Raide-Jokeri

Neljäs
HSL:
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Aalto-yliopisto. Ei liikennettä Otarantaan eikä Keilaniemeen, Syy: Onnettomuus, Paikka: Aalto-Yliopisto, Arvioitu kesto: 13:18 - 16:00

---------- Viestit yhdistetty klo 11:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:30 ----------

610 törmännyt HOASin pakettiauton kanssa Otakaaren liittymässä. Raitiovaunu nokka auki Itäkeskuksen suuntaan menevällä raiteilla pakettiauto oikea kylki aivan lytyssä
 
No onni onnettomuudessa, ettei Otaniemen tapaus ollut osuma jalankulkijan kanssa. Ensimmäisenä tuli mieleen, kun poikkeusilmoituksessa luki Otaniemi, että joku on jäänyt alle päärakennuksen edessä. Konemiehentien ja Otakaaren välillä radan toisenpuoleinen jalkakäytävä on otettu rakennustyömaalle, eli lännestä päin päärakennukselle tulijat ylittävät radan selkä vaunun tulosuuntaan.
 
Pihlajisto ja Viikinmäki ovat nykyään molemmat järeitä osa-alueita varsinkin mainitun pysäkin kohdalla. Maaherrantie, jolla rata ja Viikinbaana + kävelytie sijaitsevat, on sijaintinsa puolesta tuossa kohdassa juuri ja juuri Viikinmäen osa-alueen puolella. Ja tietenkin tuo pysäkki.

Juu, mulle tuo koko nimi oli ihan outo ja katselin sitten karttaa ja totesin, että tällainen Viikinmäki on olemassa ja rata taitaa kulkea juuri näiden kahden välistä. Silti tuo nimi on lyhytnäköinen, koska Helsinki tuntuisi olevan aika tosissaan Viikin–Malmin ratikan kanssa, ja se kulkee sitten keskeisemmin Viikinmäkeä palvellen, ja senniminen pysäkkikin sille on tulossa, mutta tietysti eri paikkaan kuin tuo Jiston pysäkki.
 
Juu, mulle tuo koko nimi oli ihan outo ja katselin sitten karttaa ja totesin, että tällainen Viikinmäki on olemassa ja rata taitaa kulkea juuri näiden kahden välistä. Silti tuo nimi on lyhytnäköinen, koska Helsinki tuntuisi olevan aika tosissaan Viikin–Malmin ratikan kanssa, ja se kulkee sitten keskeisemmin Viikinmäkeä palvellen, ja senniminen pysäkkikin sille on tulossa, mutta tietysti eri paikkaan kuin tuo Jiston pysäkki.

Viikin-Malmin ratikan pysäkin nimeksi on suunniteltu Viikinkallio, aivan ensimmäisissä esittelymateriaaleissa taisi lukea Viikinmäki mutta aika nopeasti se muutettiin. Siinä nyt ei olisikaan mitään järkeä, että eri paikoissa olevilla pysäkeillä olisi sama nimi.
 
Viikin-Malmin ratikan pysäkin nimeksi on suunniteltu Viikinkallio, aivan ensimmäisissä esittelymateriaaleissa taisi lukea Viikinmäki mutta aika nopeasti se muutettiin.

Ahaa, on siis keksitty uusi nimi. Hyvä kai näin.
 
Autokansan sabotaasiyrityksistä huolimatta äsken kun pyörällä ajelin Haaga - Roihika välin niin oli ihmisiä kyydissä ja pysäkeillä hyvinkin...

Hitto kun se on muuten hiljainen ajella tuo ohessa saatu baana, jossain Vantsikin kohdalla on kuin jossain paratiisissa kun on niin hiljaista ja välillä vihreä mato suhahtaa ohi, kontrasti on kyllä kova kun tullaan Lahdentien meteliin joka pahentunut kun nastat tulleet alle....
 
Tulipahan itse ajettua linja-ajona tuo tänään kahteen kertaan ja pääosin liikennevalot toimivat täydellisesti. Keilaniemen suuntaan Hämeenlinnanväylän alta kohti Huopalahtea jouduttiin odottelemaan n. 40 sekunttia paikallaan ennen pallon syttymistä ja mäkeä kun lähdettiin hivuttautumaan ylös niin Poutunpolun valoihin joutui hidastamaan köröttely vauhtiin kun valot vaihtuivat liian hitaasti. Lisäksi Vihdintien pysäkiltä Keilaniemen suuntaan odoteltiin pysäkillä reilun minuutin verran ennen kuin antoi valot. Keula ehti juuri Haagan liikenneympyrän tolpan ohi kun tipahti nuolelta viivalle eli sai paahtaa hanat kaakossa.

