Mitkä kaksi vaunua eilen joutui autojen ryttäämäksi?
Pitäjänmäentiellä 603 ja Otaniemessä 610
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitkä kaksi vaunua eilen joutui autojen ryttäämäksi?
Pitäjänmäentiellä 603 ja Otaniemessä 610
Suurimmalta osin nuo liikennevalo-ongelmat ovat nocando.,,,
Tuli mieleen kun on liikennevalomies täällä niin hieman OT, Myllärintie ---- > pyörät tulee ajorataa mäkeä alas risteykseen Viilarintien kanssa, vaihtaako valot koskaan pyörälle että voi lain mukaan kääntää ja jatkaa oikealle.... Risteyksen yli jos tulee on siellä on nappi jota painamalla pääsee yli Myllärintielle... Valot välillä huomanneet pyörän mutta tämä siis kerran kymmenestä....
Tuo Poutunpolku ihmetyttää mitä on käynyt, täysi mysteeri kun sen pitäisi toimia.
Testasin tänään useammalla reissulla ja tosiaan valo tulee suht nätisti, mutta ohjenopeuteen 40 ei pysty kiihdyttämään tai joutuu jarruttamaan. Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.
Kuulostaa siltä, että siinä ei ole odoteltu ilmaisimen päällä joten vuorot tulivat risteysten välisinä tietoina muutaman minuutin ajan kunnes etuus kuittaantui pois päältä, kun ei raitiovaunu ollut kuitannut määräaikaan mennessä.Tänään oli sitten erilaiset ongelmat. Vihdintien valot vaihtuivat juuri pysäkille saapuessa nuolelle ja hetken kuluttua S:lle, kuten yleensä aina pysäkille pysähtyessä. Hetken kuluttua antoi uuden nuolen, mutta muista syistä ei päästykään liikkeelle ja S tuli kierron mukaan jälleen. Mutta siihen sitten jäätiinkin useiksi minuuteiksi, muistaakseni 5 autojen valokiertoa laskin siinä. Sitten kokeiltiin hivuttautua ihan keula ylityspaikan reunalle ja odoteltiin siinä hetki ja antoi yhden kierron päästä. Onko tarkoituksellista, en tiedä mutta ohjeen mukaan pitäisi odottaa pysäkillä valoa.
Leppävaaran aseman valo Keilaniemeen jätettiin vaihtumaan vaikka onkin ajantasauspysäkki välissä (ei ole ainakaan minun toimesta pyydetty muutosta). Itse koeajoissa toisen suunnan pyysin poistaa käytöstä kun toimi niin hyvin ilmankin.Leppävaaran asemalla kävi myös hassut. Keilaniemen suuntaan pysähdyin ns. oikeaan kohtaan ja valot vaihtui odotetusti nuolelle, mutta hetken kuluttua (~30sek) löikin S:n päälle (aiemmin pitänyt reilusti yli minuutinkin pysäkkipalveluksen ajan). Odottelin hetken, muttei mitään tapahtunut ja siirsin jälleen ihan ylityspaikan reunalle jolloin antoi hetken kuluttua uuden nuolen.
Mutta kokonaisuus, jos miettii kuinka monta valoa tuolla reitillä on, toimii kyllä erinomaisesti.
Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.
S+pallo ei anna vielä mitään takuuta nuolesta, koska pallo on usein koodattu täysin omana opastimena irralleen muista kennoistaan.
S+pallo ei anna vielä mitään takuuta nuolesta, koska pallo on usein koodattu täysin omana opastimena irralleen muista kennoistaan.
603 aloittaa tänään vuorossa 501, eka lähtö KEN:stä 4.35.No niin, nyt odotellaan, milloin nämä näkyvät linjalla seuraavan kerran.
Mikä sen pallon funktio muuten ylipäänsä on? Kertoo vaan, että vaunu tunnistettu?
Voisin kysästä ohjelmoijalta onko tuohon mahdollista saada aikaistusta. Pyyntö lähtee kun vaunu on edellisellä valolla ja se vaihtuu nuolelle, voi olla että ei hirveästi varaa ennakkoa ottaa.
