Keskustan ja Töölön väliset vaihdeyhteydet toimivat yhdessä yhtenä yksittäisenä puolenvaihtopaikkana. Unohdit myös mainita, että Pasilan ja tunneliosuuden välillä on kokonaiset puolenvaihtopaikat molemmilla puolilla. Ylivoimaisesti yleisin rikkoutuneen kaluston pysähtymispaikka on asemalaituri, sillä rautatiekalusto rullaa varsin mainiosti. Toiminnallisesti siis nuo kaksi puolikasta ovat käytännössä yksi kokonainen.
Yhden raiteen käyttö onnistuu siis verrattaen hyvin, kun vertaa esimerkiksi nykyisiin kaupunkiradan raiteisiin, joissa puolenvaihtopaikkoja on harvemmassa. Aikaisemmassa viestissä muistelin, että Pisaralle olisi suunniteltu puolenvaihtopaikkoja harvempaan kuin kuvan perusteella olikin suunniteltu. Mutta puolenvaihtopaikka onkin jokaisen aseman välissä! Tuohan on aivan älyttömän tiheään, verrattuna aivan mihin tahansa. Se, että tämän saa selitettyä liian vähäiseksi määräksi, vaatii kyllä melkoista taituruutta.
Väännetään vielä rautalangasta, ihan varmuuden vuoksi.
Nykyinen kaupunkirataosuus Helsinki-Leppävaara: puolenvaihtopaikat seuraavien asemien välillä: Helsinki-Pasila, Ilmala-Huopalahti ja Mäkkylä-Leppävaara. Neljä asemaväliä ilman tätä mahdollisuutta.
Nykyinen kaupunkirataosuus Helsinki-Vantaankoski: puolenvaihtopaikat: Helsinki-Pasila, Ilmala-Huopalahti, Kannelmäki-Malminkartano, Myyrmäki-Louhela ja Martinlaakso-Vantaankoski. Viisi asemaväliä ilman tätä mahdollisuutta.
Nykyinen kaupunkirataosuus Helsinki-Kerava: puolenvaihtopaikat: Helsinki-Pasila, Pasila-Käpylä, Oulunkylä-Pukinmäki, Malmi-Tapanila, Puistola-Tikkurila, Tikkurila-Hiekkaharju, Rekola-Korso ja Savio-Kerava. Viisi asemaväliä ilman tätä mahdollisuutta.
Tuleva Pisara Pasila-Töölö-Keskusta-Hakaniemi-Pasila. Puolenvaihtopaikat jokaisella välillä. Asemavälejä ilman tätä mahdollisuutta: nolla.
Kaukoliikenneraiteiden käyttö "sivuraiteina":
Vaihdeyhteydet kaupunkiraiteilta kaukoliikenneraiteille ja toisinpäin, päärata: Helsinki-Pasila, Oulunkylä-Pukinmäki, Tikkurila (eteläpuolella toiseen suuntaan, pohjoispuolella toiseen), Savio-Kerava. Ei muita. Hyvin epäkäytännöllisiä poikkeustilanteiden hoidossa, jää useita pysähdyksiä väliin. Ruuhka-aikaan ei kaukoliikenteen raiteille juurikaan edes mahdu. Tästä syystä tätä mahdollisuutta ei juurikaan käytetä, vaan ajetaan kaupunkirataa yksisuuntaisena, tarvittaessa vuoroväliä harventamalla.
Vaihdeyhteydet kaupunkiraiteilta kaukoliikenneraiteille ja toisinpäin, rantarata: Helsinki-Pasila, Ilmala-Huopalahti. Kuten helposti voidaan todeta, A-junien ajattaminen kaukoliikenneraiteilla on Rantaradalla vielä järjettömämpää kuin Pääradalla.
Pisaran "sivuraidemahdollisuudet" ovat myös rajalliset, sitä en kiellä. Ovat kuitenkin samaa suuruusluokkaa muiden kaupunkiratojen kanssa, elleivät jopa paremmat, ottaen huomioon rataosan lyhyyden (neljä asemaväliä).
---------- Viesti lisätty kello 17:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:48 ----------
Siis Pisara aiotaankin tehdä jollain muulla tavalla kuin yleissuunnitelman mukaan?
Trollaaminen ei pue sinua.