Itäkeskuksen suuntaan tökki ainoastaan Oulunkylän keskustan liikenneympyrän "varoitusvalot". Joutui ihan pysähtymään suojatien eteen odottelemaan hetkeksi ennen kuin S vaihtui kolmioksi.
 
Juu, mulle tuo koko nimi oli ihan outo ja katselin sitten karttaa ja totesin, että tällainen Viikinmäki on olemassa ja rata taitaa kulkea juuri näiden kahden välistä. Silti tuo nimi on lyhytnäköinen, koska Helsinki tuntuisi olevan aika tosissaan Viikin–Malmin ratikan kanssa, ja se kulkee sitten keskeisemmin Viikinmäkeä palvellen, ja senniminen pysäkkikin sille on tulossa, mutta tietysti eri paikkaan kuin tuo Jiston pysäkki.
Itse asiassa Raide-Jokerin Viikinmäen pysäkki palvelee Viikinmäkeä paremmin kuin Lahdenväylän varteen tulevan Viikinmäen pysäkki. Viikinmäen pysäkki on hyvin onnistunut, koska se palvelee samaan aikaan koko Pihlajistoa ja puolta Viikinmäen asukkaista. Koko Viikinmäkeä ei olisi mahdollista palvellakaan yhdellä pysäkillä, koska se hajaantuu kallion vuoksi Pihlajistoa laajemmalle alueelle.
 
Tulipahan itse ajettua linja-ajona tuo tänään kahteen kertaan ja pääosin liikennevalot toimivat täydellisesti. Keilaniemen suuntaan Hämeenlinnanväylän alta kohti Huopalahtea jouduttiin odottelemaan n. 40 sekunttia paikallaan ennen pallon syttymistä ja mäkeä kun lähdettiin hivuttautumaan ylös niin Poutunpolun valoihin joutui hidastamaan köröttely vauhtiin kun valot vaihtuivat liian hitaasti. Lisäksi Vihdintien pysäkiltä Keilaniemen suuntaan odoteltiin pysäkillä reilun minuutin verran ennen kuin antoi valot. Keula ehti juuri Haagan liikenneympyrän tolpan ohi kun tipahti nuolelta viivalle eli sai paahtaa hanat kaakossa.

Itäkeskuksen suuntaan tökki ainoastaan Oulunkylän keskustan liikenneympyrän "varoitusvalot". Joutui ihan pysähtymään suojatien eteen odottelemaan hetkeksi ennen kuin S vaihtui kolmioksi.

Suurimmalta osin nuo liikennevalo-ongelmat ovat nocando.

Hämeenlinnanväylän pysäkiltä länteen, ei voi muuttaa, tasauspysäkki, joten pysähdyksen pituuden arvaaminen on mahdotonta.

Tuo Poutunpolku ihmetyttää mitä on käynyt, täysi mysteeri kun sen pitäisi toimia. Olisi kiva kun tuon olisi nähnyt mitä tapahtunut ja missä kohtaa. Ainoa äkkiä mieleen tuleva selitys olisi, jos vastaan on juuri tullut ratikka ja jalankulku on syttynyt juuri vihreäksi (ja palanut minimivihreän) kun pyyntö edellisestä liittymästä lähtenyt.

Teoria Poutunpolusta: Se, että ei joutunut kuitenkaan pysähtymään kuulostaa siltä, että pyyntö on tullut edelliseltä liittymältä, koska Poutunpolun kahdesta ilmaisimin parista kauempi (n. 8 metriä opastimelta) on rikki ja pyyntävä ilmaisin valolla on vasta n. 3-5 metriä ennen valoa (näin ollen 3-5 metristä olisi vaihtuminen kestänyt vähintään 8 sekuntia ja lienee pysähtymättä pääseminen ollut mahdotonta).

Eteenpäin:
Vihdintien ympyrä: Raitiovaunulle ei järjestetä pakkoetuutta: normaalitilanne liikennevirran mukaan (joutuu pysähtymään).

Oulunkylän keskustan valo itään: ilmaisimet liian lähellä liittymää, ei voi tehdä mitään. Tämän voisi HSL-datalla korjata
 
Suurimmalta osin nuo liikennevalo-ongelmat ovat nocando.

Hämeenlinnanväylän pysäkiltä länteen, ei voi muuttaa, tasauspysäkki, joten pysähdyksen pituuden arvaaminen on mahdotonta.

Tuo Poutunpolku ihmetyttää mitä on käynyt, täysi mysteeri kun sen pitäisi toimia. Olisi kiva kun tuon olisi nähnyt mitä tapahtunut ja missä kohtaa. Ainoa äkkiä mieleen tuleva selitys olisi, jos vastaan on juuri tullut ratikka ja jalankulku on syttynyt juuri vihreäksi (ja palanut minimivihreän) kun pyyntö edellisestä liittymästä lähtenyt.

