Ei. Tässäkin ketjussa on todettu, muutamaankin otteeseen, että Aleksanterinkadun keskinopeus on suurempi kuin koko verkon keskinopeus.
Tästähän voimme päätellä, että kaupungin hitain ratikkakatu on kävelykatu? Ai niin...
Aleksanterinkatu nousee aina esille. Se on mielenkiintoinen erityistapaus, jossa kadulla ei pitkällä pätkällä ole risteävää moottoriliikennettä. Siitä huolimatta Aleksanterinkadulla saavutettavat nopeudet eivät käytännössä riitä houkuttelevan raitioliikennepalvelun ulottamiseen selvästi nykyistä kauemmas esikaupunkeihin.
Esimerkiksi Siltasaarenkatu-Hämeentieltä tai Mannerheimintieltä on myös aika hankala poistaa risteävä liikenne ja tehdä niistä Aleksanterinkatuja, jolloin raitiovaunujen kulku toki sujuvoituisi. Nykyäänhän jo pelkkä joukkoliikennekin riittää aiheuttamaan paljon hidastuksia risteyksissä.
Katutilan ainoa vastakkainasettelu ei nykyään olekaan autoilu vastaan ratikka, kuten monet tälläkin foorumilla väittävät, vaan kantakaupungissa nopean raitioliikenteen toinen jopa suurempi vihollinen on ihmiselle mukava, hyvin kevyen liikenteen huomioiva ympäristö.
Jee, olkiukko. Mut siis tästäkin näemme, että Helsingissä ratikalla ei kerta kaikkiaan pääse edes eteenpäin kadulla, joka on mukavaa kävely-ympäristöä, niinkuin nyt vaikka Aleksanterinkadulla. Eikäku...
Oletkohan kiihdyksissäsi unohtanut lukea kappaleen loppuun? Oikeasti koko kappale, jota paloittelit, oli seuraava ja olen nyt korostanut siinä muutamia keskeisiä kohtia, joita aivosi eivät viime lukemisella ilmeisesti pystyneet rekisteröimään.
Katutilan ainoa vastakkainasettelu ei nykyään olekaan autoilu vastaan ratikka, kuten monet tälläkin foorumilla väittävät, vaan kantakaupungissa nopean raitioliikenteen toinen jopa suurempi vihollinen on ihmiselle mukava, hyvin kevyen liikenteen huomioiva ympäristö. Toki ratikka voi myös sopia kadulla varsin hyvin yhteen ihmisten kanssa, mutta se vaatii sellaisia nopeuksia, joissa ratikka voi väistää ihmistä ja silloin ratikka ei voi olla kovin nopea.
Tässä olennainen käsite on nopea raitioliikenne, jolla tarkoitan liikennettä, jonka nopeus riittää hyvin palvelemaan selvästi nykyistä laajempaa aluetta sekä mahdollisuudet liikennöidä katutasossa nopeasti kantakaupungissa. Katutasoisen raitioliikenteen laajentamista kauemmas esikaupunkeihinhan on usein esitetty uusien raskasraide- tai pikaratikkatunnelihankkeiden vaihtoehdoksi.
Viimeksi muokattu: