No itseasiassa väittäisin että sinne torille mitä todennäköisimmin rakennetaan sen jälkeen kun Hakaniemenrannan motari kavennetaan, se on yksinkertaisesti niin iso sen jälkeen että jotain tarttis tehdä ihan jo viihtyvyyden vuoksi. Eikä se tiheys ole kerroksista kiinni, ihan tehokkaasti Hakaniemi on rakennettu.
No onhan Hakaniemi Helsingin oloissa ihan tehokkaasti rakennettua, mutta se tori yksinkertaisesti liian suuri ja eiköhän siitä löydy museaalisia arvojakin. Aukio on suurinpiirtein neliö ja kuten todettua, neljä hehtaaria. Se on 200 metriä seinästä seinään. Siinä ei yksi toimistotalo SAK:n pytinkiä vastapäätä tee mitään. Valtava alue aseman lähintä vaikutusaluetta tulee jatkossakin olemaan toria.
Toisen sisäänkäynnin kohdalla on nyt kuitenkin neljän hehtaarin pitkäaikaispysäköintialue merinäköalalla, lisäksi Stadionin korjaukseen liittynee uudisrakentamista.
Kuten todettua, Pasilaan on pakko palata, eikä sekä meno että paluu itäisen kantakaupungin kautta kuulosta täysipäiseltä. Toisekseen itse sinisilmäisesti uskon, että Mäntymäen kenttä joskus rakennetaan. Pakkohan se on, ei noin hyvää tonttia ole järkeä pitää parkkipaikkana. Ei ole ollut kymmeniin vuosiin...
Joku tornihäkkyrä siellä on, mutta en pitäisi uuden Keilaniemen rakentamista mitenkään tavoiteltavana asiana. Eikä se muuten ole edes kovin tehokkaasti rakennettu alue, talot on joo korkeita, mutta niiden välit on tyhjää täynnä.
Kalasatamahan on ainakin puoliksi rakentamatta, rakennetullakin alueella on yhä tilaa uusille taloille ja lisäksi Tukkutorin ympäristössä on matalia hallivirityksiä, joiden purkaminen ei ole menetys kenellekään. Osayleiskaava ja havainnekuvat eivät ihan toivottomilta näytä.
Ihan vaan sitä ajattelin, että jos ja kun näitä raskasraiteita Helsinginniemen alle rakennetaan, niin kannattaisi ehkä miettiä sitäkin, mitä niiden asemien yllä on. Tällä hetkellä Helsingissä on kaksi puoliksi järkevästi sijoitettua metroasemaa: Sörnäinen ja Kamppi. Loput ovat enemmän tai vähemmän taattua peltometrokonseptia - jopa Rautatieaseman pelastaa vain liityntäliikenne, koska eihän eihän alueella rakennuskantaa varsinaisesti ole kuin eteläpuolella. Sinänsä toki on ihan tärkeää, että maamme päärautatieasemalla on myös metroasema.
Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että liityntäliikenne on Helsingissä itsetarkoituksellista. Eihän sitä tarvittaisi, jos sitä ei tarvittaisi, eli kaikki oli kävelymatkan päässä asemasta. Jotta kaikki voi olla kävelymatkan päässä asemasta, tarvitaan aseman ylle kuitenkin muuta kuin toria ja viittä kerrosta. Tai sitten tarvitaan paremmin saavutettavaa joukkoliikennettä, mikä nyt olisi itsestään selvää Helsingin kaupunkirakenteella muualla kuin Helsingissä, mutta olen vähän niin kuin alistunut tähän isojen poikien raskasraidefetissiin...