Porthaninkadun remontti

Näyttää linjareittioppaisiin tänään päivitetyn uudet ratikkareitit 21.1. alkaen uusvanhapysäkki Sörnäinen(M) mukaanlukien.
 
Näyttää linjareittioppaisiin tänään päivitetyn uudet ratikkareitit 21.1. alkaen uusvanhapysäkki Sörnäinen(M) mukaanlukien.

Juu katselin linjaoppaasta keskimääräisiä ajoaikoja ja kolmosille näyttäisi kertyvän Sörkän lenkistä noin minuutin verran ylimääräistä. Hakaniemen ja urheilutalon väliseen matkaan kuluu 3B:llä vastedes 6 ja 3T:llä 7 minuuttia, kun aiemmin luvut olivat 5 ja 6 minuuttia.

Sen sijaan ykkösen aikataulut ovat hiukan erikoiset. Hakaniemestä Hattulantielle matka kestää 11 minuuttia uutta reittiä pitkin. Kallion kautta selvittiin 9 minuutissa. Mutta Hattulantieltä Hakaniemeen uusi aika on 8 minuuttia vanhan oltua 10 minuuttia. Toiseen suuntaan lisää, toiseen vähennystä. Hakaniemestä Hattulantielle matka vie siis muka kolme minuuttia pitempään kuin toiseen suuntaan!

Eihän tämä voi pitää paikkaansa. Tarkemmin tutkittuani huomasinkin, että Kauppatorilta Hattulantielle matka-aika on yhä 17 minuuttia. Jotenkin ihmeellisesti ykkösiltä kuluu 21.1. alkaen Snellmaninkadulta Hakaniemeen vain kaksi minuuttia aikaisemman neljän sijasta. Toiseen suuntaan on kuitenkin varattu peräti 6 minuuttia. Ilmeisesti tässä on pienoinen virhe tietokannassa, joten todellisuudessa ykkösen matka-aika pysyy suurinpiirtein ennallaan Hakiksen ja Hattulavägenin välillä.
 
Pysäkkinäytöt näyttävät saavuttaessa uudelle Sörnäisten metroaseman ratikkapysäkille: "Sörnäinein (M) - [ruotsiksi ei mitään]". Luulisi että joku ehtisi oikolukea nuo tekstit ennen kun ne naputellaan järjestelmään. Korjaantuukohan virhe ennen syksyä?
 
Aamulla oli Hesarilla 3T/8:n pysäkillä hämmentävän paljon väkeä, kun kyseessä on vielä poikkeusreitti. Miksiköhän, oliskohan tuo Sörnäinen - Nordenskiöldinkatu suosittu väli? Minulla kävi mielessä, että voisikohan se kolmonen jatkaa tuolla reitillä jahka ysi aloittaa? Kalliossa olisi sitten triplalinja vain Hämeentiellä.
 
Aamulla oli Hesarilla 3T/8:n pysäkillä hämmentävän paljon väkeä, kun kyseessä on vielä poikkeusreitti. Miksiköhän, oliskohan tuo Sörnäinen - Nordenskiöldinkatu suosittu väli? Minulla kävi mielessä, että voisikohan se kolmonen jatkaa tuolla reitillä jahka ysi aloittaa? Kalliossa olisi sitten triplalinja vain Hämeentiellä.

Johtunee ihmispaljous varmaan siitä, että useammalla pysäkillä entiset 1:n käyttäjät ovat siirtyneet 3:lle ainakin Hakaniemeen asti.
 
Korottamaton katupysäkki, joka ei näy aikataulukirjoissa tai vaununäytöissä. Pysähtely valoristeyksen molemmin puolin aiheuttaa pahimmillaan paljon lisää odottelua muille matkustajille. Ja niillekin, jotka metroasemalle ovat menossa, kävelymatkan lyheneminen on vain muutamia kymmeniä metrejä. Hyvää matkustajapalvelua siis?

Nuo valo-ohjaukset eivät tunnu oikein toimivan. Suojatiet kummankin pysäkin edessä pysäyttävät vaunut keskelle risteystä. Tänäänkin oli tilanne että kolmosella ollut matalavaunu oli kiertyneenä kasin edessä ja kasille näytti nuolta. Haittaavathan nuo jo autoliikennettäkin. Ennen tuossa risteyksessä on erittäin harvoin seisotettu vaunuja suojateiden välissä.

Tai kenties väärinymmärrysten ja matkustajapalvelun merkeissä olisi vaadittava myös Aleksilla kaikkia linjoja pysähtyväksi molemmilla pysäkeillä, 50 metrin välein.

Onhan Katajanokallakin kaksi pysäkkiä suunnilleen suojatien molemmin puolin. Molemmilla pysäkeillä poistuu vaunusta useita ihmisiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nuo valo-ohjaukset eivät tunnu oikein toimivan. Suojatiet kummankin pysäkin edessä pysäyttävät vaunut keskelle risteystä. Tänäänkin oli tilanne että kolmosella ollut matalavaunu oli kiertyneenä kasin edessä ja kasille näytti nuolta. Haittaavathan nuo jo autoliikennettäkin. Ennen tuossa risteyksessä on erittäin harvoin seisotettu vaunuja suojateiden välissä.

