Raide-Jokeri

Tämä Rattivaunun Pohjois-Haagan kuvan perspektiivi on mainio, se saa jotenkin vaunun näyttämään suht lyhyeltä, eivätkä pysäkitkään näytä mitenkään valtavilta. Olisi helppoa kuvitella 1950-luvun telivaunu tuonne 1950-luvun lähiöön. Ja jonkin HKL:n suunnitelman mukaan tuolla olisi hyvin voinut raitiotie ollakin silloin 1950-luvulla.
Kiitos kehuista. Tuonne on suunniteltu kaupunkiraideliikennettä, muistan nähneeni kartan, jossa luoteinen raidelinjaus olisi tuon pysäkin paikkeilla mennyt liki metrilleen samasta kohdasta. Kyseessä on nk. Castrénin metron (joka oli Stadtbahnin ja Oslon läntisten esikaupunkiratojen välimuoto) Kaivokselan suuntaan linjattu haara. Se olisi kääntynyt kuvan pysäkin jälkeen vasemmalle "metsään", jossa lienee edelleen kävelyteinä muinainen ratavaraus. Se olisi siitä jatkunut ylemmäs Pohjois-Haagaan Ida Aalbergin tien vaikutusalueelle, sieltä edelleen kauppakeskus Kaaren kohdilta Kannelmäkeen ja edelleen mutkien kautta Kaivokselaan ja ehkä siitäkin pidemmälle. On mahdollista, että noilta main on suunniteltu kulkevan 1000-millinenkin rata esim. VTS-tyyppisille raitiovaunuille sopivana. Meni hieman off-topicin puolelle, mutta tuonne on ratoja piirretty oikeastikin jo kauan sitten.
 
Asiasta toiseen, mä näin eilen Kehäykkösen varrella Laajalahden rampin kohdalla n klo 15 joukon turvaväritettyihin takkeihin pukeutuneita henkilöitä Jokerin raiteilla. Yhdellä oli sellainen tanko jolla mitataan raideleveyttä, ja asetikin sen kiskoille. Oliko kyseessä jokin "virallinen tarkastus" vai mistä oli kyse? Kiskothan ovat olleet paikallaan jo yli vuoden niin vaikuttaa aika hassulta että nyt mitataan raideleveyttä?
 
Asiasta toiseen, mä näin eilen Kehäykkösen varrella Laajalahden rampin kohdalla n klo 15 joukon turvaväritettyihin takkeihin pukeutuneita henkilöitä Jokerin raiteilla. Yhdellä oli sellainen tanko jolla mitataan raideleveyttä, ja asetikin sen kiskoille. Oliko kyseessä jokin "virallinen tarkastus" vai mistä oli kyse? Kiskothan ovat olleet paikallaan jo yli vuoden niin vaikuttaa aika hassulta että nyt mitataan raideleveyttä?

Raidejokerilla oli hetki sitten viimeiset luovutukset mm. rata. Rakennusvaihe päätettiin kuun vaihteessa.
 
Asiasta toiseen, mä näin eilen Kehäykkösen varrella Laajalahden rampin kohdalla n klo 15 joukon turvaväritettyihin takkeihin pukeutuneita henkilöitä Jokerin raiteilla. Yhdellä oli sellainen tanko jolla mitataan raideleveyttä, ja asetikin sen kiskoille. Oliko kyseessä jokin "virallinen tarkastus" vai mistä oli kyse? Kiskothan ovat olleet paikallaan jo yli vuoden niin vaikuttaa aika hassulta että nyt mitataan raideleveyttä?

Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta voisko olla, että se vekotin ei mittaa raideleveyttä, vaan kiskonpinnan tasaisuutta? Siellähän on ongelmia niiden "nyppylöiden" kanssa, joita on syntynyt hitsausvirheiden seurauksena, ja ilmeisesti niitä ei ole kaikkia vieläkään saatu korjattua. Ehkä siellä joko analysoitiin, miten pahoja ne ovat ja millaisia toimenpiteitä vaativat taikka tarkastettiin urakoitsijan tekemien korjausten laatua.
 
Koulutusmateriaalissa tuo päätepysäkkien sekä tunnelin kolmio kuitenkin näkyy, joten joko sinä tai koulutusmateriaali on väärässä. Kolmion pitäisi näkyä näissä vain silloin, kun varatulle alueelle on annettu liikenteenohjauksen puolesta lupa edetä esim. hinausta varten. Itse valitettavasti joudun uskomaan koulutusmateriaalia tässä tapauksessa enemmän kuin sinun väittämääsi, kunnes toisin on todistettu.

