Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mielestäni erittäin ansiokas kirjoitus ("Helsinki hävisi joukkoliikennepelinsä") Kotrolta. Siinä käy hyvin ilmi, millaiseen pysähtyneisyyden tilaan kaupunki on joutunut, raskas raideliikenne ei etene ollenkaan ja bussiralli jatkuu.
Voisit ihan oikeasti Kotro kirjotella tänne omalla nimelläs. 5 viestiä lähettänyt ja neljässä mainitaan Kotro.
Onpa hassu kirjoitus. En muista nähneeni tällaisia sitten Vepsäläisen aikojen. Tuulahdus menneiltä ajoilta, etten sanoisi. Varsinaiset perustelut Sinulta tuntuisi puuttuvan kokonaan – metroa vaan joka paikkaan. Ehkä kuitenkin pitäisi sitten rakentaa myös se kaupunki metroa varten, mutta eikö perussuomalaiset nimenomaan vastusta Helsingin lisärakentamista? Paloheinän omakotimatot eivät metroa oikein perustele.
Arvoisa "Makke93",
ymmärrän, että raskaan raideliikenteen, Helsingin ja pk-seudun tapauksessa erityisesti metron, puolustaminen on ongelmallista eräille foorumin jäsenille ja heidän taustatahoilleen. Joudun kuitenkin tuottamaan pettymyksen, sillä kyseinen poliitikko, jota en ole koskaan edes tavannut, on mielestäni kirjoittanut kirjoituksen, joka pitää paikkaansa. Minä en oman konsulttityöni vuoksi (olen aika paljon Puolassa ja Norjassa) esiinny omalla etu- ja sukunimelläni, mutta kyseinen poliitikko kirjoittaessaan niin tekee. Salaliittoteoriat ovat usein hauskoja ja niillä on viihdearvoa. Tässä keskustelussa en kuitenkaan näe niiden olevan paikallaan, jos ne ovat keskiössä.
Pk-seudulla on yli miljoona asukasta ja on eriskummallista, että he ovat pääosin suorien bussilinjojen varassa. Erikoista, että mikään kaupunki, johon Helsingin seutu itseään vertaa, ei ole päätynyt samaan ratkaisuun.


Pari sivua takanapäin oli ideointia jonkinlaisesta puolikkaasta Pisarasta. Joskus myös kummitteli suunnitelmissa tämmöinen idea että Laajasalon ratikka voisi mennä maan alle, ja se olisi sitten se toinen "metro"linja.
Mietiskelin että nämä ideat voisi yhdistää, niin että puolikas Pisara menisi Alppilan kautta jonnekin keskustaan, ja tuo maanalainen ratikka taas sitten hoitaisi Töölön puolen. Ideaalisesti sitä pisarapätkää voisi sitten myös jatkaa sataman suuntaan niin että se palvelisi samalla Jätkäsaaren asukkaita. Aina tuntunut hieman omituiselta että samaan aikaan ideoissa on kummitellut lähes päällekäin Pisara sekä Töölön metro. Tämmöisessä versiossa saisi nähdäkseni enemmän uusia reittejä samaan hintaan kuin kokonaisella pisaralla. Tai no eipä minulla nyt mitään oikeita käyttäjä- tai hinta-arvioita tämmöisille pätkille ole, saatika siitä että miten syvälle tämmöisiä pitäisi kaivella. Vaihdot ainakin varmaan kävisivät aika Via Dolorosaksi jos tarkoitus olisi Pasilassa kiipeillä junien ja ratikkatunnelin välillä. Mutta ihan hauskaa mietiskellä
Pisaran ja Kehäradan yhdistelmä on vaan liikenteellisesti sen verran surkea, etten ihan näe, miksi tuon kanssa kannattaisi edetä. Itäisen kantakaupungin puolipisara olisi hinnaltaan noin puolet (todennäköisesti hieman enemmän) täyden Pisaran hinnasta ja toisi puolet hyödyistä ilman liikenteellisiä haittoja. Sen kanssa voi edetä sitten, kun Päärautatieaseman laiturikapasiteetti uhkaa loppua.Uskoisin että jos Göteborgin lenkki onnistuu niin kyllä Pisara taas palaa kartalle....
Lentoradan suunnittelun voisi lopettaa ainakin siksi aikaa, kun tuollaista tai muutakaan vaihtoa ei ole suunnitteilla. Kulunvalvonnan uusiminen mahdollistaa junamäärien lisäämisen olemassaolevilla raiteilla, muttei ole järkeä suunnitella hyvin kallista lisävälityskykyä Pasilan ja Keravan välille, jos yhtä paha ellei pahempi pullonkaula on Päärautatieasemalla.Pisaran ja Kehäradan yhdistelmä on vaan liikenteellisesti sen verran surkea, etten ihan näe, miksi tuon kanssa kannattaisi edetä. Itäisen kantakaupungin puolipisara olisi hinnaltaan noin puolet (todennäköisesti hieman enemmän) täyden Pisaran hinnasta ja toisi puolet hyödyistä ilman liikenteellisiä haittoja. Sen kanssa voi edetä sitten, kun Päärautatieaseman laiturikapasiteetti uhkaa loppua.
Pullonkaula on todellisuudessa Pasilan asema, jonne ei voi lisätä laitureita eikä raiteita.Lentoradan suunnittelun voisi lopettaa ainakin siksi aikaa, kun tuollaista tai muutakaan vaihtoa ei ole suunnitteilla. Kulunvalvonnan uusiminen mahdollistaa junamäärien lisäämisen olemassaolevilla raiteilla, muttei ole järkeä suunnitella hyvin kallista lisävälityskykyä Pasilan ja Keravan välille, jos yhtä paha ellei pahempi pullonkaula on Päärautatieasemalla.
Raiteita ei voi lisätä, mutta pienellä uudelleenjärjestelyllä saisi jokaiselle raiteelle laiturin viereen. Laituriraiteita olisi siis silloin 12.Pullonkaula on todellisuudessa Pasilan asema, jonne ei voi lisätä laitureita eikä raiteita.