Valtio maksaa nyt Helsingin Länsimetrosta kolmanneksen ja tuo maksuosuus on noussut jo yii 200 miljoonan euron (hinta ja valtion osuus nousee koko ajan lisää).
Ei nouse. Ministeriössä ymmärrettiin kyllä, että ne länsimetron hintalaput olivat pelkkiä huijauksia. Niinpä LVM kuritti metrokioskia lupaamalla kyllä teoriassa maksuosuudeksi tietyn prosenttiosuuden siitä hintaheitosta, jonka metrokioski LVM:lle esitti. Mutta samalla LVM totesi, että se prosenttiosuus on myös enintään-summa. Eli kun metron hinta koko ajan nousee, niin valtion euromääräinen osuus pysyy kuitenkin samana ja suhteellinen osuus laskee.
Miten nämä vuorot siis oikein menevät, kun Helsingin raskasratojen vuoro on jo ollut koko ajan? (viitaten Länsimetroon ja vain Helsingin lähijunien käyttämään Kehärataan)
Saihan se Huutokoskikin jonkun kolikon, ja siellä kasvaa nyt hieno rata horsmaa. Olisikohan vähän niinkin, ettei niitä kyselijöitäkään ole kovin paljon ollut? Tosin Oulun radan perusparannus on aikamoinen farssi, johon toivottavasti löytyy kunniallinen ratkaisu, että saadaan rata äkkiä kuntoon.
Mä toivon, että Tampere nyt etunenässä ja Turku toivottavasti pian perässä saisivat omat raidesuunnitelmansa sellaiseen kuosiin, että olisi jotain, jonka kanssa tulla LVM:stä ratarahoja kyselemään. Ei länsimetrollekaan luvattu mitään ennen kuin suunnitelmat olivat jo pitkällä (olkoonkin että niiden laatu oli mitä oli). Tampereella kaiketi tuo tilanne on edessä jo syksyllä. Olisi tietysti ollut mainiota, kun aikataulu olisi ollut vain puoli vuotta tiukempi, jolloin rahaa olisi voinut perustellummin pyytää jo hallitusneuvotteluissa.
Pisarasta olen edelleen sitä mieltä, että se on hankkeena hyvä, vaikkakin rata saisi olla miniä laajempi. Taitaa kyllä olla niin, että osa julkisuudessa esitetyistä pisaran perusteluista on peräisin samasta onnettomasta keksijänpajasta kuin muidenkin raskasraidehankkeiden perustelut. Siitäkin huolimatta on tosiasia, että lähijunamatkustajien nykyinen suorastaan surkea jakelu Kaisaniemen ja Töölönlahden sijaan kolmelle, tai jopa useammalle, asemalle Helsingin niemellä on hyvä juttu ja siitä kannattaa maksaa. Maksajasta voi sitten olla monta mieltä. Jos periaate olisi, että käyttäjä maksaa, niin lasku lankeaisi kai suurimmalta osaltaan Espoolle, Vantaalle ja Keravalle. Ei kuitenkaan Helsingille.