Raide-Jokeri

Ahaa, okei, eli enemmänkin teoriaa. Oletan, että jos kuljettaja on jossain tietyssä risteyksessä tänään todennut, että tuo 8 s. pitää paikkansa, niin se pitää siellä sitten huomennakin paikkansa, eli mahdollinen ohjelmointivirhe ei esiinny satunnaisesti vaan aina?

Sitä ei voi ehkä noin yksioikoisesti todeta. Siinä, etteikö se pallosta ole 8s nuoleen en usko, että on löydettävissä poikkeamia. Se mikä voi todennäköisemmin toteutua on, ettei valo lähde ollenkaan vaihtumaan vaikka pallo syttyisi, tämäkin on marginaalista mutta jos joku sanoo tämmöisen nähneensä niin se on mahdollista. Näissä puhutaan kuitenkin koeajojen jälkeen todennäköisyyksissä korkeintaan luokkaa 0,0001%, koska valot ovat käyneet jo niin monet tilanteet läpi.

Liikennevaloissa, etenkin suurissa liittymissä tilanne vaihtoehtoja joissa eri ilmaisimet ovat aktiivisia ja pyyntöjä on tietyillä ryhmillä ja opastimet ovat tietyissä asennoissa on tuhansia, jos ei kymmeniä tai satoja tuhansia. Ongelmien, etenkin harvoin, toistuvia on vaikea jäljittää.

On tiedossa ollut lähes vuoden jo eräs liittymä esim joka tietyssä tilanteessa saa itsensä tilttiin n. 2 viikon välein eikä tätä ole pystytty jäljittämään koska siitä ei ole tietoa mikä tuo tilanne on.

Liikennevalokoje tarkkailee punaisen valon aikoja tuossa tilanteessa koje jää jumiin tiettyyn valovaiheeseen tiettyjen ilmaisimien ja pyyntöjen asennossa (joka on tuntematon). Liikennevalokoje tarkkailee, ettei punaista valoa näytetä kymmeniä minuutteja vaan kun raja-arvot tulevat täyteen se sammuttaa valo-ohjelman ja yrittää automaattisesti käynnistää itsensä hetken kuluttua uudelleen.

Liikennevalokojeet ovat tietokoneita ja tiettyjä virheitä ei voi täysin sulkea pois. Tiettyjä voidaan, kuten vaihtumisajat, jotka on numeroittain täytettyjä kojeelle ja vihreästä vihreään jos ne eivät täyty niin koje menee tilttiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:55 ----------

Kiitos vastauksesta, kaikki muut toimii erittäin hyvin, tuossa vain huomannut että ei vaihda joka kerta, onneksi usein auto kääntymässä ristyksen yli jolloin saan vihreän jne.

Ja tietysti voi olla että on vain niin pitkä aika että usko että vaihtaa ja menen päin punaisia.
Katsastin tuon paikan. Siinä on ajoradalla aivan ajoradan oikeaan reunaan asti ulottuvat 3 ilmaisinta peräkkäin Myllärintieltä. Pääopastimen pylvään kohdalla, 2 metriä kauempana ja 4 metriä kauempana. Lisäksi on 30 metriä kauempana ilmaisin joka pidentää (ohjelmasta en tiedä pyytääkö myös sivusuuntaa).

---------- Viestit yhdistetty klo 10:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:59 ----------

Testasin tänään useammalla reissulla ja tosiaan valo tulee suht nätisti, mutta ohjenopeuteen 40 ei pysty kiihdyttämään tai joutuu jarruttamaan. Mutta jos alhaalta ottaa vauhtia n. 30 niin pääsee siitä sukkana läpi, toki silloinkin joutuu "luottamaan" että viiva vaihtuu nuolelle ja niinhän ei saa tehdä koska vaunu pitää saada pysäytettyä ennen S:ää.

Tässä Poutunpolulla länteen nyt 10 s ennakko aiempaan vuoroon.
 
No se meni nopeasti! Otaniemessä taisi käydä pahemmin. Ehkä siitä Otaniemen vaunusta voidaan tarvittaessa ottaa paneeleja sun muuta sitten vaikkapa 603:een ja muihinkin tarvittaessa.

Keskiviikkona näin bussin kyydistä Pitäjänmäen kolaripaikan hieman tapahtuman jälkeen sellaiseen aikaan, että Kaupunkiliikenteen keikka-auto oli jo paikalla ja joku kantoi valkoista paneelia ratikan vieressä. Ilmeisesti se oli poistettu/vaihdettu jo paikanpäällä.
 
