Pisaran alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyisin päärautatieasemalle päättyvien kaupunkijunalinjojen muuttaminen läpikulkeviksi, jolloin päätyaseman tuomat rajoitteet kapasiteetin suhteen poistuisivat. Lisähyötynä matkustajat pääsisivät nopeammin ja vaihdotta Töölöön ja Hakaniemeen sekä lisäasemin Alppilaan ja Taka-Töölöönkin. Tunnelissa ei myöskään ole ongelmia talvikelien suhteen!
Peruskysymys on, paljonko kaupunkiliikenteen terminaalit Kaisaniemessä ja Töölönlahdella vetävät? Nythän runko-osuuksilla Huopalahteen ja Hiekkaharjuun ajetaan 5 min välein, mikä rajoittaa häntien, ml. Kehäradan, liikennöintivälin 10 minuuttiin.
Pisararataa voisi liikennöidä ainakin 2,5 min välein, jolloin kaupunkiratojen kapasiteettikin kasvaisi kaksinkertaiseksi junamäärällä mitattuna. Aika suuri hyöty! Osittain samaan tehoon junatiheyden kannalta pääsisi kahdella erillisellä pistoraideparilla, yksi Rantaradan ja toinen Pääradan suunnasta vaihtoehtona päärautatieasemalle ajamiseen. Läpikulun tuoma hyöty kuitenkin menetettäisiin.
Aiemmin liikennöintiä ei kuitenkaan ollut tarkasteltu kovin seikkaperäisesti, varsinkaan Kehäradan kautta syntyvän rinkulan osalta. Ajantasausaseman sijoittaminen Lentoaseman tienoille on huono idea, koska se pidentäisi poikittaisyhteyksiä. Paras ratkaisu lienee ns. postitorviliikenne, jossa ajetaan superpitkä linja Kauklahti-Rautatientori-Lentoasema-Rautatientori-Kerava.
Juha