- Liittynyt
- 8 Lokakuu 2017
- Viestit
- 518
Ahaa, okei, eli enemmänkin teoriaa. Oletan, että jos kuljettaja on jossain tietyssä risteyksessä tänään todennut, että tuo 8 s. pitää paikkansa, niin se pitää siellä sitten huomennakin paikkansa, eli mahdollinen ohjelmointivirhe ei esiinny satunnaisesti vaan aina?
Sitä ei voi ehkä noin yksioikoisesti todeta. Siinä, etteikö se pallosta ole 8s nuoleen en usko, että on löydettävissä poikkeamia. Se mikä voi todennäköisemmin toteutua on, ettei valo lähde ollenkaan vaihtumaan vaikka pallo syttyisi, tämäkin on marginaalista mutta jos joku sanoo tämmöisen nähneensä niin se on mahdollista. Näissä puhutaan kuitenkin koeajojen jälkeen todennäköisyyksissä korkeintaan luokkaa 0,0001%, koska valot ovat käyneet jo niin monet tilanteet läpi.
Liikennevaloissa, etenkin suurissa liittymissä tilanne vaihtoehtoja joissa eri ilmaisimet ovat aktiivisia ja pyyntöjä on tietyillä ryhmillä ja opastimet ovat tietyissä asennoissa on tuhansia, jos ei kymmeniä tai satoja tuhansia. Ongelmien, etenkin harvoin, toistuvia on vaikea jäljittää.
On tiedossa ollut lähes vuoden jo eräs liittymä esim joka tietyssä tilanteessa saa itsensä tilttiin n. 2 viikon välein eikä tätä ole pystytty jäljittämään koska siitä ei ole tietoa mikä tuo tilanne on.
Liikennevalokoje tarkkailee punaisen valon aikoja tuossa tilanteessa koje jää jumiin tiettyyn valovaiheeseen tiettyjen ilmaisimien ja pyyntöjen asennossa (joka on tuntematon). Liikennevalokoje tarkkailee, ettei punaista valoa näytetä kymmeniä minuutteja vaan kun raja-arvot tulevat täyteen se sammuttaa valo-ohjelman ja yrittää automaattisesti käynnistää itsensä hetken kuluttua uudelleen.
Liikennevalokojeet ovat tietokoneita ja tiettyjä virheitä ei voi täysin sulkea pois. Tiettyjä voidaan, kuten vaihtumisajat, jotka on numeroittain täytettyjä kojeelle ja vihreästä vihreään jos ne eivät täyty niin koje menee tilttiin.
---------- Viestit yhdistetty klo 09:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------
Katsastin tuon paikan. Siinä on ajoradalla aivan ajoradan oikeaan reunaan asti ulottuvat 3 ilmaisinta peräkkäin Myllärintieltä. Pääopastimen pylvään kohdalla, 2 metriä kauempana ja 4 metriä kauempana. Lisäksi on 30 metriä kauempana ilmaisin joka pidentää (ohjelmasta en tiedä pyytääkö myös sivusuuntaa).Kiitos vastauksesta, kaikki muut toimii erittäin hyvin, tuossa vain huomannut että ei vaihda joka kerta, onneksi usein auto kääntymässä ristyksen yli jolloin saan vihreän jne.
Ja tietysti voi olla että on vain niin pitkä aika että usko että vaihtaa ja menen päin punaisia.
---------- Viestit yhdistetty klo 10:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:59 ----------
Testasin tänään useammalla reissulla ja tosiaan valo tulee suht nätisti, mutta ohjenopeuteen 40 ei pysty kiihdyttämään tai joutuu jarruttamaan. Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.
Tässä Poutunpolulla länteen nyt 10 s ennakko aiempaan vuoroon.