Raide-Jokeri

Suurimmalta osin nuo liikennevalo-ongelmat ovat nocando.,,,


Tuli mieleen kun on liikennevalomies täällä niin hieman OT, Myllärintie ---- > pyörät tulee ajorataa mäkeä alas risteykseen Viilarintien kanssa, vaihtaako valot koskaan pyörälle että voi lain mukaan kääntää ja jatkaa oikealle.... Risteyksen yli jos tulee on siellä on nappi jota painamalla pääsee yli Myllärintielle... Valot välillä huomanneet pyörän mutta tämä siis kerran kymmenestä....
 
Tuli mieleen kun on liikennevalomies täällä niin hieman OT, Myllärintie ---- > pyörät tulee ajorataa mäkeä alas risteykseen Viilarintien kanssa, vaihtaako valot koskaan pyörälle että voi lain mukaan kääntää ja jatkaa oikealle.... Risteyksen yli jos tulee on siellä on nappi jota painamalla pääsee yli Myllärintielle... Valot välillä huomanneet pyörän mutta tämä siis kerran kymmenestä....


Kyllä noissa risteyksissä on ilmaisimet, joiden pitäisi aina pyöräkin tunnistaa (mikäli on oikeassa kohdassa, jos ei ole punaisella maalattua kohtaa niin yleensä ajokaistan oikeassa reunassa). Tuosta kyseisestä kohdasta muistelisin olevan pyörää varten reunassa ilmaisimet (koneella olisi suunnitelmakin josta näkisi...).

On nuo kaikki ilmaisimet testattu raudalla, toki voi olla että pyörällä ei jossain ilmaisuarvot täyty. Lähtökohtaisesti noiden pitäisi kuitenkin olla säädetty riittävän mataliksi.

Monilla painonappipaikoillakin selviää ilman napin painallista, koska sama pyyntö tulee ilmaisimilta (näkee kun painonappiin on jo syttynyt valo).
 
Tuo Poutunpolku ihmetyttää mitä on käynyt, täysi mysteeri kun sen pitäisi toimia.

Testasin tänään useammalla reissulla ja tosiaan valo tulee suht nätisti, mutta ohjenopeuteen 40 ei pysty kiihdyttämään tai joutuu jarruttamaan. Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.

Tänään oli sitten erilaiset ongelmat. Vihdintien valot vaihtuivat juuri pysäkille saapuessa nuolelle ja hetken kuluttua S:lle, kuten yleensä aina pysäkille pysähtyessä. Hetken kuluttua antoi uuden nuolen, mutta muista syistä ei päästykään liikkeelle ja S tuli kierron mukaan jälleen. Mutta siihen sitten jäätiinkin useiksi minuuteiksi, muistaakseni 5 autojen valokiertoa laskin siinä. Sitten kokeiltiin hivuttautua ihan keula ylityspaikan reunalle ja odoteltiin siinä hetki ja antoi yhden kierron päästä. Onko tarkoituksellista, en tiedä mutta ohjeen mukaan pitäisi odottaa pysäkillä valoa.

Leppävaaran asemalla kävi myös hassut. Keilaniemen suuntaan pysähdyin ns. oikeaan kohtaan ja valot vaihtui odotetusti nuolelle, mutta hetken kuluttua (~30sek) löikin S:n päälle (aiemmin pitänyt reilusti yli minuutinkin pysäkkipalveluksen ajan). Odottelin hetken, muttei mitään tapahtunut ja siirsin jälleen ihan ylityspaikan reunalle jolloin antoi hetken kuluttua uuden nuolen.

Mutta kokonaisuus, jos miettii kuinka monta valoa tuolla reitillä on, toimii kyllä erinomaisesti.
 
Testasin tänään useammalla reissulla ja tosiaan valo tulee suht nätisti, mutta ohjenopeuteen 40 ei pysty kiihdyttämään tai joutuu jarruttamaan. Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.

