Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,967
Kiitos kehuista. Tuonne on suunniteltu kaupunkiraideliikennettä, muistan nähneeni kartan, jossa luoteinen raidelinjaus olisi tuon pysäkin paikkeilla mennyt liki metrilleen samasta kohdasta. Kyseessä on nk. Castrénin metron (joka oli Stadtbahnin ja Oslon läntisten esikaupunkiratojen välimuoto) Kaivokselan suuntaan linjattu haara. Se olisi kääntynyt kuvan pysäkin jälkeen vasemmalle "metsään", jossa lienee edelleen kävelyteinä muinainen ratavaraus. Se olisi siitä jatkunut ylemmäs Pohjois-Haagaan Ida Aalbergin tien vaikutusalueelle, sieltä edelleen kauppakeskus Kaaren kohdilta Kannelmäkeen ja edelleen mutkien kautta Kaivokselaan ja ehkä siitäkin pidemmälle. On mahdollista, että noilta main on suunniteltu kulkevan 1000-millinenkin rata esim. VTS-tyyppisille raitiovaunuille sopivana. Meni hieman off-topicin puolelle, mutta tuonne on ratoja piirretty oikeastikin jo kauan sitten.Tämä Rattivaunun Pohjois-Haagan kuvan perspektiivi on mainio, se saa jotenkin vaunun näyttämään suht lyhyeltä, eivätkä pysäkitkään näytä mitenkään valtavilta. Olisi helppoa kuvitella 1950-luvun telivaunu tuonne 1950-luvun lähiöön. Ja jonkin HKL:n suunnitelman mukaan tuolla olisi hyvin voinut raitiotie ollakin silloin 1950-luvulla.