Raide-Jokeri

Mainiota! Mä tosiaan eilen menin Kutomotieltä länteen ja myöhemmin takaisin, ja ei ollut kyllä mitään ongelmia valojen kanssa silloin.

Tuota kyseistä valoa tarvii kyllä vielä hienosäätää, pitää kerätä hieman dataa siitä miten paljon nuolta "menee hukkaan" alusta, että tietää miten paljon uskaltaa myöhäistää vuoroa. Valitettavasti joudun vapaa-ajallani tätä tekemään :D Mutta onhan tässä omakin lehmä ojassa kun haluan ratikan kulkevan hyvin.
 
Kaikki vaunut 601 - 615 ovat olleet linjalla 15 tänä aikakautena, jolloin linjaa 15 on liikennöity. Avoimen datan mukaan 614 on ollut tänään ensimmäisen kerran kaupallisessa liikenteessä (jo aamusta alkaen). Eilen ja tänään ennen onnettomuutta 12 minuutin liikenteen aikana aina kolme vaunua on ollut muualla kuin linjalla.

Eikö 616:n pitäisi alkaa kohtapuolin saapumaan tehtaalta, kun 615:n tulosta on jo 25 päivää. Onko siitä näkynyt vielä mitään?
 
Eikö 616:n pitäisi alkaa kohtapuolin saapumaan tehtaalta, kun 615:n tulosta on jo 25 päivää. Onko siitä näkynyt vielä mitään?

Skodan Instagramissa ei ainakaan vielä ole ollut mitään. Ehkä kestää pidempään, kun edellinen saatiin poikkeuksellisen nopeasti?
 
Skodan Instagramissa ei ainakaan vielä ole ollut mitään. Ehkä kestää pidempään, kun edellinen saatiin poikkeuksellisen nopeasti?

Siellä oli myös muistaakseni ulosmarssi tässä työtaisteluaallossa. Tuskin hirveesti vaikuttanut mutta varmaan jotain, tiedä vaikka olisi jotain muitakin painostustoimia ollut
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään töihin vaunulla 611, Hpl aseman aika 6.22 itään. Väkeä vähän, neljän hengen loosejakin kokonaan vapaina, valitsin mieluisimman. Myös vastaan tulleet 550:set (siis bussit) pienillä kuormilla. Minun 15 pääsi hyvin kaikista valoista paitsi yksistä: Viikin Prisman ympyrän valoissa tuli meitä ennen toinen 15, ja sen varaus ikään kuin sotki meidän tilauksen. Jouduttiin hetki seisomaan kunnes autoliikenne pysäytettiin. Ja lisähaastetta etuisuuksiin saattoi tehdä vastaan tuleva 550, joka sekin saa etuudet tuossa paikassa. Se tuli pian sen vastaan tulleen 15:n jälkeen.
 
Sunnuntain huviajelussa jäi mieleen eräs yksityiskohta: Itäkeskukseen saapuessa kuljettaja kuulutti: "joudumme odottamaan raiteen vapautumista". Sitä odoteltiin muutama minuutti. Tuli mieleen silmukkapäättärit. Vaikka vaunuja on silmukassa viisi, niin poistuvat matkustajat voidaan päästä ulos.

Kaksiohjaamoisista vaunuista tulee ensin mieleen hyvä puolet , mutta onko silmukan puuttuminen päättäriltä siten kovin suuri ongelma. Raitiovaunuasiantuntijamme tietävät voiko päättärille jonottaminen tässä vaunu- ja raidetyypissä yleistä jatkossa.
 
Varmaankin vuodenvaihteessa olisi odotettavissa tihennystä ja seuraavan kerran kesällä (toki kesälomat taas pienentävät vähän tarvetta) tai mahdollisesti jo keväällä, riippuen vaunu ja kuljettajatilanteesta. Eiköhän HSL yritä nyt saada liikenteen käyntiin alkuun mahdollisimman luotettavasti ja sen jälkeen säädetään aikatauluja, vuorovälejä yms. Toki tihennyksiäkään ei haluta jatkuvasti tehdä, kun aikataulujen, vuorokiertojen ja kuljettajien työvuorojen järjestelty ei tapahdu kuitenkaan sormia napauttamallakaan.