Voisin kysästä ohjelmoijalta onko tuohon mahdollista saada aikaistusta. Pyyntö lähtee kun vaunu on edellisellä valolla ja se vaihtuu nuolelle, voi olla että ei hirveästi varaa ennakkoa ottaa
Tänään oli sitten erilaiset ongelmat. Vihdintien valot vaihtuivat juuri pysäkille saapuessa nuolelle ja hetken kuluttua S:lle, kuten yleensä aina pysäkille pysähtyessä. Hetken kuluttua antoi uuden nuolen, mutta muista syistä ei päästykään liikkeelle ja S tuli kierron mukaan jälleen. Mutta siihen sitten jäätiinkin useiksi minuuteiksi, muistaakseni 5 autojen valokiertoa laskin siinä. Sitten kokeiltiin hivuttautua ihan keula ylityspaikan reunalle ja odoteltiin siinä hetki ja antoi yhden kierron päästä. Onko tarkoituksellista, en tiedä mutta ohjeen mukaan pitäisi odottaa pysäkillä valoa.
Kuulostaa siltä, että siinä ei ole odoteltu ilmaisimen päällä joten vuorot tulivat risteysten välisinä tietoina muutaman minuutin ajan kunnes etuus kuittaantui pois päältä, kun ei raitiovaunu ollut kuitannut määräaikaan mennessä.

Ilmaisimet tunnistaa kaivosta raiteiden välistä, sen molemmin puolin on ilmaisin. Se onko molemmat ilmaisimet käytössä ei voi tietää oikein kuin kokeilemalla, yleensä ovat, etenkin Espoossa jätettiin niin.

Leppävaaran asemalla kävi myös hassut. Keilaniemen suuntaan pysähdyin ns. oikeaan kohtaan ja valot vaihtui odotetusti nuolelle, mutta hetken kuluttua (~30sek) löikin S:n päälle (aiemmin pitänyt reilusti yli minuutinkin pysäkkipalveluksen ajan). Odottelin hetken, muttei mitään tapahtunut ja siirsin jälleen ihan ylityspaikan reunalle jolloin antoi hetken kuluttua uuden nuolen.

Mutta kokonaisuus, jos miettii kuinka monta valoa tuolla reitillä on, toimii kyllä erinomaisesti.
Leppävaaran aseman valo Keilaniemeen jätettiin vaihtumaan vaikka onkin ajantasauspysäkki välissä (ei ole ainakaan minun toimesta pyydetty muutosta). Itse koeajoissa toisen suunnan pyysin poistaa käytöstä kun toimi niin hyvin ilmankin.

Se valo lähtee vaihtumaan hieman ennen ylityspaikkaa olevilta ilmaisimilta olisikohan 10 tai 15 sekunnin viiveellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:17 ----------

Siis ylityspaikalla tarkoitan sitä Sellon uuden sisäänkäynnin kohdalla olevaa, ei valo-ohjattua

---------- Viestit yhdistetty klo 18:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:24 ----------

Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.

Jos S ja viiva palaa niin se valo ei teknisesti voi enää olla vaihtumatta nuolelle*. Ainoa vaihtoehto on, että valo putoaa juuri vilkulle tai sammuu kokonaan virhetilasta. S+viiva vastaa kojeella punakeltaista, jolle on määritelty aika. Tuon ajan jälkeen on vihreää (tässä tapauksessa nuolta) näytettävä vähintään minimin verran, se on yleensä vähintään 3 sekuntia.

Käytännössä ratikalla kuitenkin Vihdintien ympyrää lukuunottamatta kuittaukseen tai maksimiaikaan asti.

Eli siihen S+viivaan voi aika hyvin luottaa, toki sillä ei missään nimessä saa ajaa liittymään vielä (koska siellä on suoja-ajat kesken). S+pallo ei anna vielä mitään takuuta nuolesta, koska pallo on usein koodattu täysin omana opastimena irralleen muista kennoistaan.



*korjattu S nuoleksi tekstissä
 
Viimeksi muokattu:
S+pallo ei anna vielä mitään takuuta nuolesta, koska pallo on usein koodattu täysin omana opastimena irralleen muista kennoistaan.

Mikä sen pallon funktio muuten ylipäänsä on? Kertoo vaan, että vaunu tunnistettu?

Joissain maissa (esim. Ranska) käytetään pikaraitioteillä käsittääkseni pääopastintolppaan kiinnitettyä esiopastetta, joka ilmoittaa, että vaunu tulee saamaan ajon sallivan opasteen siinä vaiheessa kun ehtii risteykseen. Näin kuljettajien ei tarvitse turhaan himmailla lähestyessään tolppaa, jos valo on vaihtumassa vaunulle ajon sallivaksi.
 
