Pirkkalan oikorata on käsittääkseni tarkoitettu vain tavaraliikenteelle.
Niinhän sitä luulisi. Mutta kyllä muistini mukaan eräät visionäärit ovat heittäneet ilmoille ajatuksia siitä, että kaukojunatkin pitäisi kierrättää sitä kautta. Tosin eihän tuossa ole käytännössä yhtään mitään realismia. Toisaalta rataa esitetään myös lähijunaliikenteen käyttöön, kuten vaikkapa tässä
esitteessä.
Tuntuu siltä, että tuota hanketta lobataan nyt niin vimmatusti, että sille yritetään antaa kaikki mahdolliset merkitykset oli niissä realismia mukana tai sitten ei. Yksi perusvastakkainasettelu on, että ei ratikkaa pidä Tampereelle rakentaa, kun tämä oikorata ratkaisee kaikki kaupungin liikenneasiat kertaheitolla...
Kannattaa ehkä vilkaista myös tätä
lehdistötiedotetta ja
lehtijuttua, tosin nämä pitää ottaa terveen skeptisesti. Tuntuu että niissä on venytetty aika lailla äärimmilleen sitä, mitä ihmiset todella sanoivat.
---------- Viesti lisätty kello 16:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:03 ----------
Mutta jos yhteisymmärrykseen ei päästä niin silloin Helsinign kaupunki ja naapurit Espoo ja Vantaa voivat pystyttää pk-seudun rajalle tietulleja. Maksuilla rahoitetaan sitten Haagan-Keskustan-Pasilan U-metron rakentamista.
Mielenkiintoinen ajatus. Kannattaisikohan tätä oikeasti selvittää?
Oulu-itä-Suomi yhteys voidaan toteuttaa siitä huolimatta missä junien pääteasema Helsingissä on. Pasila on kuitenkin nykyisin osa kanta-Helsinkiä, etäisyys ydinkeskustaan vain 3 km ja ainoat puutteet sen toimimiselle kaukojunien pääteasemana ovat riittämätön pysäköinti ja toistaiseksi vielä riittämättömät joukkoliikenneyhteydet muualle Helsinkiin kuin keskustaan, sekä ratapihan ylittävän sillan ruuhkaisuus. Jos maakunnan päättäjät vetävät henkselit Pisaran yli, ja kieltäytyvät jäämästä junasta pois 3 km ennen keskustaa niin Helsingin seudulla on viimeisenä aseena ne tietullit.
Äläpä ymmärrä väärin. Epäilin vain että onkohan Helsingin kaupunginjohtajalla riittävää itsenäistä toimivaltaa kaukoliikenteen terminaalien sijoittamisessa. Tästäkin riippumatta pidän ihan mahdollisena uutta Pasilan suurterminaalia, jos Helsinki tosissaan tällaisen haluaa. Jos tuo halutaan, niin sitten sitä pitää lähteä ajamaan. Tosin luulen että Helsinki ei oikeasti sitä halua omista lähtökohdistaan.
En lähtisi projisoimaan tätä siten, että maakuntien matkustajat kieltäytyvät jäämästä 3 km päähän Helsingin keskustasta. Tuo on retoriikkaa eikä matkustajilla ole päätösvaltaa asiassa. Jos Helsinki esittää kaukojunien katkaisua Pasilaan, ja jos VR, LVM ja liikennevirasto ovat samaa mieltä niin sitten se toteutuu. Luulen vaan ettei kukaan näistä halua sitä vaan käyttävät vain pelotteena.