Raide-Jokeri

Kuinka pitkä muuten tämä koko projekti oli, eli kuinka kauan meni siitä kun joku keksi että jokeri pitää saada ja tuli bussit ja sitten tämä.....
Tämän ketjun viestissä #1569 mainitaan, että HS kirjoitti Jokeri-radasta ensimmäisen kerran tai ensimmäisiä kertoja 15.6.1990 (sivu B1 jos joku etsii sitä hakupalveluista). Tietääkseni suunnittelupöydillä asia oli ollut jo parisen vuotta sitä aikaisemmin. Eli on Jokeria raitiotieyhteytenä - ja alunperin nimenomaan raitiotieyhteytenä - mietitty ainakin 35 vuotta.
 
Tämän ketjun viestissä #1569 mainitaan, että HS kirjoitti Jokeri-radasta ensimmäisen kerran tai ensimmäisiä kertoja 15.6.1990 (sivu B1 jos joku etsii sitä hakupalveluista). Tietääkseni suunnittelupöydillä asia oli ollut jo parisen vuotta sitä aikaisemmin. Eli on Jokeria raitiotieyhteytenä - ja alunperin nimenomaan raitiotieyhteytenä - mietitty ainakin 35 vuotta.

Kirjan arvoinen, historiikki sopisi kyllä.
 
Kuinka pitkä muuten tämä koko projekti oli, eli kuinka kauan meni siitä kun joku keksi että jokeri pitää saada ja tuli bussit ja sitten tämä.....

Tämä menee nyt ulkomuistista, mutta eikös JOukkoliikenteen KEhämäinen RunkolInja ollut mukana tilavarauksena jo Helsingin yleiskaavassa 1992? Varhaisin HKL:n aiheesta julkaisema muistio, joka mulla on hyllyssä, on Selvitys Jokeri-hankkeen jatkotoimenpiteistä, päivätty 10.3.1992. Mutta tämä ei luonnollisestikaan ole eka asiaa koskeva paperi. Yleiskaavavaraus tekee siitä silti jo kovin virallisen tuntuisen.

Selvityksen mukaan Jokeri-rata välillä Itäkeskus–Leppävaara tulee maksamaan 500 Mmk tai Tapiolaan asti 800 Mmk.

Suunnitelmia raitioteistä Jokerin vaikutuspiirissä, muttei toki Jokerin nimellä, on tehty vaikka kuinka kauan. Vuonna 1932 Stenius-yhtiö esitti Munkkiniemen raitiotien jatkamista Leppävaaraan saakka. Karttaa ei ole säilynyt, mutta päätellen muista heidän laajennusajatuksistaan tuo olisi todennäköisesti kulkenut Huopalahdentietä ja Pitäjänmäentietä pitkin.

1950-luvulla puolestaan HKL kaavaili poikittaista raitiotieyhteyttä Jokerin väylälle Pohjois-Haagasta Maunulaan, ihan samoille kaduillekin, siitä Eliel Saarisen tien liikenneympyrästä Pakilantielle asti.
 
Kuinka pitkä muuten tämä koko projekti oli, eli kuinka kauan meni siitä kun joku keksi että jokeri pitää saada ja tuli bussit ja sitten tämä.....

Täältä löytyy kattava historiikki projektista. Ensimmäinen suunnitelma esitettiin vuonna 1990, vuonna 1994 Raide-Jokeri oli mukana pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelmassa, mutta pian sen jälkeen ajatus pikaraitiotiestä hylättiin. Bussiliikenteen valmistelu aloitettiin 1990-luvun lopussa, ja Bussi-Jokeri aloitti vuonna 2003. Melko pian sen jälkeen todettiin, että bussiratkaisu on riittämätön, ja 2007 aloitettiin taas pikaraitiotien valmistelu. Alustava yleissuunnitelma valmistui 2009, hankesuunnitelma 2015 lopussa, ja rakentamispäätös tehtiin kesällä 2016. Lapio iskettiin maahan kesällä 2019, ja nyt projekti on lopulta valmis, 33 vuotta alkuperäisen idean esittämisen jälkeen.
 
