Mistäs virallinen ykköstä suurempi H/K-suhde oli saatu? Anteeksi vaan jos tämä on jo ketjussa selvitetty.
Virallinen H/K-suhde on laskettu vertaamalla Pisaraa siihen, että kaupunkiratojen liikenne päättyisi Pasilaan. Tämä on tietenkin kannattavuusarvioinnille täysin väärä lähtökohta, sillä se ei ole nykytilanne eikä nykytilanteen kehitys silloin, jos tutkittavaa hanketta eli Pisaraa ei tehdä. Pasilassa ei ole tilaa kaupunkiratojen pääteasemalle, eikä Helsinki muutenkaan suostu heikentämään keskustansa saavutettavuutta.
Ns. käytäväpuheissa kannattavuusarvioinnista vastuulliset virkamiehetkin ovat myöntäneet vertailuasetelman vääryyden, mutta silti tälle väärälle menettelylle on haettu arvioinnista vastaavien viranomaisten hyväksyntä. Sen he ovat antaneet tietoisina siitä, että laskelman peruste on väärä, koska asiasta on heille huomautettu. Miksikö näin on tehty? Siksi, että muuten hanke olisi voinut jumiutua poliittisessa päätöksenteossa. Mitä tosin epäilen, sillä siunasivathan poliitikot sekä Espoon metron että Kemijärven ja Vaasan radan sähköistyksen, vaikka kaikki olivat H/K-suhteeltaan kannattamattomia.
Oikea H/K-suhde selviää lukemalla Pisaran vuoden 2006 hankeselvitys. Siellä sanottiin näin:
Pisara-selvitys 2006 sanoi:
Mikäli Pisaran vaihtoehtona on päättyvän liikenteen terminaalin rakentaminen Pasilaan, ovat Pisaran rahamääräiseksi muutetut diskontatut hyödyt noin 2-kertaiset investointiin nähden.
Vuonna 2006 ei tällaista väärää vertailuasetelmaa kuitenkaan tarvittu, sillä silloin Pisaran hinnaksi sanottin 250 M€. Tällä hinnalla Pisaran H/K-suhteeksi oli laskettu 1,6–2,3.
Vuonna 2006 Pisaralle lasketut hyödyt olivat 400–575 M€. Kun Pisaran hinta nousi 750 miljoonaan, syntyi ongelma siitä, että hanke muuttui kannattamattomaksi. Kun muutamilla tahoilla oli kuitenkin suuri intressi päästä tekemään Pisaraa, piti keksiä keino, jolla Pisara saatiin näyttämään kannattavalta. Siihen tarviittiin vääristelty vertailuasetelma, josta saatiin 1140 M€ hyödyt.
H/K-lukuun 0,8 päästään siten, että puolitetaan 1140 miljoonan hyödyt 2006-selvityksen tiedon mukaan, ja verrataan hyötyjä sitten rakentamiskustannuksiin.
No lisättäköön kuitenkin, että Pisara vapauttaa tilaa päärautatieasemella.
Näinhän voisi kuvitella, mutta niin ei tulisi tapahtumaan. Pisara-suunnittelijat ovat itse myöntäneet, että ”vapautuvat” raiteet tarvitaan poikkeustilanteiden varalle, mihin tarkoitukseen ne myös jätetään, jos pisara tehtäisiin.
Pisaran liikenteeseen sisältyy suurempi luotettavuusriski kuin nykytilanteeseen. Yksikin Pisarassa rikkoutuva juna pysäyttää koko kaupunkirataliikenteen ilman mahdollisuutta ajaa Pisaran sijasta Helsingin asemalle. Pisarassa ei ole ohitusraiteita eikä sellaista puolenvaihtomahdollisuutta, että osaa Pisarasta voisi ajaa yksiraiteisena. Häiriön selvittäminen eli junan saaminen pois tunnelista on myös hankalaa. Kaupunkirataraiteet ovat pää- ja Rantaradan muodostamassa raiteistossa ulkoreunalla ja varikko keskellä. Yhteys varikon ja kaupunkiratojen ja siten myös Pisaran välillä on suunniteltu toimivaksi vain liikenteen aloitukseen ja lopetukseen, ei keskellä päivää.
Pisaran luotettavuutta voi tietenkin parantaa lisäämällä ohitus- ja sivuunajomahdollisuuksia tunneliin. Muualla kaupunkiradalla tällaisia mahdollisuuksia on, kun rinnalla ovat kaukoliikenneraiteet ja tilaa sivuraiteille on edullisesti. Mutta Pisran kustannukset ovat karannet käsistä jo nyt, ja kantakaupungin alla olevassa reikäjuustossa on tilan löytäminen Pisaralle hankalaa jo ilman lisäraiteita.
Antero