Porthaninkadun remontti

Oliko Arenan silmukan vanha vaihde samaa mallia kuin viime vuonna asennettu eli toiselta kiskolta umpeen hitsattu? Milloin muuten tästä on nähty vaunun menevän viimeksi?
Raitioverkossa tarvitaan Arenan silmukan tapaisia varayhteyksiä häiriötilanteiden ja huoltoliikenteen vuoksi (hioma- ja harjavaunut). Vaikka Linjojen silmukka onkin lähellä, on kuitenkin eri asia pyöräyttää Arenan ympäri kuin käydä Linjoilla saakka.

Oiskohan ollut niin, että entinen vaihde oli nimenomaan poikkeavalta ristikon uraltaan umpeen hitsattu. Tämä nykyinen on valmistettu ilman poikkeavan raiteen uraa. Foorumin kuljettajat varmaan muistavat, tai voihan asian tarkistaa ratayksiköstä.

Antero
 
Väritys eli suunnittelualue päättyy just metrin päähän ko. raiteista, siksei sitä ole tarpeellista esittää.

Olet ihan oikeassa! Huolimattomastihan mä olin tuota kuvaa tutkiskellut ja ajatellut raiteen paikan väärin. Ei siis huolta Arenan silmukan katoamisesta...
 
Oiskohan ollut niin, että entinen vaihde oli nimenomaan poikkeavalta ristikon uraltaan umpeen hitsattu.

Juurikin näin. Vastavaihde Hämeentie Toinen linja on tosiaan toiselta puolelta laippauratonta mallia. Poikkeusreittivaihteena tätä ei monesti käytetä, joten matkustusmukavuus Hämeentien suuntaan vähän paranee kun vasemman puolen kiskossa on yksi laippaura vähemmän.
 
Muistelisin että ei ollut...

Juurikin siksi se vaihdettiin viime vuonna tuollaiseen vähemmän lonksuvaan urattomaan malliin. Kiskon hamara oli kulunut suoran ajon suunnassa huomattavan matalaksi ja sivulle meno oli muuttunut näin ollen ilmeisten normien mukaisesti turvallisuusmielessä vaaralliseksi.
 
Raitioverkossa tarvitaan Arenan silmukan tapaisia varayhteyksiä häiriötilanteiden ja huoltoliikenteen vuoksi (hioma- ja harjavaunut). Vaikka Linjojen silmukka onkin lähellä, on kuitenkin eri asia pyöräyttää Arenan ympäri kuin käydä Linjoilla saakka.

Minulla on ollut sellainen käsitys, ettei Arenan silmukkaa kovin mielellään käytetä juuri sen takia, että siinä on poikkeava vaihde. Että jos aivan pakko on mennä, niin sitten käännytään. Siksi olisikin mukava tietää, kuinka monta vaunua tuosta on kääntynyt sitten viime vuotisen rempan. Liikenteellisestikin tuo on aika haastava pätkä, sillä katu on kapea ja täynnä miten sattuu parkkeerattuja autoja ja pitkäaikaista huoltoajopysäköintiä suoraan kiskojen päällä. Ihmiset eivät edes oleta, että siitä menisi koskaan vaunuja. Lisäksi kapealla kadulla on bussiliikennettäkin, paitsi nyt remontin aikana.

Silmukka ei ole minkään linjan ohjeellinen oikaisupaikka. Se on liian kaukana päätepysäkeistä ja liikenne-esteen sattuessa vaunut kierrätettäisiin Porthaninkadun kautta. Niissäkin tapauksissa, joissa vaunut ovat olleet todella radikaalisti myöhässä (>30 min), vaunut on ohjattu turvallisuussyistä kääntymään Linjojen silmukassa, kuten esim. 17.8.07 useampikin 3T:n vaunu ja nyt joulukuussa linjan 1 eräs vuoro. Vaikka tämä reitti on pidempi.

Mutta nyt kun Porthaninkatu on suljettu ja Linjoille ei ehkä voi ajaa, niin Arenan silmukkaa saatettaisiin jossain erikoistapauksessa tarvita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulla on ollut sellainen käsitys, ettei Arenan silmukkaa kovin mielellään käytetä juuri sen takia, että siinä on poikkeava vaihde. Että jos aivan pakko on mennä, niin sitten käännytään. Siksi olisikin mukava tietää, kuinka monta vaunua tuosta on kääntynyt sitten viime vuotisen rempan. Liikenteellisestikin tuo on aika haastava pätkä, sillä katu on kapea ja täynnä miten sattuu parkkeerattuja autoja ja pitkäaikaista huoltoajopysäköintiä suoraan kiskojen päällä.

