RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Raitiolinjalla 4 käynnistyy syyskuun alussa kuulutuskokeilu, jossa reitin varrella kuulutetaan matkustamoon seuraavan pysäkin nimi suomeksi ja ruotsiksi. Vaunun seistessä pysäkillä kuulutetaan vaunun määränpää. Vastaava käytäntö on tuttu useista Keski-Euroopan kaupungeista.
Hanke toteutetaan aluksi muutaman kuukauden kokeiluna kuudessa vaunussa. Vaunut liikkuvat pääosin linjalla 4. Matkustajilta kerätään palautetta ja kokeilun jatkamisesta ja laajentamisesta päätetään sen jälkeen.
Useat matkustajaryhmät ovat toivoneet pysäkkikuulutusten aloittamista raitiovaunuissa muun Euroopan malliin. Kuulutukset helpottaisivat muiden muassa matkailijoiden ja näkövammaisten liikkumista joukkoliikenteessä.
Nyt kokeiltavassa tekniikassa kuulutusten äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu automaattisesti. Äänen voimakkuus muuttuu sen mukaan, kuinka kova taustameteli vaunussa on. Näin kuulutukset eivät kuulu hiljaiseen aikaan liian kovaa, mutta toisaalta ovat kuultavissa myös liikenteen ruuhkatuntien aikana.
Seuraava pysäkki tunnistetaan raitiovaunujen HeLMi-järjestelmän kautta, ja digitaalisesti taltioitu kuulutus käynnistyy automaattisesti.
HeLMi on Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä, joka on asennettu kaikkiin raitiovaunuihin ja useisiin busseihin. Järjestelmän kautta pystytään seuraamaan kulkuvälineiden liikkumista reaaliajassa ja tarjoamaan niille liikennevaloetuuksia, jotka nopeuttavat matkan kulkua. Matkustajille tuttuja ovat erityisesti vilkkaimmilla raitiovaunupysäkeillä olevat HeLMi-pysäkkinäytöt, jotka näyttävät seuraavien vaunujen tuloajan pysäkille. Vaunun reaaliaikaista kulkutietoa käytetään myös internetin ja matkapuhelimen kautta saatavissa aikataulusovelluksissa, esimerkiksi HKL:n Omat lähdöt -aikataulupalvelussa.
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Hanke toteutetaan aluksi muutaman kuukauden kokeiluna kuudessa vaunussa. Vaunut liikkuvat pääosin linjalla 4. Matkustajilta kerätään palautetta ja kokeilun jatkamisesta ja laajentamisesta päätetään sen jälkeen.
Useat matkustajaryhmät ovat toivoneet pysäkkikuulutusten aloittamista raitiovaunuissa muun Euroopan malliin. Kuulutukset helpottaisivat muiden muassa matkailijoiden ja näkövammaisten liikkumista joukkoliikenteessä.
Nyt kokeiltavassa tekniikassa kuulutusten äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu automaattisesti. Äänen voimakkuus muuttuu sen mukaan, kuinka kova taustameteli vaunussa on. Näin kuulutukset eivät kuulu hiljaiseen aikaan liian kovaa, mutta toisaalta ovat kuultavissa myös liikenteen ruuhkatuntien aikana.
Seuraava pysäkki tunnistetaan raitiovaunujen HeLMi-järjestelmän kautta, ja digitaalisesti taltioitu kuulutus käynnistyy automaattisesti.
HeLMi on Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä, joka on asennettu kaikkiin raitiovaunuihin ja useisiin busseihin. Järjestelmän kautta pystytään seuraamaan kulkuvälineiden liikkumista reaaliajassa ja tarjoamaan niille liikennevaloetuuksia, jotka nopeuttavat matkan kulkua. Matkustajille tuttuja ovat erityisesti vilkkaimmilla raitiovaunupysäkeillä olevat HeLMi-pysäkkinäytöt, jotka näyttävät seuraavien vaunujen tuloajan pysäkille. Vaunun reaaliaikaista kulkutietoa käytetään myös internetin ja matkapuhelimen kautta saatavissa aikataulusovelluksissa, esimerkiksi HKL:n Omat lähdöt -aikataulupalvelussa.
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: