G-junathan ovat viimeistä viikkoa ajossa, kun ratakapasiteetti ei riitä niille.
Missähän se ratakapasiteetti G-junille loppui?
Pariisin RER A:ta ajetaan ruuhkassa noin 2 minuutin vuorovälillä. Pisara on hiukan RER:ää keveämpi ratkaisu, joten eiköhän Pisaralla päästä helposti 2,5 minuuttiin jos on tarpeen.
Kyllä varmasti, jos vain kulunvalvonta tehdään sen mukaan. Mutta ei ole suunnitelmissa. Ja sitähän tässä minäkin olen kritisoinut, että kyllä kahdeksalla raiteella ja 19 laituriraiteella on potentiaalia vaikka mihin. Mutta täällähän haukutaan haihattelijaksi ja harrastelijaksi, joka ei ymmärrä mitään oikein, kun auktoriteetit vakuuttavat, että nykyisellä junamäärällä kapasiteetti on käytetty.
Juuri tuossa yllä on selitetty, että 6 vuoroa päivässä ajanut G-juna pitää lopettaa, kun ratakapasiteetti ei sille riitä. Aamun ruuhkatuntina on lähijunia 12 (joista yksi G-juna) ja kaukojunia 5. Pasilassa kaupunkiradan laiturilla 1 on 8 vuoroa Helsinkiin eli vuoroväli 7,5 minuuttia ja kaukojunalaitureilla 4 ja 5 yhteensä 10 junaa eli vuoroväli 6 minuuttia. Eihän se kapasiteetti mihinkään riitä!
Juuri tässähän se harhautus tehdään. Ei lasketa sitä, mikä on infralla mahdollista, vaan mikä sattuu osoittautumaan mahdolliseksi, kun ei ole edes pyritty tekemään kaikkea kapasiteetin tehokkaaksi käyttämiseksi. Kommentissasi on juuri oikea asenne: Pisaran tapaisessa tunnelissa on mahdollista ajaa 2,5 minuutin vuoroväliä, jos halutaan. Ja kun halutaan, silloin muut järjestelmät tehdään sen mukaan. Mutta jos ei haluta, sitten vaaditaan lisää resursseja, jotta voidaan laajentaa tehotonta toimintaa.
Nyt on lopuksi kyse siitä että minä uskon ennemmin ammattilaisten tekemiin laskelmiin Helsingin ratapihojen kapasiteetin riittävyydestä nyt ja tulevaisuudessa, kuin harrastuksekseen asioiden kanssa laskevien.
Mitä sinä sitten auktoriteettiuskovana teet sitten, kun auktoriteetti myöntää virheensä tai ”muunnellun totuuden” puhumisen?
Esimerkiksi tämän Pisaran tapauksessa auktoriteettisi on myöntänyt, että Helsingin kapasiteetti kuluukin vaihtotöihin. Mutta kun tuli eteen pakko, niin sitten ”välttämättömät” vaihtotyöt voitiinkin lopettaa, vaikka ennen se ei ollut mitenkään mahdollista. Ohjausvaunujakin auktoriteettisi piti täysin turhina, tarpeettomina ja peräti mahdottomina sillä perusteella, ettei veturi voi työntää junaa. Samaan aikaan ohjausvaunuilla ajettiin ympäri Eurooppaa ja suuremmilla nopeuksilla kuin täällä kulki mikään juna veturi edellä. Ja tässäkin auktoriteettisi on pyörtänyt puheensa ja tilannut ohjausvaunuja. Molemmissa asioissa olen ollut samalla kannalla alusta asti, auktoriteettisi on muuttanut kantaansa ja myöntänyt erehdyksensä tai väärät väitteensä.
Kehottaisin perehtymään asioihin eikä saarnamiehiin. Jos myönnät olevasi uskon varassa, tuskin olet pätevä myöskään arvioimaan toisten pätevyyttä omassa ammatissaan.
Antero