Raide-Jokeri

Auto on taas törttöillyt. Ajanut pölkkyradalle ja jäänyt jumiin ratasepeliin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009955148.html

Onkohan näissä tällaisissa tapauksissa niin, että kun linja 15 pätkäistään häiriön vuoksi kahdeksi osaksi, niin vaunut näyttävät todellista määränpäätä eli sitä paikkaa, jossa ne kääntyvät takaisin toiseen suuntaan? Vai näyttävätkö ne edelleen Keilaniemeä / Itäkeskusta silloinkin, kun eivät pääse sinne asti?
 
Auto on taas törttöillyt. Ajanut pölkkyradalle ja jäänyt jumiin ratasepeliin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009955148.html

Onkohan näissä tällaisissa tapauksissa niin, että kun linja 15 pätkäistään häiriön vuoksi kahdeksi osaksi, niin vaunut näyttävät todellista määränpäätä eli sitä paikkaa, jossa ne kääntyvät takaisin toiseen suuntaan? Vai näyttävätkö ne edelleen Keilaniemeä / Itäkeskusta silloinkin, kun eivät pääse sinne asti?

Asian vierestä:
Jossain kohtaa oli puhe, että käsikäyttöisillä vaihteilla käännetään vain vaurioitunut vaunu takaisin ja matkustajaliikenteessä tehtävät poikkeustilanteet olisi sähköisillä vaihteilla.

Tässä tapauksessahan siis matkustajaliikennettä ei oltaisi voitu järjestää kuin Roihupelto-Itäkeskus välillä kääntyen varikolla. Latokartano on manuaalivaihde ja idästä ensimmäinen sähköinen raiteenvaihtopaikka on Oulunkylän asemalla. Mielenkiinnolla miten tuo liikenne hoidettiin?

Sitten aivan toinen kysymys: avajaisviikonloppuna ajettiin selkeästi pitemmillä pysäkkiajoilla ja myöhässä aikataulusta.
Täällä on paljon harrastuneita käyttäjiä ja itse vähemmän seuraavana kysyisin mielenkiinnosta, onko jotain tilastoa miten vaunut pysyvät aikataulussa nykyisin?
 
Mun otanta on minimaalinen, mutta lauantaina kuvailin Maunulassa, ja idästä länteen meni kolme vaunua täsmälleen 12 minuutin välein, lännestä itään kaksi vaunua, joiden välillä oli 13 minuuttia. Näen vain kuvausajankohdan eli en osaa sanoa, oliko ne kaikki täsmälleen aikataulussa, mutta ainakin vuoroväli näyttäisi pitävän hyvin. Tuo 13 minuuttia voi johtua ihan sekuntieroistakin.
 
Täällä on paljon harrastuneita käyttäjiä ja itse vähemmän seuraavana kysyisin mielenkiinnosta, onko jotain tilastoa miten vaunut pysyvät aikataulussa nykyisin?

Bussitutkasta löytyy tilastot-osio, josta voi katsoa linjan 15 keskimääräisiä ja pahimpia myöhästymisiä lähdöstä, matkan aikana ja päätepysäkillä edellisen viikon ajalta. Nuo tilastot tietysti vain vertaavat toteutuneita ohituksia vuoron aikatauluun, eivätkä ota huomioon poikkeustilanteiden aiheuttamia muutoksia ratikoiden kierroissa.

Tässä linkki sinne.
 
Auto on taas törttöillyt. Ajanut pölkkyradalle ja jäänyt jumiin ratasepeliin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009955148.html

HSL:n poikkeusinfossa paikaksi sanottiin Viikinmäki ja syyksi väärin pysäköity auto. Kuvan perusteella tässähän ollaan Lahdenväylän toisella puolella, mistä sen ylittävä silta lähtee, eikä jumiin jääminen kai ole ihan pysäköintiä.

