Mutta kuitenkin, mitä tarkoitat kapasiteettiongelmien häviämisellä?
Nyt Helsingin asemalla on 19 laituria ja Helsinkiin päättyy 4 kaksiraiteista rataa. Pelkistettynä nyt valitetaan, että Helsingin aseman 19 laiturin kapasiteetti ei riitä siihen, että Helsinkiin liikennöidään 4:llä saapuvalla ja 4:llä lähtevällä raiteella. Huomautan, että Pasilassa on samat 4+4 raidetta ja siellä riittää 8 laituria, 11 vähemmän kuin Helsingissä.
Laitureiden tarve riippuu siitä, miten kauan junan halutaan seisovan laiturilla. Pasilassa junat seisovat alle minuutin. Mutta Pasila ei ole pääteaema kuten Helsinki, jossa kaukojunien seisonta-aika on oltava enemmän kuin minuutti, jotta kaikki ehtivät kantamuksineen ulos ja sisään. Mutta jos raidepari päättyy kahteen puskimeen ja niiden välillä on puolenvaihtoristikko, jokaisella junalla on lähes 2 x vuorovälin pituinen aika seistä laiturilla.
Kun Helsingissä nyt on 19 puskimeen päättyvää raidetta, jokaista suuntaa vaihtavaa junaa kohden on 19/4 = 4,75 raidetta eli jokaisella kääntyvällä junalla on noin 4,75 kertaa vuorovälin verran aikaa seistä. Kun meillä minimivuoroväli on 5 minuuttia, joka juna voi seistä Helsingissä yli 20 minuuttia ennen kuin Helsingin kapasiteetti on käytetty. Eikö tämä riitä?
Voisi riittääkin, mutta kun Helsingissä tehdään muutakin kuin käännetään junia. Helsingissä pysäköidään junia, eli seisotetaan tuntikaupalla. Ja Helsingissä ajetaan junia ristiin rastiin raiteiden poikki niin, että yksi juna varaakin monen junan vuorovälin. Toisin sanoen, Helsingin kapasiteettia ei saada käyttöön, koska kapasiteetti käytetään muuhun kuin junien saapumiseen ja lähtemiseen.
Palataan Pisaraan. Kaukoliikenteen toimintaan Helsingissä Pisara ei vaikuta. Paikallisjuniin se vaikuttaa siten, ettei ole enää mahdollista tuhlata Helsingin kapasiteettia. Junarunkoja ei voi pysäköidä tuntikausiksi Pisaran raiteille, eikä Pisaran raiteilla voi ajaa ristiin rastiin niin, että yksi juna vie enemmän kuin yhden junavuoron aikakapasiteetin.
Mutta pysäköinnin ja ristiin rastiin ajon voi lopettaa ilman Pisaraakin. Pysäköintiraiteet on vain rakennettava linjojen toisiin päihin ja Helsingin vaihdekujat muutettava sellaisiksi, että voidaan ajaa rinnakkaisille laitureille ilman että suljetaan liikenne sellaisilta raiteilta ja laitureilta, joita juna ei käytä.
Siten siis Helsinki pystyy palvelemaan sinne saapuvat 4 rataa ja Helsingissä riittää aikaa seisottaa junia. Ja nykyiset kapasiteettiongelmat häviävät.
Eri asia on sitten se, jos 4 x 5 min vuoroväli eli 48 junaa tunnissa ei riitä. Silloin on joko lyhennettävä liikenteenohjauksessa mahdollista vuoroväliä nykyisestä 5 minuutista tai rakennettava lisää Pasilaan ja Helsinkiin saapuvia raiteita. Esim. 4 min. vuoroväli (ei ole mitenkään mahdoton) on 60 junaa eli 12 lisää. Se on sama määrä kuin rakentaa yksi 2-raiteinen rata lisää. Jos arvellaan, että sellaisen kustannus on puolet Pisarasta, niin voinee kysyä, saako halvemmalla 4 min. vuorovälin Huopalahteen ja Tikkurilaan kuin puolikkaan Pisaraa?
Antero