Kiskopyörillä varustettu kuorma-autosta muutettu huoltoauto oli Viikin suoralla jonkinlaisissa kunnossapitotöissä aamulla puoli yhdeksän paikkeilla (29.9.2023).

---------- Viestit yhdistetty klo 12:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:26 ----------

Nyt ylempänä mainittu huoltoauto (BSA-307) oli Kustaankartanon pysäkin lähettyvillä kunnossapitotöissä. Ilmajohtojen säädöistä tms. oli kysymys. Havainto vähän ennen klo 13.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:59 ----------

614 on nyt matkalla Helsinkiin (Kuva Skodan instagramista)
Ja 615 on jo nyt (vasta reilu viikko edellisen tulosta) matkalla Helsinkiin. Tästäkin kerrotaan valmistajan Instagram-päivityksessä tarinoiden puolella. Tarinoiden jutut poistuvat usein näkyvistä aika pian.
 
Ja 615 on jo nyt (vasta reilu viikko edellisen tulosta) matkalla Helsinkiin. Tästäkin kerrotaan valmistajan Instagram-päivityksessä tarinoiden puolella. Tarinoiden jutut poistuvat usein näkyvistä aika pian.

Siinä mielessä kummallista että jos vaunuja saadaankin nyt nopeammin tai nämä olivat jääneet toimittamatta aikaisemman aikataulun mukaisesti, koska niitä ei saatu aikaisemmin otettua vastaan; Niin miksi liikenne alkaa vasta kolmen viikon päästä ja vain 12min vuorovälillä.
 
Niin miksi liikenne alkaa vasta kolmen viikon päästä ja vain 12min vuorovälillä.

Silloin valmistuu taas yksi kuljettajakurssi.

Mitä vuoroväliin tulee, niin toivotaan, että se pystytään hoitamaan sitten sillä kalustolla ja kuljettajamäärällä, joka silloin on käytettävissä. Mä pidän aika selvänä, että aluksi tulee niitä peltikolhuja sen verran, että varakalustoa tarvitaan aika paljon, vaikka ne paneelit onkin nopeita vaihtaa.
 
Eivätkä pysäkitkään ole vielä(kään) kokonaan valmiita. Katoksista puuttuu pleksejä, erilaisia opasteita puuttuu pysäkeiltä, kaikenlaista pientä. Aivan viime aikoina on alettu asentaa keskeisille pysäkeille niitä isokokoisia näyttöjä.
 
Kiskopyörillä varustettu kuorma-autosta muutettu huoltoauto oli Viikin suoralla jonkinlaisissa kunnossapitotöissä aamulla puoli yhdeksän paikkeilla (29.9.2023).
Nyt ylempänä mainittu huoltoauto (BSA-307) oli Kustaankartanon pysäkin lähettyvillä kunnossapitotöissä. Ilmajohtojen säädöistä tms. oli kysymys. Havainto vähän ennen klo 13.

Tuo Mercedes-Benz Axor on HKL/KLOY nro 1579. Huoltokuorma-auto voi siis liikennöidä rataa pitkin kun sillä on myös rataliikenteen alusrakenne, mutta sähkökäyttöinen se ei kuitenkaan ole vaikka virroitinkin on katolla. Linjan 15 koejunia ei tuona työskentelyaikana sen työalueilla kulkenut koska ratajohdon jännite oli katkaistu ja maadoitettu.
 
Kuljettajakurssi varmaan onkin syynä. Pysäkkien pleksien ja näyttöjen kanssa taidetaan odottaa tiettyyn aikaan ennen liikenteen alkua, muuten ne ehtivät olla hajalla moneen kertaan.
 