S+pallo ei anna vielä mitään takuuta nuolesta, koska pallo on usein koodattu täysin omana opastimena irralleen muista kennoistaan.

Miten tästä voi olla liikkeellä näin monenlaista tietoa, ja mikä nyt sitten on oikein?

Mä olin alunperin siinä uskossa, että se pallo toimisi siten kuten se ulkomaillakin toimii, eli kuten Jolittn tuossa selosti. Sen tarkoitus muualla maailmassa on näyttää kuljettajalle, että hei, olen huomannut sut, aja vaan rauhassa sitä nopeutta jota tässä kohtaa kuuluukin ajaa, niin annan sulle nuolen ajoissa. Ei tarvii hidastella. Silloinhan siitä pallosta on todellista hyötyä.

Sitten joku tässä topikissa sanoi, että meillä se ei suinkaan toimi noin, vaan täysin riippumatta siitä onko nopeus 20 vai 50 vai jotain muuta, se pallo syttyy tiettyä sekuntimäärää ennen nuolta. Olikohan se nyt 8 sekuntia. Jolloin se pallo itse asiassa ei kerro mitään muuta kuin sen, että 8 sekunnin kuluttua saat nuolen, mutta itse saat nyt laskea, että millaisen matkan milläkin nopeudella ehdit siinä 8 sekunnissa edetä ja miettiä sitten, että hidastatko vaiko etkö. Periaatteessa se pallo olisi siis vain lisäviiva, täysin samalla funktiolla toimiva kuin viiva, mutta vähän aikaisemmin syttyvä.

Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?
 
Voisin kysästä ohjelmoijalta onko tuohon mahdollista saada aikaistusta. Pyyntö lähtee kun vaunu on edellisellä valolla ja se vaihtuu nuolelle, voi olla että ei hirveästi varaa ennakkoa ottaa.

Kiitos! Teknisesti voisiko pyyntö lähteä kun edellinen opastin näyttää viivaa tai kertoa vain että viivasta pari sekunttia ja pyyntö lähtee seuraavalle? On se hyvä et valoista tietävä henkilö löytyy täältä niin saisi toimintaa jouhevammaksi ja ymmärrystä paremmaksi!

Sitten joku tässä topikissa sanoi, että meillä se ei suinkaan toimi noin, vaan täysin riippumatta siitä onko nopeus 20 vai 50 vai jotain muuta, se pallo syttyy tiettyä sekuntimäärää ennen nuolta. Olikohan se nyt 8 sekuntia. Jolloin se pallo itse asiassa ei kerro mitään muuta kuin sen, että 8 sekunnin kuluttua saat nuolen, mutta itse saat nyt laskea, että millaisen matkan milläkin nopeudella ehdit siinä 8 sekunnissa edetä ja miettiä sitten, että hidastatko vaiko etkö. Periaatteessa se pallo olisi siis vain lisäviiva, täysin samalla funktiolla toimiva kuin viiva, mutta vähän aikaisemmin syttyvä.

Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?

Meillekin alunperin kerrottiin että pallo meinaa vaunun olevan tunnistettu, mutta tämä logiikka ei taas toimi esimerkiksi Itäkeskuksen suuntaan ennen Huopalahden tunnelia tai esimerkiksi Vihdintien ympyrässä. Se tuntuu olevan tosiaan vain jonkinsortin "esi-ilmaisin", onko sitten tuo 8 sekunttia. Viivahan taas kertoo että nuoli tulee 5 sekunnin päästä, joten vielä hassummalta tuntuu kaksi esitietoa.

Lisäksi niihin liikenneympyröiden valoihin (S, kolmio) toivoisi tuota viivaa näkymään vaikka se 5 sekunttia ennen. Nyt ei joissakin ympyröissä käytännössä tiedä onko pyyntö jo lähtenyt vaan jarrutellaan S:ää päin (esim. juuri Oulunkylä Itäkeskuksen suuntaan), mahdollisesti pysähdytään ja sitten tuleekin samantien kolmio.
 
Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?

