Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Espoon metron kanssa HSL tulee maksamaan ratamaksua. Ratamaksu tulee olemaan tuloa Länsimetro Oy:lle, joka maksaa sillä ottamiaan lainoja. HSL puolestaan jakaa metron ratamaksun kustannusssopimuksen mukaan jäsenkunnille. Sopimuksen perustana on kunkin jäsenkaupungin asukkaiden käyttöosuus, jota seurataan laskennoilla. Siis HSL ei maksa mistään mitään, vaan HSL:n jäsenkunnat sekä matkalippujen ostajat.Se nimenomaan olisi oleellista ja tärkeää. Ratikkalaajennusten yhteydessä minusta kuukanko kertoi, että HSL:n onkin tarkoitus jatkossa osallistua infrahankkeiden kustannuksiin. En muista osuutta, olikohan sitä edes määritelty? Mutta HSL:ssähän käytetään liikennöintikustannuksissa ainakin teoriassa käyttäjä maksaa -periaatetta, joten miksi ei myös investoinneissa.
Syntyy ehkä vähän erikoinen tilanne, jos yhdestä tunnelista maksetaan täysimääräisenä rakentamis- ja ylläpitokustannukset ja jostain toisesta ei. Millä perusteella? Onhan muutama vuosi toki maksettu kaupunkiratojen käytöstä ratamaksua. Se on maksettu osana HSL:n maksamaa liikenteen ostohintaa, koska ratamaksun maksaa operaattori joka perii tarvittavan rahan asiakkailtaan. Siis HSL:ltä. Mutta ratamaksun peruste ei ole radan rakentamisen ja ylläpidon kulujen kattaminen, vaan laskennallinen 10–15 % näistä kuluista, minkä sanotaan vastaavan sitä osuutta, jonka raskas tieliikenne maksaa aiheuttamistaan kuluista.
Tämähän on mennyt aiemmin niin, että esim. Martinlaakson radasta kunnat ovat maksaneet vain sen, mikä oli niiden maksuosuus rakentamisesta. Sama koski kaupunkiratoja. Näin oli siihen saakka, kunnes perustettiin RHK ja tuli ratamaksu. Kun RHK perustettiin, silloinhan VR-junaoperaattori lakkasi maksamasta radoista, joista se oli siihen saakka maksanut kaiken. Tosin valtion budjettirahoilla kaikki maksettiin, mutta kirjanpidossa junaliikenteen ja ratojen kulut olivat yhdessä kasassa VR-liikelaitoksessa ja sitä ennen virastossa.
Metron ja ratikoiden kanssa on ollut tämä ”entinen” VR-tilanne tähän päivään asti. HKL on maksanut kaiken, sekä liikennöinnin että radat. YTV/HSL-aikana on myyty liikennöintiä HSL:lle, mutta ennen HSL-aikaa osuus on ollut lähes marginaalinen. Nyt se on 100 %, mutta kuitenkin Helsinki maksaa siitä edelleen suurimman osan käyttöosuuden perusteella.
Onko sitten jatkossa niin, että HSL ryhtyy maksamaan kaikesta ratainfrasta käyttöosuuden mukaista ratamaksua? Mutta mihin se ratamaksu perustuu? Alkaako Helsinki periä metron ja ratikan radoista laskennallista 11 % pääomakustannusta? Tuleeko valtionosuudesta varsinainen jokerinappula, jolla voidaan ovelasti poistaa tämä pääomaosuus ratamaksusta. Eli ratamaksua maksetaan vain siitä osuudesta, jonka kunnat maksavat itse. Sitä syntyykin mielenkiintoinen tilanne. Eihän nimittäin voi olla oikein, että kehäradan käytöstä HSL ei maksa juuri mitään, mutta Espoon metrotunnelin käytöstä melkein kaiken. Siis sama palvelu maksaa aivan eri määrän kahdessa eri paikassa. Mutta jos HSL maksaisi yhtä paljon metrosta ja Kehäradasta, tulisiko siitä varsinainen rahasampo Vantaalle, joka ei maksanut urakasta paljon mitään? Vai ryhtyykö valtiokin perimään rahoituksistaan ratamaksua täysimääräisesti? Jos ryhtyy, silloin joudutaan puuttumaan ratamaksun perusteisiin ja suuruuteen. Ratamaksun nimittäin pitäisi olla sama kaikkialla, ainoastaan erityisistä syistä voidaan periä lisämaksua, kuten peritään Lahden Oikoradasta nyt.
Tästä muodostuu varsinainen soppa, jossa todelliset radoista hyötyjät vain porskuttelevat eivätkä maksa mitään. Hyötyjiä ovat ensin rataurakoitsijat ja sitten kiinteistökeinottelijat ja -omistajat siellä, minne rata rakennetaan. Eihän Vantaan metsien arvo ole mitään ilman Kehärataa. Kerrostaloasuntoa Kivistössä ei osta kukaan, ellei vieressä ole Kehäradan asemaa. Espoossa Louko kehuu metron kannattavuutta, kun tonttien arvot nousevat. Yleensä rakennusoikeuden arvosta kunta hyötyy 5–20 %, loppu hyöty jää grynderille. Hyötyjä maksaa -periaate ei ainakaan toteudu. Sallisihan meillä laki periä tätä hyötyä kiinteistöpuolelta, mutta ei vaan koskaan ole vielä sellaista päätöstä syntynyt.
Ja sitten vielä se, että bussiliikenne jää edelleen tämän laskennan ulkopuolelle ”ilmaisine” katuineen. Kenenkähän intressi sekin mahtaa olla?
Antero
---------- Viesti lisätty kello 13:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:03 ----------
Onpa vaikea aihe! Kirjoitin jo, että referoin muiden tekemää työtä. En minä ole tehnyt ja kirjoittanut Pölhön lisensiaattityötä, vaikka kerronkin jotain asioista, joita sieltä löytyy. Jos et usko Pölhön työtä, moiti siitä tekijää. Minä en pidä tarpeellisena tarkistaa työtä ja kaikkia sen lähteitä. Siitäkään huolimatta, että muistan joskus vuosia sitten itsekin lukeneeni historiikkejä ja näitä samoja asioita niistä. Mutta en aio eikä minun tarvitse ruveta niitä tavaamaan juuri nyt. Minulla ei ole työtä tässä käsillä, enkä ryhdy sitä hankkimaan. Uskottavuusongelma on sinulla, ei minulla, joka pidän työtä luotettavana.Kerroit VR:n vuoden 1962 historiikissä esiintyvän alla mainitun väitteen, joten toki sinulla on todistustaakka osoittaa, miltä sivulta väite löytyy, jotta minäkin voin sen tarkistaa. Ei tällä sivunumerolla on mitään tekemistä yhdenkään lisensiaattityön kanssa. Tietysti jos sellaista sivua ei ole olemassakaan niin vaikea sitä silloin on kertoa.
Ja kerran vielä: Ei yksi lause tätä asiaa ratkaise. Tulos perustuu tilastoaineistoon junaliikenteen tarjonnasta ja käytöstä.
Antero