Sitten joku tässä topikissa sanoi, että meillä se ei suinkaan toimi noin, vaan täysin riippumatta siitä onko nopeus 20 vai 50 vai jotain muuta, se pallo syttyy tiettyä sekuntimäärää ennen nuolta. Olikohan se nyt 8 sekuntia. Jolloin se pallo itse asiassa ei kerro mitään muuta kuin sen, että 8 sekunnin kuluttua saat nuolen, mutta itse saat nyt laskea, että millaisen matkan milläkin nopeudella ehdit siinä 8 sekunnissa edetä ja miettiä sitten, että hidastatko vaiko etkö. Periaatteessa se pallo olisi siis vain lisäviiva, täysin samalla funktiolla toimiva kuin viiva, mutta vähän aikaisemmin syttyvä.
Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?
Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?
Lisäksi niihin liikenneympyröiden valoihin (S, kolmio) toivoisi tuota viivaa näkymään vaikka se 5 sekunttia ennen. Nyt ei joissakin ympyröissä käytännössä tiedä onko pyyntö jo lähtenyt vaan jarrutellaan S:ää päin (esim. juuri Oulunkylä Itäkeskuksen suuntaan), mahdollisesti pysähdytään ja sitten tuleekin samantien kolmio.
Meillekin alunperin kerrottiin että pallo meinaa vaunun olevan tunnistettu, mutta tämä logiikka ei taas toimi esimerkiksi Itäkeskuksen suuntaan ennen Huopalahden tunnelia tai esimerkiksi Vihdintien ympyrässä. Se tuntuu olevan tosiaan vain jonkinsortin "esi-ilmaisin", onko sitten tuo 8 sekunttia. Viivahan taas kertoo että nuoli tulee 5 sekunnin päästä, joten vielä hassummalta tuntuu kaksi esitietoa.
Ja nyt kerrot, ettei se olekaan mikään takuu. Mikä se sitten on? Voiko pallo syttyä ja sammua, eikä ajolupaa tulekaan?
Kiitos! Teknisesti voisiko pyyntö lähteä kun edellinen opastin näyttää viivaa tai kertoa vain että viivasta pari sekunttia ja pyyntö lähtee seuraavalle? On se hyvä et valoista tietävä henkilö löytyy täältä niin saisi toimintaa jouhevammaksi ja ymmärrystä paremmaksi!
603 aloittaa tänään vuorossa 501, eka lähtö KEN:stä 4.35.
Meillekin alunperin kerrottiin että pallo meinaa vaunun olevan tunnistettu
Viivahan taas kertoo että nuoli tulee 5 sekunnin päästä, joten vielä hassummalta tuntuu kaksi esitietoa.
Lisäksi niihin liikenneympyröiden valoihin (S, kolmio) toivoisi tuota viivaa näkymään vaikka se 5 sekunttia ennen. Nyt ei joissakin ympyröissä käytännössä tiedä onko pyyntö jo lähtenyt vaan jarrutellaan S:ää päin (esim. juuri Oulunkylä Itäkeskuksen suuntaan), mahdollisesti pysähdytään ja sitten tuleekin samantien kolmio.
Siis tämä on teknisesti mahdollista, mutta kyseessä on virhe ohjelmoinnissa. Ne kolme alinta kennoa on oma opastin ja se ylin on teknisesti omansa. Jos koodaus on mennyt oikein niin se pallo syttyy aina 8s ennen nuolta, mutta se ei pakota valoa nuolelle vielä, toisin kuin viiva+S.
Noissa oli alkuun ongelmaa, että siellä oli osassa se viiva ennen kolmiota. Se on kuitenkin vastoin Traficomin poikkeamislupaa jolla nuo erityisopastimet on saatu. Koska kyseessä ei ole varsinainen ajolupa (vaan aja varoen), ei Traficom halua, että siitä annetaan ennakkoa, sillä kuljettajan pitää vielä itse tarkistaa ohjaamattomatkin esim jalankulkijat.
Se miten kuuluu liikennevalon toimia on:
Pallo+S=8s nuoleen
Pallo+S+Viiva=5s nuoleen
Pallo+nuoli=Ajolupa pysyy, kunnes raitiovaunu on ohittanut (maksimiajan puitteissa)
Mä parantaisin tätä vielä niin, että pallo sammuu 5 sekuntia ennen nuolen sammumista. Silloin kuljettaja tietäisi, että nyt pitää kiiruhtaa, jos aikoo vielä ehtiä. Ne mun ekana ajopäivänä kokemani kiskojarrutukset olisi tällä vältetty.
...Monilla painonappipaikoillakin selviää ilman napin painallista, koska sama pyyntö tulee ilmaisimilta (näkee kun painonappiin on jo syttynyt valo).