Siis tämä on teknisesti mahdollista, mutta kyseessä on virhe ohjelmoinnissa. Ne kolme alinta kennoa on oma opastin ja se ylin on teknisesti omansa. Jos koodaus on mennyt oikein niin se pallo syttyy aina 8s ennen nuolta, mutta se ei pakota valoa nuolelle vielä, toisin kuin viiva+S.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:54 ----------

Lisäksi niihin liikenneympyröiden valoihin (S, kolmio) toivoisi tuota viivaa näkymään vaikka se 5 sekunttia ennen. Nyt ei joissakin ympyröissä käytännössä tiedä onko pyyntö jo lähtenyt vaan jarrutellaan S:ää päin (esim. juuri Oulunkylä Itäkeskuksen suuntaan), mahdollisesti pysähdytään ja sitten tuleekin samantien kolmio.

Noissa oli alkuun ongelmaa, että siellä oli osassa se viiva ennen kolmiota. Se on kuitenkin vastoin Traficomin poikkeamislupaa jolla nuo erityisopastimet on saatu. Koska kyseessä ei ole varsinainen ajolupa (vaan aja varoen), ei Traficom halua, että siitä annetaan ennakkoa, sillä kuljettajan pitää vielä itse tarkistaa ohjaamattomatkin esim jalankulkijat.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:58 ----------

Meillekin alunperin kerrottiin että pallo meinaa vaunun olevan tunnistettu, mutta tämä logiikka ei taas toimi esimerkiksi Itäkeskuksen suuntaan ennen Huopalahden tunnelia tai esimerkiksi Vihdintien ympyrässä. Se tuntuu olevan tosiaan vain jonkinsortin "esi-ilmaisin", onko sitten tuo 8 sekunttia. Viivahan taas kertoo että nuoli tulee 5 sekunnin päästä, joten vielä hassummalta tuntuu kaksi esitietoa.

Vaunun tunnistamiseen se ei liity mitenkään. Ainoa mistä pallo kertoo on milloinko vuoro on tulossa. Usein ensimmäinen merkki josta tietää, että vaunu on tunnistettu, kun radan ylittävä suojatie vihreä alkaa vilkkua.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:00 ----------

Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?

Tämän kaltaisia bugeja löytyi ennen liikenteen aloittamista.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:03 ----------

Ja vielä täsmennyksenä:
Nyt ollaan keskustelussa mitä voisi teknisesti käydä, ei siinä miten pitäisi käydä.

Se miten kuuluu liikennevalon toimia on:
Pallo+S=8s nuoleen
Pallo+S+Viiva=5s nuoleen
Pallo+nuoli=Ajolupa pysyy, kunnes raitiovaunu on ohittanut (maksimiajan puitteissa)

---------- Viestit yhdistetty klo 06:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:22 ----------

Kiitos! Teknisesti voisiko pyyntö lähteä kun edellinen opastin näyttää viivaa tai kertoa vain että viivasta pari sekunttia ja pyyntö lähtee seuraavalle? On se hyvä et valoista tietävä henkilö löytyy täältä niin saisi toimintaa jouhevammaksi ja ymmärrystä paremmaksi!

Sain vahvistuksen, saadaan tuohon ennakkoa
 
603 aloittaa tänään vuorossa 501, eka lähtö KEN:stä 4.35.

No se meni nopeasti! Otaniemessä taisi käydä pahemmin. Ehkä siitä Otaniemen vaunusta voidaan tarvittaessa ottaa paneeleja sun muuta sitten vaikkapa 603:een ja muihinkin tarvittaessa.

Meillekin alunperin kerrottiin että pallo meinaa vaunun olevan tunnistettu

Joo, sitä mä kovasti ihmettelin, että miten koulutus ei tuon osalta anna oikeaa tietoa. Mutta kai siinä mennään varmimman päälle sitten.

Viivahan taas kertoo että nuoli tulee 5 sekunnin päästä, joten vielä hassummalta tuntuu kaksi esitietoa.

Samaa mieltä. Se pallo on Suomessa sössitty jostain syystä.