Minä olen käsittänyt että tätä silmukkaa käytetään harvoin juuri väärinpysäköityjen autojen takia. Myös kuulemma tuossa paikassa on helppo saada vaunu kiskoilta, mutta uuden vaihteen myötä tuota ongelmaa ei kai enää ole.

Mutta nyt kun Porthaninkatu on suljettu ja Linjoille ei ehkä voi ajaa, niin Arenan silmukkaa saatettaisiin jossain erikoistapauksessa tarvita.

Onko se? Ainakin Hakaniemen tulovaihteen ilmeisesti saa käännettyä vasemmalle ja Linjojen silmukkaan mennäkseen ei tarvitse käydä Porthaninkadulla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko se? Ainakin Hakaniemen tulovaihteen ilmeisesti saa käännettyä vasemmalle ja Linjojen silmukkaan mennäkseen ei tarvitse käydä Porthaninkadulla.

Linjoille voi ilmeisesti vielä ajaa, siksi sanoinkin "ehkä". Mutta kai Toisen Linjan ja Porthaninkadun risteyksen remontti jossain välissä katkaisee yhteyden. Uusitaanko risteyksen ristikot, ainakin Hakaniemen suuntaan ne ovat aika huonossa kunnossa? Entä onko ajojohdoissa virtaa remontin aikana, jaksoerotin sijaitsee Siltasaarenkadulla Hesburgerin kohdalla?
 
Jonkinlainen väliaikainen erotin näkyi olevan risteyksestä remonttiosuudelle päin kun viimeksi siellä päin kävin.

Mielenkiintoista. Pitääkin joku päivä käydä itse katselemassa miltä siellä näyttää. Sinäänsä en usko että ilmajohdoille olisi tarvetta tehdä mitään. Tietysti sähköt varmaan katkaistaan jossain vaiheessa kun työkoneet myllertävät kadun auki.

Normaalitilanne näyttäisi siltä että jos Porthaninkadun jaksolta katkaistaan virrat, Linjoille ajaminen olisi mahdotonta väliin jäävän virrattoman alueen takia. Myös Arenan silmukka muuttuu käyttökelvottomaksi samasta syystä.
 
Sinäänsä en usko että ilmajohdoille olisi tarvetta tehdä mitään.
Piirustuksen mukaan Porthaninkadun radasta tulee suora, eli ei turhia mutkia kadunvarteen pysäkin kohdalla. Ja rakennustöiden kannalta on helpompaa, että ajo- ja kannatinlangat puretaan pois sovinnolla, ei vasta sitten kun joku kaivinkone repii ne alas.

Antero
 
Kävin tänään katsomassa tuota paikkaa, ja siltä todellakin vaikuttaa, että juuri Porthaninkadun alussa on tilapäinen jaksoerotin, jolloin liikennöinti olisi mahdollista sekä Linjoille että Arenan silmukkaan.
 
"Metallitalon" vaihde (se mistä normaalisti 1,3B ja 6,7B erkanevat) on kiilattu siten, että sitä ei voi kääntää vasemmalle, eli Linjoille ei voi ajaa.

Mutta Arenaan voi?

Onko muuten vastaavaa kiilausta tehty esim. Arkadian ja Fredan risteyksessä taikka noissa muissa uudiskohteissa, joissa uusi rata ei vielä ole ajokunnossa?
 
Onko muuten vastaavaa kiilausta tehty esim. Arkadian ja Fredan risteyksessä taikka noissa muissa uudiskohteissa, joissa uusi rata ei vielä ole ajokunnossa?

Metallitalon vaihteessa (ja luultavasti myös Hesarin ja Kaarlenkadun risteyksessä) vaarana on lähinnä ollut, että kuljettaja kääntää vaihteen väärin vanhasta tottumuksesta. Uudiskohteissa vastaavaa riskiä ei ole, joten en usko niitä kiilatun.
 
Takaisin
Ylös