Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Anteeksi vain, mutta tuon raiteiston ulottuvilla ei asu 1,2 miljoonaa ihmistä. Ensinnä siksi, että YTV-kuntien väestömäärä ei ole niin suuri ja toiseksi sen vuoksi, että kuvittelet tuohon sitten asemat miten vain, 5 tai edes 10 min kävelyetäisyydellä ei asu likikään koko YTV-kuntien väestö.
En tiedä, minkälaiset paikkatietoaineistot sinulla on käytettävissäsi, mutta kuntien väestöstä on julkisesti saatavilla tietoa jaoteltuna alueittain. YKR-aineistoon tuskin pääset käsiksi, eikä mikään kaupunki laske sinulle asemien ympäristön väestömääriä ilmaiseksi, jotta saisit eksaktit tiedot kävelyetäisyyden asukas- ja työpaikkamääristä. Mutta jos vaikka selvität aluejaon tietojen perusteella suunnilleen väestön, niin ymmärrät itsekin, minkälaista verkkoa olet suunnittelemassa.
Matka-aika metrojunassa Vuosaaren metroasemalta Matinkylän metroasemalle ei ole sama asia kuin matka Vuosaaresta Matinkylään - eikä sekään hoidu likikään lupaamassasi ajassa. Jotain realismia saat kokeilemalla Reittioppaalla matkaa Vuosaaren asuinalueen keskeltä Matinkylän asuinalueen keskelle. Ja sitten lisäät siihen 2 minuuttia Otaniemen kierrosta. Vaihtojen määrähän on sama jo nyt.Ja se mahdollistaa liikkumisen seudun toiselta puolelta toiselle puolelle puolessa tunnissa tai hieman reilu. Esimerkiksi Vuosaaresta Matinkylään noin 25-30min.
Itse kokeilin sattumanvaraisen osoiteparin Lokkisaarenpolku 13 - Sepetlahdentie 2 maanantaina 11.9. klo 7:30 lähtöaika. Matka-ajat ovat kolmelle ensimmäiselle yhteydelle 69, 69 ja 65 minuuttia. Se 2 minuutin Otaniemen kierto on tässä yhdentekevä. Eka ja kolmas yhteys ovat 78-metro-132, joten jo tässä tulee näkyviin liityntäliikenteen surkea järjestely, kun aikataulut eivät synkkaa. Matka-aika heittää 4 minuuttia.
Vuosaaren metroasemalta Piispansillan bussipysäkille Reittiopas antaa 43 minuuttia väittäen Kampin vaihdon hoituvan 2 minuutissa - mikä muuten ei ole mahdollista kuin juosten.
Reitin voi muuten pyöräillä 97 minuutissa .
On mukavaa, että riittää harrastusta suunnitella joukkoliikennettä. Mutta oman harrastuksen antaman ilonkin kannalta olisi syytä hieman perehtyä todellisuuteen. Ymmärrän kyllä, että se voi tuntua tylsältä, kun julkisuudessa levitetään ”virallisina” suunnitelmia vastaavanlaisia utopioita. Mutta visiointihan on auktoriteeteille sallittua. Kun seudullinen raideliikenne sinua kiinnostaa, niin perehdypä yhteen viralliseen visioon, eli YTV:n teettämään ja Pentti Murolen tekemään Raideliikenteen visiot 2050 -selvitykseen. Tässä linkki Kaupunkiliikenne.net-sivustolleni josta löydät linkit edelleen itse selvitykseen.
Oletan, että olet nyt jo perehtynyt TramWest-sivustoon ja Kaupunkiliikenne.net-sivustoon muuten ja harkinnut tutustumista Mennäänkö metrolla -kirjaani.
Antero