Tänään on tullut HSL:n uutissähke 550:n vuorovälin harvenemisesta https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...kkaa-vaiheittain-vuoden-2023-loppuun-mennessa , jossa mainitaan marraskuun alun lisäksi vuorovälin harvenevan uudelleen 1.12. 15 minuuttiin. Reittioppaan mukaan 15:llä 12min vuoroväli jatkuu joulukuunkin puolella edelleen, tosin vaikka vuoroväli tihenisikin, niin aikatauluja ei välttämättä ole päivitetty vielä.
 
Tuota kyseistä valoa tarvii kyllä vielä hienosäätää, pitää kerätä hieman dataa siitä miten paljon nuolta "menee hukkaan" alusta, että tietää miten paljon uskaltaa myöhäistää vuoroa. Valitettavasti joudun vapaa-ajallani tätä tekemään :D Mutta onhan tässä omakin lehmä ojassa kun haluan ratikan kulkevan hyvin.

Se on hienoa, että sulla on aatetta ja harrastuneisuutta. Samaan aikaan jonkun pitäisi kyllä hävetä, jos et saa tuostsa hienosäädöstä palkkaa.

Matkustin tänään koko linjan päästä päähän ekaa kertaa. Yleisvaikutelma valoista nyt 4,5/5. Kirjoittelen ehtiessäni tarkemmin.

Viikin Prisman ympyrän valoissa tuli meitä ennen toinen 15, ja sen varaus ikään kuin sotki meidän tilauksen. Jouduttiin hetki seisomaan kunnes autoliikenne pysäytettiin.

Tuliko se siis toisesta suunnasta? Mullakin oli tänään pari tuollaista keissiä, joissa tuntui, että valot menivät sekaisin siitä, että ratikoita tulikin kahdesta suunnasta. Tuo toivon mukaan muuttuu ajan mittaan paremmaksi, sillä jos vv on jossain vaiheessa sitten 6 min, niin noita tapahtuu usein.

Tuli mieleen silmukkapäättärit. Vaikka vaunuja on silmukassa viisi, niin poistuvat matkustajat voidaan päästä ulos.

Kaksiohjaamoisista vaunuista tulee ensin mieleen hyvä puolet , mutta onko silmukan puuttuminen päättäriltä siten kovin suuri ongelma.

Kehitys kulkee ympyrää. Helsingissähän alunperin oli tällaiset jokerityyppiset kääntöraiteet vain. Sitten siirryttiin silmukoihin, koska niin oli sujuvampaa ja nopeampaa (varsinkin perävaunujen kanssa). Nyt ollaan palattu lähtöruutuun, jolla on omat hyvät puolensa, vaikkapa radan jatkaminen Itäkeskusesta itään, vaikka pysäkki kerrallaan, on helpompaa näin. Mutta paikassa, jossa tiedetään, ettei ratikka enää siitä jatku, silmukka (ja sillä sivuraide) olisi kyllä sujuvampi menettely. Keilaniemessähän ratikka jää oikeastaan vähän turhan kauas viimeisistä toimistorakennuksista, eli yhden pysäkinvälin verran linjaa voisi jatkaa sitten, kun rahaa taas on. Onko siellä sitten silmukalle tilaa, en tiedä. Silmukat eivät ole nyt muodissa pikaratikkasuunnittelussa, mutta muoti muuttuu ajan kanssa.

Reittioppaan mukaan 15:llä 12min vuoroväli jatkuu joulukuunkin puolella edelleen, tosin vaikka vuoroväli tihenisikin, niin aikatauluja ei välttämättä ole päivitetty vielä.

Pysäkkiaikataulut on merkitty olemaan voimassa 31.12. asti, mutta se ei välttämätt merkitse sinänsä mitään.
 
Tuliko se siis toisesta suunnasta? Mullakin oli tänään pari tuollaista keissiä, joissa tuntui, että valot menivät sekaisin siitä, että ratikoita tulikin kahdesta suunnasta. Tuo toivon mukaan muuttuu ajan mittaan paremmaksi, sillä jos vv on jossain vaiheessa sitten 6 min, niin noita tapahtuu usein.
Se tuli nimenomaan vastaikkaisesta suunnasta lähestulkoon samaan aikaan risteyksen suhteen - vain hiukan ennen sitä vaunua jonka kyydissä olin. Ja sama toistui Viikissä kotimatkallakin, mutta nyt Viikinkaaren risteyksessä. Vastaantulija (eli toinen 15) oli sen verran nopeampi, että "rosvosi" meiltä slotin. Tässä kävi onneksi sillä tavalla, että risteävä autoliikenne ei saanut tällä välin ajolupaa, sitä vastoin jalankulkijoiden valot mielestäni kävivät lyhyen hetken vihreällä.

