Mutta jäin käsitykseen jo keväällä että banaanilla hoidetaan, koska jo silloin puhuttiin sen tulosta (mikä ihmetytti koska ainakin kantaverkolla banaani käyttää eri vaihteenkääntöjärjestelmää/silmukkaa joita ei raidejokerille asennettu)
Eipä kai sen banaanin tarvitse vaihteita pahemmin kääntää. Kääntyykös päättäreiden vaihteet kauko-ohjauksena tarvittaessa? Raudalla ainakin.
Ei kai (tässä kuukauden aikana) kolaroituja vaunuja ole vieläkään saatu korjattua?
En tiedä onko, mutta ei tuo kovin yllätä.
Artic on suunniteltu niin, että peltikolhujen korjausaika mitataan tunneissa. Pellit irti ja uudet kiinni. Mutta se on tietysti teoriaa. Jotta se siirtyisi käytäntöön, tarvitaan tilaajalta aika paljon ymmärrystä ja vaatimisosaamista. Onko varaosia toimitettu rinnan vaunujen kanssa, vai tulevatko ne kaikki lopuksi, kun koko sarja on valmis? Onko varaosia tilattu riittävästi? Onko korjausprosessi osattu ennalta hioa sujuvaksi? Tyypillisesti kolarikorjaukset maksaisi tämänkaltaisessa yhteistyössä PSKL ja suorittaisi Skoda, mutta se vaatii sujuvan prosessin. Kuka päättää, mitä korjataan ja miten? Millaisista aikatauluista on sovittu, eli miten nopsaan Skoda on velvollinen tekemään sen korjauksen? Ja ennen kaikkea tietysti tosiaan se, onko ymmärretty tilata sinne hyllyyn riittävästi varaosia.
Siinä suistuneessa vaunussa oli telivaurioita. Nyt en tiedä, mitä tuo käytännössä tarkoittaa, mutta aika usein tuollainen voidaan hoitaa vaihtamalla se teli ja korjaamalla sitten rauhassa se irrotettu teli. Mutta onko niitä vaihtotelejä jo "hyllyssä"?
Onhan tuo hassua, että kahdessa kohtaa järjestelmien raitiotiet ovat lähellä toisiaan, mutta niiden välillä ei ole kummassakaan kohdassa raideyhteyttä.
Loppui rahat kesken. Kyllä sellainen piti tulla, mutta kun piti pysyä budjetissa. Mun ratkaisu tuohon tietysti olisi rakentaa se erillisrahoituksella heti perään, mutta eipä ole virkamiehet ihan yhtä luovia kuin minä, ei edes, vaikka kovasti ajatustani heille tarjosin.
Sen sijaan nyt käytetään 15 000 000 puolen kilometrin ratikkaraidepätkään Mellunmäen metroasemalla. Sitä en ymmärrä ollenkaan. Jos Vantaa sellaisen haluaa, niin maksaa ihan itse. Ja vaikka Helsinki maksaisikin, niin miten siitä saadaan tuollainen hinta? Tuollaisia rahoja jos on käytettävissä, niin olisi voinut tehdä Oulunkyläntielle sen yhdysraiteen mieluummin.