Lisäksi niihin liikenneympyröiden valoihin (S, kolmio) toivoisi tuota viivaa näkymään vaikka se 5 sekunttia ennen. Nyt ei joissakin ympyröissä käytännössä tiedä onko pyyntö jo lähtenyt vaan jarrutellaan S:ää päin (esim. juuri Oulunkylä Itäkeskuksen suuntaan), mahdollisesti pysähdytään ja sitten tuleekin samantien kolmio.

Tätä mäkin olen ihmetellyt.

Siis tämä on teknisesti mahdollista, mutta kyseessä on virhe ohjelmoinnissa. Ne kolme alinta kennoa on oma opastin ja se ylin on teknisesti omansa. Jos koodaus on mennyt oikein niin se pallo syttyy aina 8s ennen nuolta, mutta se ei pakota valoa nuolelle vielä, toisin kuin viiva+S.

Ahaa, okei, eli enemmänkin teoriaa. Oletan, että jos kuljettaja on jossain tietyssä risteyksessä tänään todennut, että tuo 8 s. pitää paikkansa, niin se pitää siellä sitten huomennakin paikkansa, eli mahdollinen ohjelmointivirhe ei esiinny satunnaisesti vaan aina?

Mutta miksi se on pitänyt tehdä noin, miksei noita ole kaikkia tehty teknisesti yhdeksi opastimeksi, jos kerran sille pallolle on nyt meillä haluttu tuollainen kahdeksan sekunnin funktio?

Noissa oli alkuun ongelmaa, että siellä oli osassa se viiva ennen kolmiota. Se on kuitenkin vastoin Traficomin poikkeamislupaa jolla nuo erityisopastimet on saatu. Koska kyseessä ei ole varsinainen ajolupa (vaan aja varoen), ei Traficom halua, että siitä annetaan ennakkoa, sillä kuljettajan pitää vielä itse tarkistaa ohjaamattomatkin esim jalankulkijat.

Nämä toimisivat parhaiten niin, että niissä ei olisi S ollenkaan. Kolmio silloin, kun autoille palaa punaiset ja muina aikoina raitiovaunu voi sieltä varovaisesti mennä tilanteen mukaan – onhan sillä etuajo-oikeus kuitenkin. Silloin ei tulisi viiveitä esim. Oulunkylässä varsinkaan jos mistään ei tule autoja.

Se miten kuuluu liikennevalon toimia on:
Pallo+S=8s nuoleen
Pallo+S+Viiva=5s nuoleen
Pallo+nuoli=Ajolupa pysyy, kunnes raitiovaunu on ohittanut (maksimiajan puitteissa)

Mä parantaisin tätä vielä niin, että pallo sammuu 5 sekuntia ennen nuolen sammumista. Silloin kuljettaja tietäisi, että nyt pitää kiiruhtaa, jos aikoo vielä ehtiä. Ne mun ekana ajopäivänä kokemani kiskojarrutukset olisi tällä vältetty.
 
Mä parantaisin tätä vielä niin, että pallo sammuu 5 sekuntia ennen nuolen sammumista. Silloin kuljettaja tietäisi, että nyt pitää kiiruhtaa, jos aikoo vielä ehtiä. Ne mun ekana ajopäivänä kokemani kiskojarrutukset olisi tällä vältetty.

Tästä keskustelin taas kerran vähän aikaa sitten itseäni viisaampien kanssa. Tuo on vaikea toteutteva luotettavasti. Yksi miten sen saisi luotettavasti olisi, että pallolta oli pitempi vaihtumisaika (esim 5s) muille suunnille. Se kuitenkin aiheuttaisi liittymissä sen (normaali tilanteissa), kun raitiovaunu on mennyt ja kuitannut vuoronsa niin muiden suuntien ajovuorot alkaisivat 5 sekuntia myöhemmin (kuin nyt).
 
...Monilla painonappipaikoillakin selviää ilman napin painallista, koska sama pyyntö tulee ilmaisimilta (näkee kun painonappiin on jo syttynyt valo).

Kiitos vastauksesta, kaikki muut toimii erittäin hyvin, tuossa vain huomannut että ei vaihda joka kerta, onneksi usein auto kääntymässä ristyksen yli jolloin saan vihreän jne.

Ja tietysti voi olla että on vain niin pitkä aika että usko että vaihtaa ja menen päin punaisia.
 
Takaisin
Ylös