Aamun havainnoista vielä: Ratikka ajoi joissakin risteyksissä / ylityskohdissa selvästi varovaisemmin kuin mitä viralliset nopeusrajoitukset edellyttävät. Ymmärrän kyllä, oli pimeää, näkyvyys rajallinen ja kuljettajilla oli varmasti edellispäivän onnettomuus Pitäjänmäellä tuoreessa muistissa + ties kuinka monet läheltä piti -tilanteet.

Ilmeisesti melko vastikään on Huopalahden asemallekin asennettu oikeat raitiovaunupysäkkimerkit. kehno kuva.
 
Se on hienoa, että sulla on aatetta ja harrastuneisuutta. Samaan aikaan jonkun pitäisi kyllä hävetä, jos et saa tuostsa hienosäädöstä palkkaa.

Raidejokerin rakennusvaiheen päätyttyä allianssille kuuluu vain takuuhommat. Näistä on jo allianssin alkuaikoina sovittu, että lopullinen hienosäätö valoihin kuuluu kaupunkien liikennevaloihmisille.

Nyt valoja muutettu myös Vihdintien ympyrästä Pitäjänmäentiellä ns. Mäkkärin onnettomuusvalolla ratikan vuoro pitäisi nyt tulla ajoissa myös tilanteessa jossa ratikka ei ole joutunu ympyrän jälkimmäisellä valolla pysähtymään.

Hämeenlinnanväylän tasauspysäkillä länteen vaunu saa valon vasta valolta (koska pysähdyksen kestoa ei voida arvata), nyt korjattu siitä seuraavalle jalankulkuvalolle lähtevä pyyntö vastaamaan paremmin raitiovaunun liikennöintiä.

Lisäksi nyt ratikan pitäisi ehtiä paremmin Huopalahden tunnelista länteen menevästä valosta. Toiseen suuntaan tuossa taas on tasausongelma pysäkin jälkeen kun ei ole ilmaisinta ennen kuin liikennevalon kohdalla, tuohon kokeillaan todennäköisesti kikkakolmosta vaihteen kautta.
 
Tänään tuli sitten matkustettua koko linja, kauas värikkääseen Itäkeskukseen asti. Miksi muuten Itäkeskus lukee niin hirvittävän pienellä noissa linjakilvissä, ja Keilaniemi kuitenkin isommalla? Selitykseksi en kelpuuta sitä, että Östra Centrum on pitkä, koska teksti voisi olla eri kielillä erikokoinen, tai sitten tuon voisi myös lyhentää. Ei tokikaan muodoon Ö Centrum, kuten se pysäkkinäytöissä hassusti on, vaan muotoon Östra C, joka kertoo enemmän siitä, mistä on kyse.

Nousin kyytiin Linnoitustien pysäkiltä (siellä on takana asuinalueella parkkipaikkoja, jos kadunvarressa ei ole). Siitä Keilaniemeen, samalla vaunulla Itäkeskukseen ja virkistystauon jälkeen takaisin Linnoitustielle. Kuljettaja oli joka kerta sama, vuosikymmenen ratikkaa ajanut, mutta ekaa kertaa linja-ajossa viistoistikolla.

Kuljettaja noudatti nopeusrajoituksia melkein millilleen, heitto pari km yli tai alle. Hän myös pysäytti vaunun pehmeästi, eli ekan lauantain töksähtelevät pysähdykset johtuvat kuljettajasta, eivät vaunusta.

Linnoitustie–Keilaniemi, ei mitään mainitsemisen arvoista, paitsi että pysäkkimerkit on edelleen ainoastaan Aallon kohdalla, missään muualla niitä ei ole. Valot saatiin sujuvasti. Lahdenpohjassa ei ollut pysäkkitapahtumia, kaikilla muilla pysäkeillä jotain. Lahdenpohjaa lukuunottamatta pysäkkiajat eivät tuntuneet ylipitkiltä.