Sitä ei voi ehkä noin yksioikoisesti todeta. Siinä, etteikö se pallosta ole 8s nuoleen en usko, että on löydettävissä poikkeamia. Se mikä voi todennäköisemmin toteutua on, ettei valo lähde ollenkaan vaihtumaan vaikka pallo syttyisi, tämäkin on marginaalista mutta jos joku sanoo tämmöisen nähneensä niin se on mahdollista. Näissä puhutaan kuitenkin koeajojen jälkeen todennäköisyyksissä korkeintaan luokkaa 0,0001%, koska valot ovat käyneet jo niin monet tilanteet läpi.

Okei. Olisiko teknisesti mahdollista kytkeä se pallo yhteen muiden opastiminen kanssa (samaan tapaan kuin S ja – ovat kytkyssä), jolloin tuo 8 sekuntia toteutuisi satavarmasti?

Ja olisiko teknisesti mahdollista ohjelmoida pallot kokonaan uudelleen vastaamaan kansainvälistä käytäntöä, eli toisin sanoen sen 8 sekunnin sijaan ne näyttäisivät nopeusrajoituskohtaisesti ja liittymäkohtaisesti sellaista sekuntimäärää, joka mahdollistaa vaunun läpiajon hidastamatta? (Autoillahan keltainen on eri risteyksissä hyvinkin eripituinen riippuen nopeusrajoituksesta, onnettomuusalttiudesta ja ehkä jostain muustakin.)

Tästä keskustelin taas kerran vähän aikaa sitten itseäni viisaampien kanssa. Tuo on vaikea toteutteva luotettavasti. Yksi miten sen saisi luotettavasti olisi, että pallolta oli pitempi vaihtumisaika (esim 5s) muille suunnille. Se kuitenkin aiheuttaisi liittymissä sen (normaali tilanteissa), kun raitiovaunu on mennyt ja kuitannut vuoronsa niin muiden suuntien ajovuorot alkaisivat 5 sekuntia myöhemmin (kuin nyt).

Joo, autoja ei kannata seisottaa turhaan. Se aiheuttaa valokulttuurin höltymistä. Eli ilmeisesti on niin, että se nuoli vaihtuu viivaksi tosi lyhyellä varoitusajalla vaunun ohittaessa opastimen, ja siksi ei voida ennakoida?
 
Okei. Olisiko teknisesti mahdollista kytkeä se pallo yhteen muiden opastiminen kanssa (samaan tapaan kuin S ja – ovat kytkyssä), jolloin tuo 8 sekuntia toteutuisi satavarmasti?

Ja olisiko teknisesti mahdollista ohjelmoida pallot kokonaan uudelleen vastaamaan kansainvälistä käytäntöä, eli toisin sanoen sen 8 sekunnin sijaan ne näyttäisivät nopeusrajoituskohtaisesti ja liittymäkohtaisesti sellaista sekuntimäärää, joka mahdollistaa vaunun läpiajon hidastamatta? (Autoillahan keltainen on eri risteyksissä hyvinkin eripituinen riippuen nopeusrajoituksesta, onnettomuusalttiudesta ja ehkä jostain muustakin.)
Kelta-aika tulee lainsäädönnöstä ja se on 3 sekuntia alle 50 km/h nopeusrajoituksilla. Raitiovaunu ei tee poikkeusta. Lainsäädäntö antaa 1 sekunnin jouston tuohon kaarteessa.

Mitä tuohon opastimien yhdistelyyn niin asiasta mitään tietämättömänä luulen, että tuossa on taustalla se, että liikennevalokojeita tuottavat (Suomessa hyvin rajallinen määrä toimittajia) kojeita joista suurinosa menee tavallisiin 3-aukkoisiin (tai 2 tai 1) opastimiin. Täten luulen, että kaikenlainen kennojen lisäys vaatii tuota kikkailua koska kojeet on tehty ohjaamaan lähtökohtaisesti 3-aukkoisia opastimia. Kojekaapissahan näkyy kaikki opastinryhmät 3-aukkoisina, oli ne 4-aukkoisia tai ei. Eikä siellä myöskään erotella ratikan symboleja, vihreän palaessa kojekaapissa opastimessa todellisuudessa voi palaakin nuoli.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

Ja ylipäätään 4-aukkoiset ja info-opastimet eivät ole lainmukaisia vaan saatu Fintrafficin poikkeamisluvalla kuten Tampereelle. Tuo lupa rajaa merkittävästi miten valo saa vaihtua. Esimerkiksi tuo 8s ja 5s tulee tuosta. Tuossa luvassa on paljon erilaisia seikkoja mitä pitää huolehtia toteutuksesta ja loppuraportoinnista
 
