Pisararata

Ruotsissa rautatiekaluston kuormaulottuma ei tosiaan ole sama kuin Suomessa. Mutta palataanpa noihin kaupunkijunien mittoihin pituuden ja korkeuden osalta, kun ne tuolla tulivat esille. X60:n suurin leveys on 3258 mm. Sm5:llä se on 3200 mm. X60:n suurin korkeus on 4280 mm, kun Sm5:llä se on 4400 mm. Näillä numerotiedoilla Ruotsin (kaupunki)junat eivät näytä dramaattisesti pienemmiltä.
 
Ruotsissa rautatiekaluston kuormaulottuma ei tosiaan ole sama kuin Suomessa. Mutta palataanpa noihin kaupunkijunien mittoihin pituuden ja korkeuden osalta, kun ne tuolla tulivat esille. X60:n suurin leveys on 3258 mm. Sm5:llä se on 3200 mm. X60:n suurin korkeus on 4280 mm, kun Sm5:llä se on 4400 mm. Näillä numerotiedoilla Ruotsin (kaupunki)junat eivät näytä dramaattisesti pienemmiltä.

Ei, mutta käytettävän kaluston koko ei ole olennainen suoraan, vaan se, kuinka kookasta se _voi_ olla. Sähköradassa lisäksi hyvin olennainen on ajolangan korkeus. Suomessa se on nimellisesti 6,15 m, kun taas Ruotsissa yli puoli metriä matalampi.
 
Ei, mutta käytettävän kaluston koko ei ole olennainen suoraan, vaan se, kuinka kookasta se _voi_ olla.
Varmaan monet meistä lähtee siitä, että Pisara suunnitellaan kaupunkijunakaluston (Sm5:n ja niiden mahdollisten seuraajien) vaatimusten mukaan. En tietenkään väitä, että se olisi järkevin periaate pitkällä jänteellä, tuollainen infrahan tehdään vuosikymmeniksi, ehkä sitäkin pidemmäksi aikaa.
 
Osaako joku sanoa, kuinka vaikeata olisi toteuttaa Pisararata niin, että ajolangat olisivat esimerkiksi 50cm alempana, kuin muualla rataverkostolla? Miten siirtymä eri korkuisten ajolankojen välillä toimisi?
 
Osaako joku sanoa, kuinka vaikeata olisi toteuttaa Pisararata niin, että ajolangat olisivat esimerkiksi 50cm alempana, kuin muualla rataverkostolla? Miten siirtymä eri korkuisten ajolankojen välillä toimisi?

Ratikkaverkolla ajolangan korkeus vaihtelee paljon enemmän, muistelen että 4,2 on minimi ja maksimi taitaa huidella kuudessa metrissä, jos en väärin muista. Ei se korkeuden muutos ole mitään ongelma, se vaan nousee ja laskee vähän pitemmällä matkalla tarpeen mukaan.
 
Sanoisin kuitenkin, että noin lyhyttä tunnelia ei kannattane suunnitella muusta rataverkosta poikkeavilla mitoilla.
 
Väylän uutissähke, jossa linkki välirapotin tiivistelmään https://vayla.fi/-/valiraportissa-uutta-tietoa-helsinki-pasila-valin-ratakapasiteetista

Vaihtoehtoinen ratkaisu näyttää perustuvan juuri varikon liikenteen raiteiden käyttämiseen linjaliikenteelle.

Iso uutinen kyseessä ja olosuhteet nyt eivät ole tämän kannalta muuttuneet verrattuna aikaan, jolloin Pisaradan rakentamista ajettiin. Silloinkin oli näköpiirissä tai ainakin vaihtoehtona kaupunkijunaliikenteen varikoiden sijoittaminen muualle ja huoltoraiteiden käyttö Lentoradan liikenteeseen. Kun tämä ei ole muuttunut, niin täytyy ihmetellä mikä on muuttunut asian ympärillä? Onko poliittinen asetelma eri vai ollaanko suunnittelussa siirrytty jotenkin tunnelien suosimisesta poispäin? Projektin hintakin oli ollut miljardiluokkaa pitkän aikaa ja sitä ei silti haudattu kuin vasta nyt.
 
Onkohan sieltä joku ylisuunnittelija eläköitynyt, niin ei Pisara enää kellu. Pisara on ollut niin järkeä uhmaava projekti koko ajan, melkein parodian tasolla, että on ihme että se on selvinnyt tähän asti.

Miten joku kehtaa edes ehdottaa miljardin+ rautatielinjaa jossa ei ole maankäyttöhyötyjä?
 
Miten joku kehtaa edes ehdottaa miljardin+ rautatielinjaa jossa ei ole maankäyttöhyötyjä?

