- Liittynyt
- 27 Lokakuu 2006
- Viestit
- 93
Vs: Pohjoinen metrolinja vs Pisara
Löysinpä arkistoistani omaan kysymykseeni vastauksena Seppo Vepsäläisen 2004 tekemän paperin Metro Pasilasta eteenpäin. Aika hauska paperi. Suurimmaksi osaksi teksti on samantasoista yleistason maalailua kuin esim. jotkin omat kyhäelmäni, joissa myöskään ei pohdita mm. kustannuksia mitenkään.
Lentokenttämetroksi Vepsäläinen kaavailee linjaa, jossa ei ole väliasemia lainkaan.
Ja tästä olisi tietenkin aivan valtavat hyödyt:
Viikkiinkin päästäisiin aika vauhtia:
Ai niin, mutta sinnepäinhän oli suunnitteilla pikaratikka.. no eipä hätää, kyllä siitä eroon päästään:
Joo.. kai täytyy luopua noista pikaratikkahaaveista kun ei se kytkeminen olemassaolevaan verkkoon kerran onnistu.. mutta ei se mitään, kun kerran metro on parempi.
Vielä jos sinne Laajasaloon saadaan metro, jolla ei myöskään ole turhia väliasemia, niin eiköhän ala joukkoliikenne seudulla sujua! :lol:
- Janne
Löysinpä arkistoistani omaan kysymykseeni vastauksena Seppo Vepsäläisen 2004 tekemän paperin Metro Pasilasta eteenpäin. Aika hauska paperi. Suurimmaksi osaksi teksti on samantasoista yleistason maalailua kuin esim. jotkin omat kyhäelmäni, joissa myöskään ei pohdita mm. kustannuksia mitenkään.
Lentokenttämetroksi Vepsäläinen kaavailee linjaa, jossa ei ole väliasemia lainkaan.
Seppo Vepsäläinen sanoi:Mielenkiintoinen mahdollisuus on tehdä automaattimetrolla nopea linkki Pasilasta lentoasemalle. Jos linkki toteutettaisiin ohjenopeudella 100 km/h, lentoasemalta Pasilaan menisi aikaa 10 minuuttia ja keskustaan 16 minuuttia. Metron vuoroväli olisi 4–6 minuuttia riippuen liikennöintiajasta.
Ja tästä olisi tietenkin aivan valtavat hyödyt:
Seppo Vepsäläinen sanoi:Tämä ratkaisu antaisi Helsingin seudun kehittämiselle aivan uusia mahdollisuuksia.
Viikkiinkin päästäisiin aika vauhtia:
Seppo Vepsäläinen sanoi:Pasilasta Viikkiin voitaisiin mennä aluksi samalla periaatteella kuin lentoasemalle. Jos rakennetaan rata ilman väliasemia, matka-aika Viikistä Pasilaan olisi 5 minuuttia ja keskustaan 11 minuuttia. Yhteyden toteuttaminen pääosin pintaratana olisi kohtalaisen halpa. Viikkiin voidaan suunnitella merkittävä liityntäasema, joka keventää pääradan lähiliikenteen kuormitusta.
Ai niin, mutta sinnepäinhän oli suunnitteilla pikaratikka.. no eipä hätää, kyllä siitä eroon päästään:
Seppo Vepsäläinen sanoi:Viikin alueelle on varauduttu rakentamaan raideyhteys pikaraitiolinjana, ns. Viira-rata. Pikaraitiolinjan kytkeminen kantakaupungin raitioverkkoon on kuitenkin erittäin hankala tai peräti mahdoton toteuttaa taloudellisesti. Parempi olisi hoitaa Viikistä raideyhteys suoraan Pasilaan metrona, jolloin saadaan myös nopea suora yhteys keskustaan Kampin kautta.
Joo.. kai täytyy luopua noista pikaratikkahaaveista kun ei se kytkeminen olemassaolevaan verkkoon kerran onnistu.. mutta ei se mitään, kun kerran metro on parempi.
Seppo Vepsäläinen sanoi:Metro on paras osa koko seudun joukkoliikenteen järjestelmää
Vielä jos sinne Laajasaloon saadaan metro, jolla ei myöskään ole turhia väliasemia, niin eiköhän ala joukkoliikenne seudulla sujua! :lol:
- Janne