Hieman ihmettelen viestiketjun eräiden kirjoitusten sävyä; toisaalta on selkeää ideologista halua yksityistää valtionyhtiöitä, mutta näyttää myös olevan markkinatalouteen kuulumaton halu siirtää matkustajia liikennevälineestä toiseen hallinnollisella päätöksellä.
Ihan noin faktoiksi pähkäilyyn, Helsinki - Turku pikavuoroliikenne ei kovinkaan suorasti kilpaile junan kanssa, sillä reitti ja välipysäkit ovat erilaiset. Lisäksi kyseisen pikavuororeitin liikevaihdosta jopa kolmasosa tulee bussirahdista. Näin ollen vaikka matkustamo voi olla tyhjempi, saattaa auton ruuma olla täynnä ja vuoro kannattava.
Suurin osa Pohjolan Liikenteen vuorotarjonnasta ei kilpaile junien kanssa. Pohjolan Liikenteen kannattavinta liikennettä on länsi-uudellamaalla tapahtuva vakiovuoroliikenne lähinnä Helsinkiin, jossa ei ole junavaihtoehtoa. Karjaa-Hanko-reitistö on tähän verrattuna piskuista. Yhtä lukuunottamatta kaikki kyseisen reitin vuorot jatkavat muualle. Myös näillä reiteillä huomattava osa matkustajavirrasta, lähinnä koululaisista, suuntautuu Lohjalle. Reittiä Karjaa-Hanko ajaa myös useampi muu liikennöitsijä, ja Pohjolan Liikenteenkin vuoroista suuri osa on Lindholm Linesin peruja, yhtiö ostettiin muistaakseni vuonna 2003.
Mielestäni on vain hyvä, että juna- ja bussiliikenne kilpailevat keskenään. Näin ollen matkustaja voi valita sen liikennemuodon joka hänelle itselleen sopii parhaiten. Täysin mielettömänä pidän ajatusta, että tappiollista junaliikennettä pitäisi lisätä, ja kannattavia bussivuoroja lakkauttaa. Pohjolan Liikenteen bussiliikenteestä suurin osa ajetaan kannattavana liiketoimintana, ilman valtion tukea. Pohjolan Liikenne tulouttaa VR:lle joka vuosi merkittävän summan rahaa, eli näin kumipyöräliikenne itse asiassa subventoi junaliikennettä.
Nykyisessä järjestelmässä kumipyörä- ja junaliikenne täydentävät toisiaan, ja näin pitää ollakin. Matkojen ja lastien vaihdellessa vaihtelee myös se, mikä liikennemuoto on kannattavin.
Bussiliikenne tulee muuttumaan tulevan viiden vuoden aikana huomattavasti; on käsittääkseni melko varmaa että kaikki vakiovuoroliikenne tullaan EU:n säännösten takia kilpailuttamaan. Ilmeisesti ainoastaan pikavuoroliikenne jää kilpailutuksen ulkopuolelle. Näin käynee Linja-autoliiton jyrkästä vastustuksesta huolimatta. Itse pidän tätä varsin luontevana, koska tällöin yhteiskunta pääsee suunnittelemaan joukkoliikennettä, ja taas yhtiöt pääsevät kilpailemaan vapaasti toistensa kanssa. Toivottavasti herätään myös huomaamaan julkisen liikenteen tuen tarve.
Mitä tulee Pohjolan Liikenteen omistukseen; mielestäni valtio-omisteisuudesta ei ole yhtiölle haittaa. Jos liikennettä jatkossa kilpailutetaan, on hyvä, että valtiolla on instrumentti, jolla purkaa mahdollisia jumiutuneita kilpailutilanteita.
Sinänsä yhtiön yksityistäminen on arvovalinta. Kuten täällä on jo todettu, etenkään kotimaisia ostajaehdokkaita ei montaa ole, ja sittenkin epäilyttää, onko voittoa tuottavasta yhtiöstä saatavissa riittävän suuri hinta, jotta kauppa kannattaisi. Lypsävää lehmää kun ei kannata tappaa...