Onhan Pisarasta myös muita hyötyjä kuten ajan säästö ja sosioekonomiset vaikutukset. Ajan arvo ihmisille on ehkä keskimäärin 20 tai 30 euron luokkaa tuntia kohti, mutta se, kuinka paljon Pisara säästää aikaa, on sen verran monimutkaista, että vaaditaan mallinnusohjelma.

Pisara-rata nopeuttaa matkoja monilta sosioekonomisesti heikommilta asuinalueilta, joten niiden ongelmat vähenevät jonkin verran, kun ne muuttuvat asuinalueina houkuttelevammiksi.

Maankäyttöhyötyjäkin voi syntyä. Ne vain syntyvät muualla kuin Pisaran asemien vieressä.
 
Yle: Yllätyskäänne: Helsingin alle suunniteltu jättimäinen junatunneli "Pisararata" kuopattiin

Uutinen perustuu 23.6. julkaistavaan Väyläviraston ja HSL:n tilaaman Helsinki - Pasila kapasiteettiselvityksen väliraporttiin, jonka mukaan Helsinki - Pasila -välin ratakapasiteettia voidaan kehittää ilman Pisaraa niin, ettei siitä tule pullonkaulaa silloinkaan, kun Lentorata, Suomirata ja Turun tunnin juna olisi jo rakennettu.

Jollakin on mennyt kuoppaamisesta herne nokkaan, kun otsikkoa on nyt muutettu. Se on tällä hetkellä muodossa "Yllätyskäänne: Helsingin alle suunniteltua jättimäistä junatunnelia "Pisararataa" ei välttämättä tarvitakaan".

Minä en kyllä näe tuossa yllätystä ollenkaan. Olen ollut pisaran kannalla siksi, että lähijunien jakelun parantaminen niemellä on minusta järkevää ja nykyinen tilanne, jossa junat puretaan Kaisaniemeen ja Töölönlahdelle, on kertakaikkisen surkea. Hintalappu on kuitenkin ollut karmea ja tunneli liian suppea. Kun maxipisaraakaan ei saada, niin ehkäpä on ihan hyvä jättää koko homma tekemättä, mutta mitään yllättävää ei ole siinä, että hankkeelle esitetyt perustelut ovat olleet valheellisia. Sitähän on täälläkin käyty läpi 17 vuoden ajan ja 191 sivun verran, että kapasiteetin loppumisesta ei ole kyse.
 
Minä en kyllä näe tuossa yllätystä ollenkaan. Olen ollut pisaran kannalla siksi, että lähijunien jakelun parantaminen niemellä on minusta järkevää ja nykyinen tilanne, jossa junat puretaan Kaisaniemeen ja Töölönlahdelle, on kertakaikkisen surkea. Hintalappu on kuitenkin ollut karmea ja tunneli liian suppea. Kun maxipisaraakaan ei saada, niin ehkäpä on ihan hyvä jättää koko homma tekemättä, mutta mitään yllättävää ei ole siinä, että hankkeelle esitetyt perustelut ovat olleet valheellisia. Sitähän on täälläkin käyty läpi 17 vuoden ajan ja 191 sivun verran, että kapasiteetin loppumisesta ei ole kyse.

Olen samaa mieltä, että Pisara vaikutti järkevältä hankkeelta nimenomaan parantamaan lähijunien jakelua Helsingissä mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Kun se paisui miljardihankkeeksi, ei siinä enää ole järkeä.

Väylävirasto on ollut nihkeänä Pisaran suhteen jo aiemmin. Esim. 3 vuotta (ja 10 sivua) sitten Yle uutisoi selvityksestä, jossa todettiin, että Pisara ei täytä tavoitteitaan ilman merkittäviä lisäinvestointeja:
https://yle.fi/uutiset/3-10776091
https://www.lvm.fi/-/tiedote-1006855
 
Jollakin on mennyt kuoppaamisesta herne nokkaan, kun otsikkoa on nyt muutettu. Se on tällä hetkellä muodossa "Yllätyskäänne: Helsingin alle suunniteltua jättimäistä junatunnelia "Pisararataa" ei välttämättä tarvitakaan".

Väylävirasto oli twitterissä ainakin vastannut uutiseen, että ei ole vielä kuopattu, kun päätöstä ei ole vielä tehty https://twitter.com/vaylafi/status/1537831809144303616
 
Mielestäni erittäin ansiokas kirjoitus ("Helsinki hävisi joukkoliikennepelinsä") Kotrolta. Siinä käy hyvin ilmi, millaiseen pysähtyneisyyden tilaan kaupunki on joutunut, raskas raideliikenne ei etene ollenkaan ja bussiralli jatkuu.
 
Takaisin
Ylös