Keilaniemeen saavuttaessa edellinen vuoro oli lähdössä juuri ja varasi kulkutien itselleen, joten siinä sitten odoteltiin tovi, että se sieltä nurkan takaa ilmestyi ja pääsimme vaihteen yli ja pysäkille. Jatkossa olisi tietysti hyvä suunnitella aikataulut siten, etteivät lähtevä ja saapuva vaunu kohtaa juuri ristikon päällä.

Keilaniemestä Itäkeskukseen heräsi muutamia kysymyksiä, mutta liikennevalojen toiminta oli kyllä hienoa. Jäi vähän sellainen fiilis niistä, että jos kuljettaja ajaa siten kuten on suunniteltu (nopeudet, pysäkkiajat ym), niin valot pelaavat hyvin yhteen. Lauantain kuljettaja ajoi vähän miten sattuu eli nopeudet välillä reippaasti alle ja välillä vähän yli, pysäkkitapahtumat epänormaaleja runsaiden huviajelijoiden vuoksi ym, ja ehkäpä ne valot sitten toimivat vähän sillä periaatteella, että jos kuljettaja on nätisti, annetaan nuolta, ja jos kuljettaja ei ole nätisti, näytetään nuolen sijasta kaapin paikkaa.

Tässä suunnassa Lahdenpohjassa jäi joku kyydistä, ei siis ihan turha pysähdys! Kutomotiellä meitä odotti 11 matkustajaa, joista yksi teinipoika näytti pysähtymismerkkiäkin. Haagan ympyrästä selvittiin sillä, että McD:n jälkeen vähän hidastettiin, sitten tuli ajolupa ja päästiin sujuvasti seuraavalle pysäkille asti, koko ympyrän läpi. Oliko tuuria?

Siinä Vihdintien pysäkillä seistessä saatiin jo liiankin hyvissä ajoin ajolupa tunneliin, joten autot joutuivat odottelemaan vuoroaan aika pitkään. Hyvä meille, mutta liian turhauttavaa ei saisi autoilu olla, jottei käy kuten parissa muussa kohtaa (P-Haagan ympyrä ja Albergan ympyrä), joissa autoilijat ja bussi eivät viitsineet odottaa pysäkillä seisovan ratikan lähtemistä, vaan menivät sitten punaisia päin. Ymmärrän autoilijoita ihan hyvin – noita pitäisi vähän viilata, jottei homma ryöstäydy käsistä.

Nuijamiestentie on kyllä nuija. Nyt selvittiin selkeällä hidastamisella, pysähtyä ei sentään tarvinnut.

Jos joku tuntee Höselin rääkyeukon, niin hänelle tiedoksi, että Maunula pitää rääkyä ruotsiksi pitkällä oolla, ['mo:n-sas]. Kamalasti haittaa hänestä ei tänään ollut, oli sen verran hiljaisia ne kuulutukset.

Oulunkylässä tuli vastaan bussi 53, määränpäänä Uusmäki. Kaikkea outoa sitä onkin, en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta paikasta enkä tiennyt sitäkään, että viiskolmosesta on tuollainen reinkarnaatio olemassa.

Pihlajiston pysäkin nimi on jostain syystä Viikinmäki. Kartan mukaan siellä on sellainenkin alue olemassa kyllä, mutta ihmetytti.

Me pääsimme sujuvasti Viikin kampusalueelta kohti Latokartanoa, mutta näiden kahden väliseen ympyrään oli vastasuunnasta tuleva vaunu jäänyt jotenkin jumiin. Se ei siis ollut vielä ympyrässä, vaan odotteli ajolupaansa ennen ympyrää. En tiedä miksi, me saimme omamme sujuvasti ja vailla odottelua, mutta se oli siinä meidän tullessamme ja jäi siihen meidän lähtiessämmekin, opastin näytti sille S. Ehkä se oli se kaapin paikka tuhmalle kuljettajalle.

Karhukalliossakin jäi joku kyydistä. Laskin 11 sekuntia aktiivista pysäkkiaikaa, loppuaika sitten odoteltiin turhaan, ettei lähdetä etuajassa. En panisi pahakseni, jos hiljaiset pysäkit tiivistettäisiin 10 sekuntiin.