Jep, Helsinginkadun ja Hämeentien risteys Kurvissa on muuttunut melko kaoottiseksi tämän viikon kokemusten perusteella. Eritoten 3B joutuu seisomaan aivan liikaa valoissa ja vieläpä siten, että tukkii koko risteyksen liikenteen. Syy on nimenomaan Helsinginkadun suojatievalot uuden pysäkkiparin kohdalla. Ne eivät päästä kääntyvää kolmosta kerralla läpi, vaan ensiksi odotetaan nuolivaloa vasemmalle ja sitten ajetaan keskelle risteystä odottamaan suojatievaloja minuutiksi. Jos kasi sattuu olemaan jo valoissa tai tulee kolmosen perään, koko risteyksen liikenne on jumissa autoja ja busseja myöten. Näin olen nähnyt tapahtuvan jo useita kertoja parin päivän aikana.

3T:n kannalta uusi pysäkkipari on suunniteltu niin ääliömäisesti, että ensiksi on jätettävä matkustajat ja vasta sitten voi ajaa eteenpäin kääntämään vaihteen ja tilaamaan liikennevalon. Ja jostain syystä kasin aikaisemmin hyvin toiminut valoputki Helsinginkadulta Kurvin pysäkille on muutettu ja nykyisin tässäkin suunnassa kasi saa pysähdellä kaksissa valoissa.

Pieniä muutoksia liikennevalojen ohjelmointiin voisi tehdä sujuvuuden kannalta. Poikkeusreitit ovat käytössä kuitenkin puolen vuoden ajan.
 
HKR:n nettisivulla olevassa katusuunnitelmassa ei näy lainkaan Arenatalon kiskoja Toisen linjan ja Porthaninkadun risteysalueella. Onko Arenan silmukka tarkoitus poistaa Porthaninkadun töiden yhteydessä?
 
Kyllähän siinä se Siltasaarenkadun/Toisen linjan koroke on näkyvillä. Mutta kiskot jää just suunnittelualueen ulkopuolelle.

Siinä katusuunnitelmassa näkyy 2. linjan ja Porthanin risteysaukio, ja aukiolle tulee kiskot sekä 2. linjalta pohjoisesta että Porthanilta pohjoisesta samoin kuin Siltasaarenkadulta etelästä. Siinä pitäisi näkyä myös vaihde ja pätkä kiskoa 2. linjalle etelään, mutta eipä näy. Eli risteysaukio on osa suunnittelualuetta, johon noi kiskot kuuluisi.
 
HKR:n nettisivulla olevassa katusuunnitelmassa ei näy lainkaan Arenatalon kiskoja Toisen linjan ja Porthaninkadun risteysalueella. Onko Arenan silmukka tarkoitus poistaa Porthaninkadun töiden yhteydessä?

Linkit olis tosi kivoja kun viittaatte noihin netistä löytyviin tietoihin. Onkohan siis tässä kyse tästä katusuunnitelmasta?

http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/ebb7cd45e9219cf/29287_Katusuun_Porthaninkatu.pdf

Toisaalta eikös HKL jokin aika sitten ottanut omaan organisaatioonsa myös radanrakennuspuolen työt joten jos kiskoihin tai katuun ei tuolla kohtaa tarvita muutoksia niin pitääkö niiden silti kaikilta osin näkyä tuossa HKR:n katusuunnitelmassa? Paremmin tietävät korjatkoon virheet...
 
Viimeksi muokattu:
- - pitäisi näkyä myös vaihde ja pätkä kiskoa 2. linjalle etelään, mutta eipä näy.
Onhan tuo tähän epäselvä. Väritys eli suunnittelualue päättyy just metrin päähän ko. raiteista, siksei sitä ole tarpeellista esittää. Jos se purettais, niin se olis (po.) kuvassa pisteviivalla.
 
Ei kai!

Ei ole vielä vuottakaan, kun Arenan silmukan tulovaihde ja ristikko uusittiin. Uudishankinnan kuoletus ei liene ihan vielä loppuunsuoritettu. Vasta muutama vaunu on Arenan uusitussa vaihteessa käynyt kääntymässä.

Oliko Arenan silmukan vanha vaihde samaa mallia kuin viime vuonna asennettu eli toiselta kiskolta umpeen hitsattu? Milloin muuten tästä on nähty vaunun menevän viimeksi? Poikkeusreittien kannalta silmukka on ainakin hyödyttömässä paikassa, sillä jos Hämeentiellä on este, niin vaunut käyttävät Kallion reittiä tai kääntyvät sitten Linjojen silmukassa. Tosin nyt kun Porthaninkatu on rempassa, niin Arenan silmukallekin voisi tulla käyttöä häiriötilanteessa.
 
Takaisin
Ylös