Viimeksi, kun auto teki U-käänöksen ratikan alle hesarin kommenteissa oli jokin neropatti selittämässä, miten vika on ratikassa, koska autolla kulkee nettoveronmaksaja ja joukkoliikennettä subventoidaan. Nyt näyttää olleen niin selvä tapaus, ettei kehdata. Siellä tosin kysyttiin sellaista, mikä ihmetyttää itseäkin, että kuinka näitä tapauksia rupesi tapahtumaan nyt kun liikenne alkoi, vaikka rata on ollut paikoillaan kohta vuoden. Kaikki eivät ole kuitenkaan johtuneet vain vaunun kohtaamisesta.



Tänään oli linjalla vielä jonkin verran hupimatkustajia (itseni lisäksi) Itäkeskukseen heti klo 12 jälkeen saapuneesta vaunusta ei ollut vain istumapaikat loppu, vaan oli myös huomattavaa seisomakuormaa. Keilaniemeenpäin istumapaikat olivat keskivaunuissa loppu ja seisojia jonkin verran Otaniemeen asti. Suurin kuorma taisi olla Oulunkylän kohdalla ja Lahdenpohjasta tuli peräti kuusi matkustajaa kyytiin. Toiseen suuntaan oli minusta hieman kovempi kuorman, mutta kun tulin samalla vaunulla vielä puoli sivua Ilkantielle ennen klo 15:sta, niin istumapaikat oli loppu ja seisojiakin huomattavasti.

Vaunu oli 609 ja B-mooduulin telin päällä oikealla puolella olevalla vastakkaisilla istumapaikoilla moduulin ohjaamon suuntaisella istuimella ikkunan vieressä tuli outoja nettiyhteysongelmia puhelimella. Siirryin tuolle paikalle vastakkaiselta istuimelta Itäkeskuksen suuntaan mennessä Pitäjänmäen kohdalla ja välittömästi rupesi youtube-video, jota kuuntelin pätkimään. Nettisivut latautuivat, mutta useammalla muulla videolla oli sama ongelma, latasi minuutin ja sitten pyöri pari sekunttia ja rupesi lataamaan uudelleen, vaikka laadun pisti kuinka alas. Kun viereinen paikka vapautui Viilarintiellä ja pistin kännykän penkille, niin video rupesi taas pyörimään.

muokkaus: Nuijamiehentien risteyksestä vielä. Länteenpäin ensimmäisellä kerralla siinä seisottiin melkein 30 sekuntia, Hämeenlinnanväylän ajantasauksen lisäksi. Toisella kerralla vain 10 sekuntia. Idänsuuntaan vaunu pääsi suoraan risteyksen yli.
 
Viimeksi, kun auto teki U-käänöksen ratikan alle hesarin kommenteissa oli jokin neropatti selittämässä, miten vika on ratikassa, koska autolla kulkee nettoveronmaksaja ja joukkoliikennettä subventoidaan.

Herranjumala mitä logiikkaa. Saako nettoveronmaksaja myös vetää turpaan sellaista, joka elää vaikkapa työttömyyskorvauksella? Eikö Hesarin kommenttikenttään saa kirjoittaa vain omalla nimellä? Jännä, että tuollaistakin kehdataan omalla nimellä kirjoittaa.

muokkaus: Nuijamiehentien risteyksestä vielä. Länteenpäin ensimmäisellä kerralla siinä seisottiin melkein 30 sekuntia, Hämeenlinnanväylän ajantasauksen lisäksi. Toisella kerralla vain 10 sekuntia. Idänsuuntaan vaunu pääsi suoraan risteyksen yli.

Se on kiva, että itään nyt toimii. Länteen toi 30 sek on kyllä todella paljon. Ymmärrän syyn, miksi sen valon saa vasta sieltä tolpalta, ja niin kauan kun Höseli noita ajantasauksiaan vaatii, niin sille ei voi muuta kuin antaa niiden tarpeettomuudesta palautetta sinne. Mutta kyllä valon pitäisi silti tulla nopeammin.
 