70-osuuksilla näin sellaisen erikoisuuden, että kuljettajan monitorin diginäyttö muuttuu punaiseksi heti nopeuden saavuttaessa 70 ja samalla syttyy punainen varoitusvalo "Ylinopeus". Se on vähän outo. 70 ei ole ylinopeus. Ei edes vaunutyyppikohtainen ylinopeus. Tuo pitäisi säätää syttymään vasta 71:ssä.

Paluumatkakin sujui aika hyvin, mitä nyt Oulunkylässä ja Leppävaarassa seistiin aika pitkään. Olisi kai pitänyt kellottaa. Kunhan liikenne alkaa sujua, niin noita matkanvarren ajantasauksia voisi vielä vähän hioa. Pari valoa jätti myös toivomisen varaa.

Norrtäljentiellä vaunu seisoo ajoradalla pysäkillä, jota ei ole merkitty pysäkiksi. Toivottavasti ei tule poliisisetä sakottamaan turhasta seisoskelusta ennen kuin Höselin ulkoistettu pysäkki-господин saa kyltin sinne asennettua.

Ennen Teininpuiston pysäkkiä on liikenneympyrä ja siinä varoitusvalot. Jostain syystä ne reagoivat todella laiskasti, vaikka eivät kai voi olla synkassa minkään muun kuin itsensä kanssa. Jouduimme pysähtymään S.n vuoksi ja seisomaan hetken. Kumma juttu.

Myös Nuijamiestentien risteyksessä piti nyt pysähtyä. Nuijaa.

Seuraava ihmetyksen aihe oli Huopalahden tunneli. Sieltä kun tultiin ulos, niin vastaantuleva autoliikenne tietysti meitä odotti, mutta niin odotti myös vastaantuleva ratikka. Miksei se saanut mennä tunneliin?

Vihdintien pysäkillä seistiin aika kauan, mutta kun siitä vihdoin lähdettiin, päästiin parit valot läpi eli ympyrään asti. Ympyrässä sitten odotettiin jonkin aikaa, että päästään sieltä pois, kuten on suunniteltukin.

Kutomotien risteykseen joutui jonkin verran hidastamaan, ei nyt kohtuuttomasti, mutta jos valo olisi tullut 2 sekuntia aiemmin, niin ei olisi tarvinnut hidastaa.

Leppävaaran aseman pysäkille tullessa saadaan ajolupa melkein heti, mutta sehän menee hukkaan, koska pysäkillä pitää seistä pitkään ja hartaasti. Niin seisoivat autotkin, eivät uskaltaneet ajella punaisia päin. Kun sitten vihdoin tuli lähdön aika meille, niin uusi valo saatiin todella sujuvasti.

Nopeusrajoituksia ihmettelin ainakin seuraavissa kohdissa, joissa minusta pitäisi olla korkeampi rajoitus:
- Aallolla Maarintiellä eli Maarin pysäkin ja metroaukion jyrkän kaarteen välisellä osuudella
- Turunväylän sillalla
- Leppävaarassa siinä missä pysäkin pitäisi olla eli junaraiteen 1 rinnalla ja kehätien alituksen kohdalla
- Ravitiellä
Hassusti nämä ovat kaikki Espoossa. Helsingin puolella ei tullut samanlaista matelufiilistä.

Näissä kohdissa tutkailin lasin läpi sitä kuljettajan diginäyttöäkin todetakseni, että kuljettaja ei aja liian hiljaa vaan sitä nopeutta, mitä merkit osoittavat, ja näin oli asia.

Se tuli nimenomaan vastaikkaisesta suunnasta lähestulkoon samaan aikaan risteyksen suhteen - vain hiukan ennen sitä vaunua jonka kyydissä olin. Ja sama toistui Viikissä kotimatkallakin, mutta nyt Viikinkaaren risteyksessä. Vastaantulija (eli toinen 15) oli sen verran nopeampi, että "rosvosi" meiltä slotin. Tässä kävi onneksi sillä tavalla, että risteävä autoliikenne ei saanut tällä välin ajolupaa, sitä vastoin jalankulkijoiden valot mielestäni kävivät lyhyen hetken vihreällä.

Vähän kummaa. Voisinhan sen slotin antaa yhtä aikaa molemmille suunnille silloin, kun kummastakin suunnasta vaunu tulee. Eiväthän ne vaunut toisiaan risteä!

