Kampin ruuhkat tuntuvat vain pahentuneen
Juuri nyt siihen vaikuttaa Eteläisen Rautatiekadun sulkeminen ratikkakiskojen rakennustyön vuoksi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kampin ruuhkat tuntuvat vain pahentuneen
Juuri nyt siihen vaikuttaa Eteläisen Rautatiekadun sulkeminen ratikkakiskojen rakennustyön vuoksi.
Tämä johtuu siitä, että yleisesti ottaen säteittäinen joukkoliikenne tässä mukamas Euroopan parhaan joukkoliikenteen kaupungissa on pelkkä vitsi.Työmatkayksityisautoilulle ei ainakaan Helsingissä mitkään tiet riitä, vaan jokaisen kesälomakauden jälkeen ruuhkat palaavaat entistä pahempina.
Tämä johtuu siitä, että yleisesti ottaen säteittäinen joukkoliikenne tässä mukamas Euroopan parhaan joukkoliikenteen kaupungissa on pelkkä vitsi.
Otetaan esimerkki:
Itse asun Mellunmäessä Itä-Helsingissä ja työpaikkani on Konalassa Länsi-Helsingissä. Työaikani alkaa aamulla klo 06:30 ja mennessäni töihin henkilöautolla riittää että lähden kotoa kuuden paikkeilla jolloin olen perillä noin klo 6:20 - 6:25 liikenteestä riippuen.
JOS menisin töihin joukkoliikennettä käyttäen niin Reittioppaan mukaan minun pitäisi lähteä kotoa jo klo 05:15 ehtiäkseni työpaikalleni puoli seitsemäksi. Lisäksi pitää käyttää kolmea kulkuvälinettä jolloin yhdenkin vaihdon pettäminen aiheuttaisi töistä myöhästymisen. Kiitos vaan, mutta mieluummin käytän henkilöautoa ja nukun kolme varttia pitempään aamulla kuin suosin tätä mukamas hyvin toimivaa joukkoliikennettä.
Metron vaikutusalueella liikenneverkko muualle kuin metron varteen on kovin hankala ja heikko. Varmaan pitää syöttää metroa, tai jotain.
Esimerkiksi Mellunmäestä ja Kontulasta puuttuu kokonaan yhteys Lahdenväylän akselille vaikka sijaitsevat Lahdenväylän melualueella, ja vasta Jokeri 2 toi edes Kehä I:n suuntaisen palvelun yleiseen käyttöön.
Ei tuo ominaisuus ole pelkästään metroon liittyvä, vaan enemmän se liittyy etäisyyteen ytimestä ja sijaintiin rakennetun alueen laidalla. Esimerkiksi Hakunilasta, Laaksolahdesta, Soukasta ja Pähkinärinteestä on myös aika nihkeät yhteydet muualle kuin keskustaan tai viereiseen aluekeskukseen.
1. Pk-.seudun yhdyskuntarakenteella joukkoliikennepalvelun tuottaminen lähiöiden välillä ei ole halpaa, on raskasraidetta tai ei. Myöskään ei pystytä tarjoamaan lähiöiden välillä nopeita yhteyksia kuin satunnaisesti, on raskasraidetta tai ei. Ongelma jossain kehä ykkösen ulkopuolella ei ole se, että raskasraide syö kaikki rahat, vaan se, että käyttäjiä joukkoliikennepalvelulle kahden korson välillä ei ole edes minibussin vertaa. Ja juurihan se kutsuplus lopetettiin, kun todettiin, ettei subventioasteessa ole mitään järkeä ja arvattiin, ettei se tule niin paljoa paranemaan, että siinä olisi järkeä koskaan.
Mellunkylästä on Konalaan 17 kilometriä. Se on niin pitkä matka, että jos valitsee esimerkiksi New Yorkin alueelta kaksi satunnaista pistettä tuolla etäisyydellä toisistaan, niin matka kestää joukkoliikenteellä tunnin, vaikka lähtöpaikka tai määränpää olisi Manhattanilla. Vähän suhteellisuudentajua noihin vaatimuksiin!
2. Autolla liikkuminen on ihan ok. Se ei ole mikään synti.
Vähän pohjoisempana Jakomäessä ja edelleen Vantaalla on ratkaisevasti Kontulaa parempi joukkoliikenneverkko sekä poikittain että säteittäin. Vaikka ovat vielä kauempana. En itse löydä alueilla juuri muuta rakenteellista eroa kuin metron olemassaolon tai puuttumisen.
Tässä on kuvakaappauksia matka-aikakartoista (http://mak.hsl.fi/) Jakomäestä ja Kontulasta, ei ihan sieltä keskeltä kumpaakaan.
Kontula: http://i.imgur.com/ysoRmTY.png
Jakomäki: http://i.imgur.com/fGmSV72.png
Jos on töissä Konalassa kannattaa myös muuttaa sinne.
1. Pk-.seudun yhdyskuntarakenteella joukkoliikennepalvelun tuottaminen lähiöiden välillä ei ole halpaa, on raskasraidetta tai ei. Myöskään ei pystytä tarjoamaan lähiöiden välillä nopeita yhteyksia kuin satunnaisesti, on raskasraidetta tai ei. Ongelma jossain kehä ykkösen ulkopuolella ei ole se, että raskasraide syö kaikki rahat, vaan se, että käyttäjiä joukkoliikennepalvelulle kahden korson välillä ei ole edes minibussin vertaa.