Keskustelu liikennevaloista ja niiden etuisuuksista on ollut erittäin mielenkiintoista. Ja ilahduttavaa, että täältä saatujen tarkkojen huomioiden perusteella konfiguraatioita on muutettu aiempaa paremmiksi.
Onko niin, että Raide-Jokerin liikennevalojen toiminta perustuu puhtaasti liikennevaloissa oleviin ilmaisimiin?
Mukava kuulla
Pikaratikka 15 liikennevalot eivät toistaiseksi toimi ollenkaan HSL-rajapinnan kanssa, se saadaanko joskus toimimaan, ei ole tiedossa. Pari paikkaa on jossa siitä voisi olla hyötyä puuttuvien ilmaisinten takia.
Pyynnöt liikennevaloille tulee pääosin ilmaisinsilmukoilta, usein viereiseltä liittymältä (tai kauempaa) asti. Ilmaisimia sitten on kahta tyyppiä ns. perinteisiä jotka reagoivat metalliin ja teleteknisiä ilmaisimia, jotka reagoivat vaunulaitteiseen.
Teleteknisiä ilmaisimia käytetään paikoissa, joissa raitiovaunu kulkee muun liikenteen seassa ja pitää erotella raitiovaunun pyyntö ajoneuvoista.
Normaaleja raitiovaunuilmaisimia käytetään paikoissa, joissa raitiovaunu kulkee omalla kaistallaan. Näitä on yli 90 % ilmaisimista.
Lisäksi liikennevalojen pyyntöjä lähettävät vaihteenohjauksen esim vaihteenasennot tai (vaihteenohjauksen)opastimen tilatiedot. Tästä jos haluaa nähdä esimerkin niin Roihupellossa Itäkeskuksesta Keilaniemeen tuleva raitiovaunu Lidlin kohdilla olevalta vaihteen ilmaisimelta pyytää vaihteen ja sitä myötä liikennevalon. Tulppatien kohdalla vaihteenohjauksen opastin asettuu |-tilaan niin hetkeä myöhemmin liikennevalo vaihtuu nuolelle, tuossa liikennevalo saa lopullisen pyyntönsä vaihteenohjauksen opastimen asettumisesta (vaihtumisaika on lyhyt, koska aiempi ratikan pyyntö on jo estänyt sivusuuntia alkamasta).
Lisäksi tuolla varikon seudulla käytetään raidevirtapiirejä. Tuo on niin monimutkainen paletti etten kaikkea toimintaa edes tiedä.
Myös tunnelijärjestelmän raidevirtapiirejä käytetään, Pitäjänmäen ensimmäinen valo Patterimäen tunnelista ulos tultaessa saa pyyntönsä tunnelijärjestelmältä, kun raitiovaunu ajaa tunneliin sisään.
Järjestelmät myös voivat blokata liikennevalovuorot. Esimerkiksi Huopalahden tunnelin ollessa suljettu, eivät Eliel Saarisentien joukkoliikennekatu-osuuden päissä olevat liikennevalot vaihdu raitiovaunulle, vaikka raitiovaunu odottaisi opastimella vuoroa.
---------- Viestit yhdistetty klo 08:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:50 ----------
Vaunuista tulevalla tiedolla olisi kuitenkin aika suuri potentiaali parantaa toimintaa entisestään, kun etuisuuspyyntö voidaan lähettää GPS-sijaintitiedon avulla hyvissä ajoin. Toisaalta pyyntöä voidaan viivästää ja lähettää "door_close"-tyyppinen indikaatio vasta, kun ovet on suljettu, jolloin muu liikenne ei seiso turhaan. Noissa etuisuuspyynnöissä on myös prioritetti, joka vaihtuu "normal"-tilasta "high"-tilaan käsittääkseni ainakin silloin, kun yksikkö kulkee myöhässä. Jos kulkija on taas etujassa, niin se voi jättää pyynnön kokonaan lähettämättä.
Tuo voi sopia tiettyihin kohteisiin, mutta esimerkiksi Pitäjänmäentiellä, jos pyyntö lähtee vasta ovien ollessa menossa kiinni, lähtee pyyntö liian myöhään. Tuo etuisuuspyyntötapa, jota kantakaupungissa käytetään poikkeaa niin merkittävästi muutenkin liikennevalojen toiminnasta pikaratikalla. Kantakaupungilla raitiovaunujen valot vaihtuvat muun valovaiheistuksen mukaisesti. Pikaraitiovaunulle valot vaihtuvat vain pyynnöstä. Ennen koeliikennettä osa valoista oli palanut vuoden S:llä.