Aamun havainnoista vielä: Ratikka ajoi joissakin risteyksissä / ylityskohdissa selvästi varovaisemmin kuin mitä viralliset nopeusrajoitukset edellyttävät. Ymmärrän kyllä, oli pimeää, näkyvyys rajallinen ja kuljettajilla oli varmasti edellispäivän onnettomuus Pitäjänmäellä tuoreessa muistissa + ties kuinka monet läheltä piti -tilanteet.

Siellä on reitin varrella joitan pisteitä, jotka ovat aika riskaabelin tuntuisia. Ja munkin ajelulla tänään teekkarilauma vähät välitti punaisista, mutta ehti kyllä alta pois. Pakkohan siinä oli kuljettajan hidastaa.

Ilmeisesti melko vastikään on Huopalahden asemallekin asennettu oikeat raitiovaunupysäkkimerkit. kehno kuva.

Kappas! Ja vielä tuplat :D Toivoa siis on.
 
Aamun havainnoista vielä: Ratikka ajoi joissakin risteyksissä / ylityskohdissa selvästi varovaisemmin kuin mitä viralliset nopeusrajoitukset edellyttävät. Ymmärrän kyllä, oli pimeää, näkyvyys rajallinen ja kuljettajilla oli varmasti edellispäivän onnettomuus Pitäjänmäellä tuoreessa muistissa + ties kuinka monet läheltä piti -tilanteet.

Poutunpolun (jalankulkuvalo Haagassa) kohdalla on varsinkin itään hyvin ikävä näkemäeste johtuen aidasta, tuota on yritetty (huonolla menestyksellä) korjata peilillä. Raitiovaunu joutuu tuossa aina hidastamaan, koska sieltä harrastetaan punaista päin tuloa ratikan alle. Seuratkaahan ensi kerralla kun menette paikasta ;)
 
Kehitys kulkee ympyrää. Helsingissähän alunperin oli tällaiset jokerityyppiset kääntöraiteet vain. Sitten siirryttiin silmukoihin, koska niin oli sujuvampaa ja nopeampaa (varsinkin perävaunujen kanssa). Nyt ollaan palattu lähtöruutuun, jolla on omat hyvät puolensa, vaikkapa radan jatkaminen Itäkeskusesta itään, vaikka pysäkki kerrallaan, on helpompaa näin. Mutta paikassa, jossa tiedetään, ettei ratikka enää siitä jatku, silmukka (ja sillä sivuraide) olisi kyllä sujuvampi menettely. Keilaniemessähän ratikka jää oikeastaan vähän turhan kauas viimeisistä toimistorakennuksista, eli yhden pysäkinvälin verran linjaa voisi jatkaa sitten, kun rahaa taas on. Onko siellä sitten silmukalle tilaa, en tiedä. Silmukat eivät ole nyt muodissa pikaratikkasuunnittelussa, mutta muoti muuttuu ajan kanssa.

Mainitsit tämän ohimennen sinunkin viestissäsi, mutta eiköhän merkittävin syy "kääntöraidepysäkkien" käyttöön ole kääntösilmukan vaatima tila. Silmukan ahtaminen esimerkiksi Itäkeskuskusen metro-bussi-ratikka kompleksiin ei varmaan onnistuisi. Espookin varmasti mieluusti säästää tilaa Keilaniemessä.
 
Haagan ympyrästä selvittiin sillä, että McD:n jälkeen vähän hidastettiin, sitten tuli ajolupa ja päästiin sujuvasti seuraavalle pysäkille asti, koko ympyrän läpi. Oliko tuuria?

Kyllä, se on aina tuuria. Siinä on ratikalla valokierrossa se n. 10-15 sekunnin slotti jossa pääsee
 
Oulunkylässä tuli vastaan bussi 53, määränpäänä Uusmäki. Kaikkea outoa sitä onkin, en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta paikasta enkä tiennyt sitäkään, että viiskolmosesta on tuollainen reinkarnaatio olemassa.

On se ollut jo pari vuotta. Koottiin 38, 51 ja 52 rippeistä, joista kaksi ekaa lopetettiin ja viimeinen käännettiin entisen 43 reitille.
 
Takaisin
Ylös