Pääkaupunkiseutulaisten yksi suurimpia huolia tuntuu olevan lähimmälle metron tai lähijunan asemalle liikennöivät bussiliityntälinjat ja huoli riittävistä joukkoliikenneyhteyksistä muihin kaupunginosiin ympäri seutua. Laajeneva metro yhdessä lähijunien kanssa tuo tähän huomattavan parannuksen ja Jokerilinjat yhdistävät kaupunginosia entisestään. Niiden kaupunginosien linkittämiseksi joita metrot, junat tai jokerit eivät edes vaihdon tai parin kautta yhdistä on tärkeää liikennöidä bussilinjoja.
Eri alueiden välillä tulee olemaan eroja. En minä voisi kuvitellaakaan pääseväni kaupunginosastani ja osa-alueestani suoraan jokaiseen pääkaupunkiseudun kaupunginosaan ja niiden osa-alueisiin ja vielä vaihdoitta. Se on mahdollista vain fillarilla tai autolla. Lähimmäksi tällaista ihannetta päästään vain kantakaupungissa tiheän ratikkaverkoston ja lisääntyvien metroasemien sekä Pisaran vaikutuksesta. Mutta keskustan ratikkaverkko on tässä lyömätön (ei tosin nopeudessa) ja keskustan raitiovaunuverkostoa tulee kehittää ja laajentaa entisestään.
On varauduttava, että kaikille uusille ja vanhoille asuntoalueille pääkaupunkiseudulla järjestetään lähes osa-aluekohtainen, kaupunginosakohtainen tai lähialueelle sijoittuva raideliikenteen asema kaupunginosien yhdistämiseksi.
Jutuistasi puuttuu nyt sisäinen logiikka. Ymmärtäisin tuollaisen lauseen laajan ratikkaverkoston kannattajilta. Raskasraiteiden kanssa on kuitenkin hyväksyttävä, että asemaa ei millään saada kaikille asuntoalueille, vaan osa jää liityntään.
Painopiste onkin kaupunginosakohtainen kuin lähes tai edes osa-aluekohtainen. Eri alueiden välillä on ja tulee olemaan eroja. Mutta jos esimerkiksi tarkastelee Viikin tulevaa tilannetta; metron lähin raideliikenteen asema on keskellä kaupunginosaa osa-alueiden ympäröimänä. Tässä kaupunginosassa on metroaseman lisäksi n. 3-5 Jokerin pysäkkiä, yksi niistä on aivan Viikin metroaseman vieressä ja Jokerilla pääsee myös Oulunkylän ja Itäkeskuksen suuntiin. On totta että monet osa-alueet jäävät bussiliitynnän varaan. Pääasia onkin että useampaan kaupunginosaan saadaan raideliikenteen asema kuin mitä pääkaupunkiseudulla nyt on.
Taas on ihan eri logiikat käytössä. M-juna liikennöi tasaisella 10 min vuorovälillä ruuhka-aikojen lisäksi keskipäivällä ja jälleen ensi syksystä lähtien myös lauantaisin. Vaikkei se vielä ylläkään metron vuoroväliin, niin se on kuitenkin jo ihan hyvä.
Metrolle saa 30 lähtöä tunnissa laskemalla yhteen vain molempiin suuntiin kulkevat junat. Samalla logiikalla M-juna menisi siis 12 kertaa tunnissa.
Laskin metron automatisoinnin vaikutukset vuoroväliin. Kiitoksia Kuukanko ja Jussi M-junan aikataulutietojen korjaamisesta. Metron vuoroväli on silti lyömätön.
Olisikohan Sebastin vahingossa laskenut yhteen asukkaat ja työpaikat? Vantaan kaupungin kotisivuilla näkyy mm. seuraava teksti: "17.1.2007 käynnistyneen Marja-Vantaan -projektin tavoitteena on luoda edellytykset 27 000 asukkaan ja 26 000 työpaikan muodostamalle uudelle urbaanille kotikaupungille, joka kytkeytyy raideliikenteen avulla pääkaupunkiseutuun."
Marja-Vantaa kehäratoineen mahdollistaa yhteensä 40 000 - 50 000 asukkaan kaupunginosien rakentamisen ja lähes 60 000 työpaikan arvellaan kerääntyvän alueelle. Ensimmäisissä rakennusvaiheissa Marja-Vantaan luvut ovat toki Miskan ja Rattivaunun kertomat. Täysin marjainenhan tuo alue ei muuten ole kun siellä on sitä lentomelua.
Tässä aloittamassani keskustelussa voisi keskittyä pohjoiseen metrolinjaan, Viikin suunnan metroon ja Pisaraan.
Pääkaupunkiseudun asukkaille yhteiseen asiaan eli metron ja junien bussi- ja raidejokeriliityntäliikenteeseen siirtymiseen liittyvää keskustelua bussien vuoroväleistä ja laajempien bussilinjojen säilyttämisestä tai niiden lisäämisestä tulisi käydä toisessa viestiketjussa.