osan vanhan metron järjestelmiä, mutta Siemensin jo Helsingin metroon toimittama tekniikka oli kuitenkin suunniteltu toimimaan lyhyempiä vuorovälejä käytettäessä liikkuva blokki - tyyppisen kulunvalvonnan sekä automaattiajon kanssa ja ilman muutoksia tuskin ongelmilta voidaan välttyä kun vuoroväli tihenee.
Minäkin toivon, että Mipro, jolta on tilattu uutta rautaa ja softaa ja Siemens, jonka uudempaa tekniikka on nykyosuudella, saisivat länsimetron alkuun mennessä viritettyä uudet systeemit 2,5 minuutin kuntoon. Se ei pitäisi olla teknisesti mahdotonta, mutta projekti on vaativa.
Jonkinmoista uhkapeliä on menossa, kun Mipro ei ole käsittääkseni koskaan toimittanut yhtään tämän kokoluokan projektia, aikataulu on hyvin tiukka ja Miprolla on osatoimittajana nykysopimuksen mukaan vastuu vain Länsimetron osuudesta. Pelkästään länsimetron osa projektista on kuitenkin arvoltaan suurempi kuin koko Mipron koko liikevaihto vuonna 2014. Mipro on kyllä ihan pätevä pikkufirma, mutta tulevaisuus näyttää haukkasiko se kerralla liian ison palan.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:50 ----------
Poikkeustilanteissa metrolla on kyllä ajettu pienemmälläkin kahden vuoron välillä kuin 2,5 min.
On teknisesti aika eri asia ajaa ajoittain kaksi junaa aika lyhyen vuorovälin päässä toisistaan kuin liikennöidä koko ajan 2,5 minuutin vuorovälillä. Koko järjestelmän pitää pystyä luotettavasti 100-120 sekunnin tekniseen minimivuoroväliin, jotta 150 sekunnin välein liikennöinti onnistuu ilman merkittäviä häiriöitä. Helsingin metro on nyt ensimmäinen rata, jossa osin standardeihin ja osin Mipron omaan täysin uuteen ohjelmistosovellukseen perustuvaa tekniikkaa käytetään ja olisi todella toivottavaa, että Mipron ja Siemensin toimittamat tekniikat on Länsimetron liikennöinnin alkaessa saatu siihen kuntoon, että metroa pystytään liikennöimään luotettavasti.
Toki kannattaa huomioida, että 2,5 minuutin vuoroväli ei nykyään vaadi mitään ihmeitä ja maailmalla on paljon tuolla nopeudella liikennöitäviä ratoja.