Tarkistin noiden päätepysäkkien opastinkuviot suunnittelmista.

Päätepysäkille saavuttaessa on yksi opastin jossa on S-kolmio-| (tai mihin tahansa suuntaan oleva viiva).

Päätepysäkeiltä lähtiessä molemmilla raiteilla on ●-S-| (tai muu viiva)

Patterimäen ja kaukalon opastimet ovat:
S-kolmio-| (tai poikkiviiva)

Linjan vaihdealueilla kolmio esiintyy vain manuaali vaihteilla. Eli ainoat sähköisillä vaihteilla olevat kolmiot ovat nuo päätepysäkkiä lähestyvien kolmiot.
 
Tämä on ihan puhdas arvaus, mutta voisko olla, että se vekotin ei mittaa raideleveyttä, vaan kiskonpinnan tasaisuutta? Siellähän on ongelmia niiden "nyppylöiden" kanssa, joita on syntynyt hitsausvirheiden seurauksena, ja ilmeisesti niitä ei ole kaikkia vieläkään saatu korjattua. Ehkä siellä joko analysoitiin, miten pahoja ne ovat ja millaisia toimenpiteitä vaativat taikka tarkastettiin urakoitsijan tekemien korjausten laatua.

Raide-Jokerilla tehtiin toukokuussa ns. dynaaminen radan tarkastusmittaus, eli mitattiin rata kun siinä on raitiovaunu päällä ja ajetaan liikennöintinopeutta. Tällä mittauksella löydettiin radasta pieniä toleranssipoikkeamia, joita ei rakentamisen aikana ollut huomattu. Poikkeamia oli joissain kohdin kiskon pinnassa ja raideleveydessä. Ne päätettiin nyt korjata, kun rata ei ole vielä liikennekäytössä. Radalle tullaan tekemään vielä syksyn aikana koneellista hiontaa.
 
Itse menin tuosta ohi alle viikko sitten. Asfaltoinnin vaatii vielä ja aidat pois, en tiedä oliko kiveykset kunnossa mutta suojatiemerkin tolpat heijastinraitoineen olivat jo paikoillaan
Kävin tiistaina (12.9.) katsomassa työmaata, ja siellä näytti toisaalta tältä ja toisaalta tältä. Vielä on viimeisteltävää hieman, jotta pysäkiltä metroasemalle pääsee turvallisesti ja sujuvasti. Kuvattaessa siinä (eli kuvan osoittamassa paikassa) ei ollut valmista suojatietä.
 
Kävin tiistaina (12.9.) katsomassa työmaata, ja siellä näytti toisaalta tältä ja toisaalta tältä. Vielä on viimeisteltävää hieman, jotta pysäkiltä metroasemalle pääsee turvallisesti ja sujuvasti. Kuvattaessa siinä (eli kuvan osoittamassa paikassa) ei ollut valmista suojatietä.

Eli kyse ei olekaan niinkään juuri linjan 15 päättäriä varten tehdystä reitistä vaan ihan vain viimeistelemättömän katutyön ja liikenneympyrän viimeistely suojateineen yms.
 
Kuvien näkymäalueen kohdalla ei minun ymmärtääkseni ollut aikaisemmin suojatietä Marjaniementien yli. Se rakennettiin (yhä kesken) nimenomaan tuon väliaikaisen päätepysäkin takia. Totta on, että muitakin kohtia tuolla korjattiin.
 
Kuvien näkymäalueen kohdalla ei minun ymmärtääkseni ollut aikaisemmin suojatietä Marjaniementien yli. Se rakennettiin (yhä kesken) nimenomaan tuon väliaikaisen päätepysäkin takia. Totta on, että muitakin kohtia tuolla korjattiin.

Nyt suojatiehän tulee aika tarkkaan samaan paikkaan johon piti tulla hankkeen itäisin liikennevalo raitiovaunulle ennen päätepysäkkiä, linjaa typistettiin sen muutama sata metriä. Nykyisellä "väliaikaisella" päätepysäkillähän (laiturien kohdalla) on raideristeys ja vaihde joka ei ole ajettavissa
 
Huomasin viikottaisella jokeriradan vieressä ajelulla että aikataulut ilmestyneet näyttoihin siniselle ruudulle juoksemaan aikaisemman logon sijaan.

Hauskasti Ogelissa uusien talojen koirankusetuspaikka näyttää olevan vihreät raiteet ja pysäkillä aina istuu joku tupakalla....
 
Kuinka pitkä muuten tämä koko projekti oli, eli kuinka kauan meni siitä kun joku keksi että jokeri pitää saada ja tuli bussit ja sitten tämä.....
 
Takaisin
Ylös