Sitten aivan toinen kysymys: avajaisviikonloppuna ajettiin selkeästi pitemmillä pysäkkiajoilla ja myöhässä aikataulusta.
Täällä on paljon harrastuneita käyttäjiä ja itse vähemmän seuraavana kysyisin mielenkiinnosta, onko jotain tilastoa miten vaunut pysyvät aikataulussa nykyisin?
Minä käytän bussitutkaa paljon, mutta sen rinnalla jossain määrin HSL:n reittilokia. Reittilokin avulla liikennevälineiden aikataulussa pysymistä on mahdollista seurata. Mikään järjestelmä ei anna 100%:sesti tietoja, mutta minun mielestäni reittiloki on todella käyttökelpoinen väline liikenteen täsmällisyyden tarkkailuun. Siitä näkee (kuuluisi nähdä) kaikkien lähtöjen kaikki aikataulunmukaiset pysäkkiajat + toteutuneet vastaavat ajat sekä tietenkin paljon muuta. Sen avulla saadusta datasta voi ainakin itse tehdä tilastoja. Osaava käyttäjä saa siitä irti itse asiassa huomattavan paljon.

Noita sähköisiä palveluja hyödyntämällä olen tullut siihen tulokseen, että aikataulussa on pysytty kaiken kaikkiaan huomattavan hyvin. On esiintynyt yksittäisiä tilanteita, joissa jokin yksittäinen lähtö on kulkenut jossain kohtaa melko laillakin myöhässä, ja sitten on ollut parin ulkopuolisen tekijän (eli moottoriajoneuvon) aiheuttamaa laajempaa sotkua. Henkilöauton aiheuttama yhteentörmäys Pitäjänmäessä oli ensimmäinen noista ja viimeisimpänä eilinen ajoneuvon joutuminen sepelöidylle vignole-radalle Viikissä. Sunnuntaiaamun katko ei onneksi tärvellyt kovinkaan monen joukkoliikenneasiakkaan matkantekoa. Jos sama olisi sattunut arkiaamuna vastaavaan aikaan, sotku olisi ollut merkittävämpi. Vielä toistaiseksi bussi 550 kulkee toki rinnalla, joskin sen asteittainen alasajo on käynnistynyt. Ensi viikonloppuna 550 ei enää kulje. 550:n olemassaolo palvelee häiriöitä ajatellen erityisesti niitä, jotka tietävät, että nyt ratikka ei tule pysäkille pitkään aikaan, ja on järkevää hakeutua 550:sen pysäkille. Kaikkialla 15:n ja 550:n pysäkit eivät ole kovin lähellä toisiaan (ja toisaalta Viikin tiedekeskuksessa ja Huopalahden asemalla taas ovat saman laiturin jatkeilla).
 
Minä käytän bussitutkaa paljon, mutta sen rinnalla jossain määrin HSL:n reittilokia. Reittilokin avulla liikennevälineiden aikataulussa pysymistä on mahdollista seurata. Mikään järjestelmä ei anna 100%:sesti tietoja, mutta minun mielestäni reittiloki on todella käyttökelpoinen väline liikenteen täsmällisyyden tarkkailuun. Siitä näkee (kuuluisi nähdä) kaikkien lähtöjen kaikki aikataulunmukaiset pysäkkiajat + toteutuneet vastaavat ajat sekä tietenkin paljon muuta. Sen avulla saadusta datasta voi ainakin itse tehdä tilastoja. Osaava käyttäjä saa siitä irti itse asiassa huomattavan paljon.
Kiitos tästä ja monista muista avstauksista täsmällisyyteen :)

---------- Viestit yhdistetty klo 05:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:31 ----------

Se on kiva, että itään nyt toimii. Länteen toi 30 sek on kyllä todella paljon. Ymmärrän syyn, miksi sen valon saa vasta sieltä tolpalta, ja niin kauan kun Höseli noita ajantasauksiaan vaatii, niin sille ei voi muuta kuin antaa niiden tarpeettomuudesta palautetta sinne. Mutta kyllä valon pitäisi silti tulla nopeammin.

