Kyse ei näköjään ollut siitä, ettei Aro suostu keskustelemaan alaisensa kanssa (Wallin on sitä paitsi jo eläkkeellä), vaan siitä, ettei suostu keskustelemaan Wallinin kanssa. Nimittäin, äsken nähdyssä ohjelmassa oli keksustelemassa Aron lisäksi mm. työssä oleva veturinkuljettaja Pentti Kala.
Aro selitti ohjelman alussa, ettei hän halunnut keskustelemaan kolmen eduskuntavaaliehdokkaan kanssa. Kahden kanssa hän suostui keskustelemaan. Tosin eduskuntavaalien ehdokaslistoja ei ole vielä keskusvaalilautakunnassa vahvistettu, kun niitä listoja ei vielä ole tarvinnut keskusvaalilautakunnalle jättää. Aro ei voi tietää, asettuuko veturinkuljettaja Kala ehdolle vaaleissa.
En pidä yllättävänä sitä, ettei Aro halua itselleen hankalia vastustajia, sen sijaan pidän yllättävänä sitä, että toimitus suostuu Aron ehtoihin. Minusta se on toimittajan ohjeiden vastaista, koska toimitus on antanut ulkopuolisen tahon vaikuttaa toimituksellisiin valintoihin.
Pidän erikoisena myös sitä, että ohjelma rakentui nyt käytännössä VR-Yhtymän ja sen työntekijöiden puolustautumiseksi liikenneministeriä vastaan. VR-Yhtymää ohjelmassa edusti Aro ja kaksi veturinkuljettajaa (toinen insertissä) ja lisäksi kansanedustaja Mustajärvi toi vahvasti esille huolensa VR-Yhtymän työntekijöiden asemasta. Ainoa, joka edusti jollain lailla matkustajien näkökulmaa oli liikenneministeri. Hänen suhteensa tilanne oli se 1–3, josta Aro sai kieltäytyä ja sai tilalle oman talon miehen.
Minulle jäi ohjelmasta sellainen vaikutelma, että VR-Yhtymä on olemassa itseään ja työntekijöitään varten ja ongelma on se, ettei valtio anna tarpeeksi rahaa, jotta VR-Yhtymällä ja työntekijöillä olisi mukava olla. En kiistä vähääkään sitä, että alimman tason työntekijät, kuten konduktöörit, veturinkuljettajat, junaohjaajat ja ne kuuluisat vaihteita harjaavat miehet ovat ne, jotka paikkaavat kaikki ylemmällä organisaatiotasolla tehdyt virheet. Mutta silti, kyllä VR-Yhtymä on olemassa asiakkaitaan eikä itseään varten.
Asiakkaiden edustusta ei ohjelmaan oltu otettu. Eikö edes haluttu? Kun kerran studioon oli kutsuttu veturinkuljettaja, vaikka henkilö Aron vaatimuksesta vaihtuihin, niin eikö edes sen toisen veturinkuljettajan haastattelun sijasta olisi voinut haastatella matkustajien edustajaa – jos sellaista ei voi studioon päästää (Kukahan senkin on kieltänyt?).
Tämä menee kauaksi Pisarasta, mutta tulihan sekin siellä ohjelmassa esille. Miljoona euroa Pisaraan, niin ongelmat poistuvat. Ehkä joku matkustajien edustaja olisi osannut sanoa, ettei Pisara paljon auta lumisateeseen kun Riihimäellä Sm-juna puskee umpihankea.
Antero