Teoria Poutunpolusta: Se, että ei joutunut kuitenkaan pysähtymään kuulostaa siltä, että pyyntö on tullut edelliseltä liittymältä, koska Poutunpolun kahdesta ilmaisimin parista kauempi (n. 8 metriä opastimelta) on rikki ja pyyntävä ilmaisin valolla on vasta n. 3-5 metriä ennen valoa (näin ollen 3-5 metristä olisi vaihtuminen kestänyt vähintään 8 sekuntia ja lienee pysähtymättä pääseminen ollut mahdotonta).

Eteenpäin:
Vihdintien ympyrä: Raitiovaunulle ei järjestetä pakkoetuutta: normaalitilanne liikennevirran mukaan (joutuu pysähtymään).

Oulunkylän keskustan valo itään: ilmaisimet liian lähellä liittymää, ei voi tehdä mitään. Tämän voisi HSL-datalla korjata

Hämeenlinnanväylän fiilikseeni vaikutti varmaan myös se että ekalla kerralla oltiin 15 min jäljessä, koska toivuttiin vielä aikaisemmista liikennehäiriöistä. Tokalla kerralla itse ajoin aikataulun mukaan niin ettei ajantasauksilla jouduttu seisomaan yhtään ylimääräistä, eli säätelin nopeutta tarpeen mukaan. Oikeastaan yllättävän helppoa ajaa noin, osa tosin seuraa vain ajantasauksia.
Poutunpolulla ei tullut kummallakaan kerroilla vaunua vastaan "pitkään" aikaan. Seurataan tänään uudelleen kun useampi veto edessä.

Vihdintie: Tarkoitatko nyt heti pysäkin jälkeen olevaa valoa vai juuri ennen ympyrään sisäänajo valoa? Ensimmäinen (pysäkin valo) on kytköksissä ympyrän sisäänajon kanssa?
 
Hämeenlinnanväylän fiilikseeni vaikutti varmaan myös se että ekalla kerralla oltiin 15 min jäljessä, koska toivuttiin vielä aikaisemmista liikennehäiriöistä. Tokalla kerralla itse ajoin aikataulun mukaan niin ettei ajantasauksilla jouduttu seisomaan yhtään ylimääräistä, eli säätelin nopeutta tarpeen mukaan. Oikeastaan yllättävän helppoa ajaa noin, osa tosin seuraa vain ajantasauksia.
Poutunpolulla ei tullut kummallakaan kerroilla vaunua vastaan "pitkään" aikaan. Seurataan tänään uudelleen kun useampi veto edessä.
Sillä pysäkkiajalla Hämeenlinnanväylällä ei ole nykyisin vaikutusta, koska ilmaisin joka on ennen pysäkki, otettiin ajantasausten vuoksi pois käytöstä ja pyyntö tulee vasta valolta (ns. läsnäoloilmaisimilta).

Vihdintie: Tarkoitatko nyt heti pysäkin jälkeen olevaa valoa vai juuri ennen ympyrään sisäänajo valoa? Ensimmäinen (pysäkin valo) on kytköksissä ympyrän sisäänajon kanssa?

Heti pysäkin jälkeinen ja ympyrän sisäänajovalo (Keilaniemeen) ovat liikennevaloteknisesti samaa ja niitä ohjaa sama koje. Myös niiden ajoitukset ovat lähes samat (muistaakseni eroavuus on vain se, että jälkimäinen pysyy muutaman sekunnin pitempään nuolella).

---------- Viestit yhdistetty klo 07:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:10 ----------

Tuota muuten suunnittelussa mietittiin, päästetäänkö raitiovaunu "kytikselle" ympyrään. Päätettiin kuitenkin, että parempi ratikan seistä pysäkillä, koska jos raitiovaunu odottaisi Vihdintien ympyrän ja pysäkin välissä
sen perä jäisi lähelle risteystä/risteykseen peittämään näkymää, kun auto kääntyy seisovan raitiovaunun takaa ja pitäisi väistää vastaan tulevaa liikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oulunkylän keskustan valo itään: ilmaisimet liian lähellä liittymää, ei voi tehdä mitään. Tämän voisi HSL-datalla korjata

Miten siinä niin on käynyt, että ne ilmaisimet on tulleet väärään paikkaan? Mitähän niiden siirto mahtaisi maksaa?

Roihupellon ratikkavarikolla oli Rissasen lavettiyhdistelmä, joten perille on päästy.

Tuleekin eilisten kolhujen jälkeen tarpeeseen. Mitkä kaksi vaunua eilen joutui autojen ryttäämäksi? Nyt on jännä taas seurata, milloin tulevat liikenteeseen. Pitäjänmäentiellä ei varmaan tullut isompaa vauriota, Otaniemi näytti pahemmalta.
 
Takaisin
Ylös