Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tämä on pitkälti linjaverkon puutteista tuleva ongelma.kuukanko sanoi:Suurin syy on varmasti se, että poikittaisliikenteen matkoilla matkan päätepisteillä on lukemattomia eri yhdistelmiä. Kahden eri päätepisteen välillä matkoja tehdään aika vähän, joten suoralle linjalle ei riittäisi millään käyttäjiä. Poikittaisliikenteessä ajaudutaan siis väkisin tilanteeseen, jossa matkalla täytyy vaihtaa kerran tai kaksi: ensiksi säteittäislinjalta poikittaislinjalle, sitten runkomatka poikittaislinjalla ja lopuksi taas säteittäislinjalla.Harri Turunen sanoi:Mistä sitten johtuu esim. se että poikittaisliikenne on täysin kannattamatonta ja toisaalta myös laadultaakin sangen vajavaista?
PK-seudulla on "perinne" siitä, että kaikki joukkoliikennelinjat vievät Helsingin keskustaan, jossa sitten vaihdetaan, jos halutaan muualle. Liikenne on jo vuosia kasvanut kehämäisillä suunnilla, mutta joukkoliikenteen panostuksia tähän kysyntään ei ole näkynyt. On typerää, että suuri riidanaihe on Länsiväylän suunta, jossa on hyvin toimiva ja vakaa joukkoliikenne, kun kasvava kehäliikenne polkee paikallaan.
Toinen meikäläinen virhe on ajatella, että yksi väylä = yksi linja. Kehä 1:llä matelevat autojonot toki hajaantuvat, mutta samoin voi tehdä joukkoliikennekin. Siten päästään linjaverkkoon, joka palvelee riittävän hyvin. Kun vaihdot vielä synkronoidaan, joukkoliikenteen palvelutaso saadaan matka-ajan puolesta jopa henkilöautoa paremmaksi.
Kolmas poikittaisen joukkoliikenteen ongelma on, että bussit käyttävät henkilöautojen tarpeisiin rakennettuja kehäteitä. Ne ovat kaukana asutuksesta ja työpaikoista. Ja kehätiellä bussi on yhtä hidas kuin henkilöauto - mutta pysäkille on pitkä matka.
Vuosaaren metron rahat olisi pitänyt panna jo 10 vuotta sitten 5 kertaa pidempään Jokeriratikkaan - joka olisi ajanut Vuosaareen asti. Olisivat olleet saman hintaiset.
Antero