Kaikki eivät tietenkään voi eivätkä halua asua metroaseman välittömässä läheisyydessä. Siksi Jokerilla ja busseilla hoidetaan liityntä.
En edelleenkään oikein vakuuttunut, miksi Latokartanosta tai Viikinmäestä olisi jotenkin oleellisesti järkevämpää matkustaa liityntäbussilla Viikin metroasemalle kuin Siilitielle tai Oulunkylään. Tulevaisuudessa Latokartanosta voisi järjestää liitynnän myös kätevästi Myllypuroon esimerkiksi jatkamalla linjaa 68 nykyiseltä päätepysäkiltä.
Latokartanosta pääsee bussilla 79 Siilitien metroasemalle pahinta ruuhka-aikaa lukuunottamatta alle 10 minuutissa ja Siilitieltä on 13 minuutin metromatka Rautatientorille. Huonollakin tuurilla matka yleensä sujuu puolessa tunnissa, usein menee vain 25 min. Vastaava matka liityntäbussilla ja pohjoisella metrolinjalla kestäisi vaihtojen mennessä nappiin hieman yli 20 min, keskimääräinen matka-aika olisi varmastikin lähellä 25 minuuttia.
Viikinmäestä on Jokerilla parin pysäkinvälin eli 2 - 3 minuutin matka Oulunkylän asemalle, josta junamatka Helsinkiin kestää 10 min. Parhaimmillaan tämä väli taittuu siis vartissa ja keskimäärinkin varmaan korkeintaan 20 minuutissa. Viikin metrolla yhteys ei olisi yhtään nopeampi.
Keravan kaupunkiradalle ei mahdu ruuhka-aikaan lisää junia, mutta juniin on kyllä mahdollista lisätä vaunuja. Monet I-junat ajetan nykyään yhdellä yksiköllä eikä yli kahden yksikön junia taida juuri kulkea. Toki niitä junia ei voi lisätä juuri nyt, mutta uusia saa tehtaalta muutaman vuoden toimitusajalla.
Metron kapasiteettia taas on tarkoitus kasvattaa automatisoinnin myötä. Automaattimetroa on kaavailtu ajettavan 2 minuutin välein, mikä tarkoittaa sitä, että enimmillään kapasiteetti voi kasvaa kaksinkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Toki liikennöinti vaatisi suuria kalustohankintoja, mikäli päädyttäisiin ajamaan 3 vaunuparin junilla 2 minuutin välein, mutta on silti huomattavasti halvempaa hankkia ne vaunut olemassaolevalle radalle kuin rakentaa noille vaunuille oma rata.