Niin no sitä se on länteen, kun pyyntö tulee vasta liikennevalolta. Kuulostaa tilanteelta, jossa jalankulku on juuri syttynyt vihreäksi ja tuossa on pitkä jalankulun ylitys Eliel Saarisen tien yli niin sitä ei voi katkaista jos on ehtinyt alkaa. HSL halusi ajantasauksella odotuttaa matkustajia niin se onnistui tässä kohtaa erityisen hyvin
 
Pihlajiston pysäkin nimi on jostain syystä Viikinmäki. Kartan mukaan siellä on sellainenkin alue olemassa kyllä, mutta ihmetytti.
Pihlajisto ja Viikinmäki ovat nykyään molemmat järeitä osa-alueita varsinkin mainitun pysäkin kohdalla. Maaherrantie, jolla rata ja Viikinbaana + kävelytie sijaitsevat, on sijaintinsa puolesta tuossa kohdassa juuri ja juuri Viikinmäen osa-alueen puolella. Ja tietenkin tuo pysäkki. Esimerkkikuvat ovat joskus käteviä joidenkin juttujen tarkentamiseen. Tuossa kuvassa ratikka, pyöräbaana ja se kohta, jossa kuvaaja on touhunnut kameransa kanssa, ovat Viikinmäen puolella. On varmaan tarkastelijasta kiinni, kummaksi pysäkin kohta enemmän mieltyy, Viikinmäeksi vai Pihlajistoksi. Osa-alueiden rajahan menee kuvan ratikan takana näkyvän seinämän kohdalla. Ja rajahan on samalla kaupunginosienkin raja, toisin sanoen Viikinmäki on osa Viikkiä ja Pihlajisto puolestaan Malmia. Todella lähelle Malmiakin ratikalla nykyään pääsee. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 06:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:49 ----------

Linja 15 1.11.2023 06:53 - 10:00

Linja 15, Syy: Este raiteilla, Paikka: Pirkkola - Hämeenlinnanväylä, Arvioitu kesto: 6:53 - 10:00

Huopalahden länsipuolelle jääneillä vaunuilla ilmeisesti pyritään liikennöimään pysäkkien Vihdintie ja Keilaniemi välistä osuutta. Ja ilmeisesti itäisen puoliskon liikenne hoituu pääasiassa pendelinä Oulunkylän asema - Itäkeskus.

YLEn uutinen.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:53 ----------

Helsingin Sanomien uutisen mukaan henkilöautolla oli ajettu pikaraitiovaunun 15 kiskoille Pirkkolassa lähellä Hämeenlinnanväylää. Aiemmin linkittämäni YLEn uutisen ensimmäinen versio kertoikin tämän aamun jutusta hieman outoja (väitettiin että Viikissä olisi tänäänkin auto sotkenut 15:n liikennettä).
 
Ei kahta ilman kolmatta: jälleen on linjalla 15 häiriöitä ja paikkana tuttu Pitäjänmäen Mäkkärin risteys, jossa henkilöauto ja ratikka kolaroineet. Tällä kertaa osallisina on vaunu 603 suuntana Keilaniemi.
 
.. Siellä tosin kysyttiin sellaista, mikä ihmetyttää itseäkin, että kuinka näitä tapauksia rupesi tapahtumaan nyt kun liikenne alkoi, vaikka rata on ollut paikoillaan kohta vuoden. .

Suuri "salaisuus" on että kiskoille ajoa esiintyi aikaisemminkin. Näkyväksi nämä tapaukset eivät tulleet, koska tekninen koeliikenne ei ollut niin tarkasti aikataulutettua kuin kaupallinen liikenne. Samoin vaikutuksia matkustajiin ei ollut.
 
Ei kahta ilman kolmatta: jälleen on linjalla 15 häiriöitä ja paikkana tuttu Pitäjänmäen Mäkkärin risteys, jossa henkilöauto ja ratikka kolaroineet. Tällä kertaa osallisina on vaunu 603 suuntana Keilaniemi.

Ja kuvista päätellen syynä on tälläkin kertaa autoilijan oikaisu Mäkkärille vasemmallekääntymiskieltoa rikkoen.
 
Takaisin
Ylös