Kiskopyörillä varustettu kuorma-autosta muutettu huoltoauto oli Viikin suoralla jonkinlaisissa kunnossapitotöissä aamulla puoli yhdeksän paikkeilla (29.9.2023).

Osaatko sanoa, miten lumenpoisto aiotaan suorittaa linjan 15 reitillä, noillako?

Jokerillehan ei muistettu tilata työvaunua, joten sinne on nyt siirretty kahdesta banaanista se toimiva. Mutta kun siinä on harjateli erikseen, niin eihän sitä saada päätepysäkillä siirrettyä toiseen päähän. Eli banaanilla voi hoitaa hionnat ja lehtikelit, muttei kaiketi lumenpoistoa.

Sekin on mulle epäselvää, miten kantakaupungissa hoidetaan lehtikelit ja hionnat. Vai olisiko se toinen banaani tulossa kuntoon?

Eivätkä pysäkitkään ole vielä(kään) kokonaan valmiita. Katoksista puuttuu pleksejä, erilaisia opasteita puuttuu pysäkeiltä, kaikenlaista pientä. Aivan viime aikoina on alettu asentaa keskeisille pysäkeille niitä isokokoisia näyttöjä.

Mä olen ajatellut, että ne pelksit ovat sellainen muutaman päivän juttu, joka hoidetaan sitten juuri ennen liikenteen alkua, ettei niitä ehditä liikaa särkeä ennen kuin liikenne on vielä edes alkanut. Samoin pysäkkikilvet tuskin kauaa kestää saada katolle.

Kuljettajakurssi varmaan onkin syynä. Pysäkkien pleksien ja näyttöjen kanssa taidetaan odottaa tiettyyn aikaan ennen liikenteen alkua, muuten ne ehtivät olla hajalla moneen kertaan.

No niin, veit sanat suusta :)
 
Osaatko sanoa, miten lumenpoisto aiotaan suorittaa linjan 15 reitillä, noillako?

Jokerillehan ei muistettu tilata työvaunua, joten sinne on nyt siirretty kahdesta banaanista se toimiva. Mutta kun siinä on harjateli erikseen, niin eihän sitä saada päätepysäkillä siirrettyä toiseen päähän. Eli banaanilla voi hoitaa hionnat ja lehtikelit, muttei kaiketi lumenpoistoa.

Koeajojen aikana hoidettiin harja-raidekaivinkoneella mikälie ikinä oikea termi. Mutta jäin käsitykseen jo keväällä että banaanilla hoidetaan, koska jo silloin puhuttiin sen tulosta (mikä ihmetytti koska ainakin kantaverkolla banaani käyttää eri vaihteenkääntöjärjestelmää/silmukkaa joita ei raidejokerille asennettu)

---------- Viestit yhdistetty klo 18:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:47 ----------

Mä olen ajatellut, että ne pelksit ovat sellainen muutaman päivän juttu, joka hoidetaan sitten juuri ennen liikenteen alkua, ettei niitä ehditä liikaa särkeä ennen kuin liikenne on vielä edes alkanut. Samoin pysäkkikilvet tuskin kauaa kestää saada katolle.

Ei kai (tässä kuukauden aikana) kolaroituja vaunuja ole vieläkään saatu korjattua?
 
Jokerillehan ei muistettu tilata työvaunua, joten sinne on nyt siirretty kahdesta banaanista se toimiva.

Tietääkö kukaan, tullaanko kantakaupungin raitioteiden ja Raide-Jokerin välille rakentamaan yhdysraidetta jossain vaiheessa? Onhan tuo hassua, että kahdessa kohtaa järjestelmien raitiotiet ovat lähellä toisiaan, mutta niiden välillä ei ole kummassakaan kohdassa raideyhteyttä. Nyt esimerkiksi joudutaan miettimään, minne sijoitetaan mikäkin huoltokone sen sijaan että huoltokoneet voisivat liikkua joustavasti järjestelmien välillä.
 
Takaisin
Ylös