Minusta keskustelu pyörii nyt vähän turhan paljon sen ympärillä, mitä joku Helsingin kauppakamari sattuu ajattelemaan. Ei noille kauppakamarien mielipiteille tarvitse panna yhtään sen enempää painoarvoa kuin jollekin Hesarin tai Aamulehden random-mielipidekirjoituksillekaan. Kauppakamareilla ei yleensä ole yhtään sen enempää asiantuntemusta tai pätevyyttä arvioida liikennehankkeita, ja ne tekevät arvionsa vain omasta pienestä näkökulmastaan, ja silloinkin päätelmät menevät usein herttaisesti pieleen.
Pisara on selkeästi seudullinen hanke, jopa niin, ettei se juuri hyödytä Helsinkiä tai ainakaan sen kantakaupunkia, vaan hyödyt ovat Helsingin ja seudun radanvarren lähiöissä, joista käsin Helsingin keskusta on paremmin saavutettavissa. Jos periaate olisi, että käyttäjä maksaa, niin Helsinki ei maksaisi pisarasta mitään, tai ainakin hyvin vähän, ja pääosa hillosta tulisi Espoosta, Vantaalta, Keravalta ja niin edelleen.
Mutta onko pisara valtakunnallinen hanke? No, onhan se toki sitäkin. Ihan yhtä paljon kuin Vuosaaren metro tai Kivenlahti-Matinkylä -metro on seudullinen hanke. Eli jos oikein hakemalla hakee ja kovasti yrittää, niin saattaahan sille jotain valtakunnallista hyötyä saada. Tampereelta Töölöönkin on kätevämpi matkustaa niin, että vaihtaa junaa Tikkurilassa sen sijaan että tulee junalla Helsinkiin ja vaihtaa ratikkaan.
Mutta ihan oikeasti on jo vähän säälittävää ruveta vetoamaan tuollaiseen ja toivoa, että valtio rupeaisi kaatamaan pisaraan rahaa sen takia. Toivottavasti kauppakamarikin sen ymmärtää, vaikka tuollaisia hassuja lausuntoja kesäkuumalla antaakin.
Entä kenen maksettavaksi pisara kuuluu? Valtion ratana periaate kai lienee suurin piirtein se, että radan maksaa valtio ja asemat maksaa kunta. Eli me helsinkiläiset saamme iloksemme kustantaa muutaman sata miljoonaa, jotta muu pk-seutu pääsee kätevämmin työpaikoilleen. No, kyllä minä sen heille suon. Onhan se meidänkin etumme helsinkiläisinä veronmaksajina, että työpaikat pysyvät täällä eivätkä karkaa jonnekin Kehä III:lle.
Sitten voisi tietysti kysyä, onko oikein käyttää valtion eli kaikkien suomalaisten rahaa hankkeeseen, joka käytännössä hyödyttää vain pk-seutua. Toivoisin kuitenkin, ettei tällaiseen keskusteluun mentäisi, sillä silloin Helsingissä on tapana herätä hyvin äkkiä ikäviä ajatuksia siitä, mitä kaikkea maakuntiin rakennetaan helsinkiläisten verorahoilla. Olisi kaiketi parempi tottua siihen, että valtion raha on meidän kaikkien yhteistä rahaa, ja joskus sillä rakennetaan moottoritie Kemin ja Tornion välille, joskus junarata Helsinginniemen alle, eikä niistä sitten korvamerkitä, että tämänkin metrin maksoivat suolahtelaiset.