Ja ylipäätään 4-aukkoiset ja info-opastimet eivät ole lainmukaisia vaan saatu Fintrafficin poikkeamisluvalla kuten Tampereelle. Tuo lupa rajaa merkittävästi miten valo saa vaihtua. Esimerkiksi tuo 8s ja 5s tulee tuosta. Tuossa luvassa on paljon erilaisia seikkoja mitä pitää huolehtia toteutuksesta ja loppuraportoinnista

Kiitos selvennyksestä. Tämä taitaa olla sellainen asia, jossa me nyt kärsitään siitä, että nykyaikainen raitioliikennekulttuuri on meillä niin nuorta, käytännössä vasta Tampereen mukana tullutta. En osaa sanoa, kuinka paljon sujuvammaksi liikenne käytännössä todellisuudessa saataisiin muuttamalla tuo pallon merkitys kansainväliseksi, mutta voi hyvin olla, että nyt, kun tilanne on päässyt tällaiseksi, ei enää ole perusteltua hakea lainmuutosta ja ohjelmoida noita kaikkia uudelleen.

Aika monta pientä parannusta olet saanut aikaan tässä niiden kahden viikon aikana, kun linja 15 on ollut liikenteessä. Se on hieno juttu. Toivottavasti kuljettajat jatkossakin kertovat täällä havaintojaan. Ajattelin loppukuusta tehdä taas koeajelun ja katsoa, millainen tilanne silloin on.

Huhu kertoo, että nykyinen aikataulu ei olisi voimassa vuoden loppuun asti, kuten pysäkeillä tällä hetkellä lukee, vaan aikataulua ja ehkä vuoroväliäkin päivitettäisiin ennen sitä. Kun kuljettajat tottuvat ajamaan, niin sieltä saadaan varmasti minuutteja pois, ja nämä valopäivityksetkin osaltaan sitä tukevat. Eri juttu on sitten se, että radanvarren nopeusrajoituksiakin pitäisi minun (ja muidenkin) mielestä päivittää. Voi olla pidemmän tähtäimen homma saada sellaisia ajatuksia läpi.
 
Aika monta pientä parannusta olet saanut aikaan tässä niiden kahden viikon aikana, kun linja 15 on ollut liikenteessä. Se on hieno juttu. Toivottavasti kuljettajat jatkossakin kertovat täällä havaintojaan. Ajattelin loppukuusta tehdä taas koeajelun ja katsoa, millainen tilanne silloin on.

Kiitos. Jotenkin koen, että minun tulee säätää näitä vaikka todellisuudessa se rajattiin pois työnkuvasta. Tässä vaiheessa vaan koen että minulla on paras tieto kokonaisuutena valoista ja sitä kautta helpoin näistä luoda kuvaa toiminnallisuudesta komenttien pohjalta.

Olen matkustanut ratikalla tuolla lähemmäs 50 kertaa. Nykyisellä linjalla 15 olen kerran kulkenut edes takaisin, mutta kun valoja on testaillut milloin milläkin metallilla (ja ajeltu routineella nurmiradalla autolla) sitä kokee tämän vähän omaksi lempilapsekseen säätää.

Tässä on kyse myös yhteiskunnan rahoista. Minulle verrattiin hankkeella sitä, että jos raitiovaunun kuljettaja joutuu vetämään kaasukahvaa taaksepäin ja sen tekee jokainen raitiovaunun kuljettaja niin silloin tarvitaan ylimääräinen vaunu liikenteeseen ja se on iso kustannuserä. Lisäksi yksityishenkilönä haluan joukkoliikenteen olevan sujuvaa. Siksi yksityishenkilönä tätä olenkin jatkanut.
 
Pikaraitioliikenteen kapasiteetti riittää ruuhkan ulkopuolella hyvin, mutta ruuhka-aikaan lienee ahdasta kymmenen minuutin vuorovälillä kokonaan ilman 550:aa,

Onko tältä päivältä havaintoa, kuinka täyttä oli, kun 550 ei kulje ensimmäistä päivää enää viikonloppuisin?
 
Onko tältä päivältä havaintoa, kuinka täyttä oli, kun 550 ei kulje ensimmäistä päivää enää viikonloppuisin?

Tämä kiinnostaisi minuakin.

Itse kuljin autolla kolme ratikkaa tuli vastaan Oulunkylässä ja Viikissä. Mutuna linja 550 ei näkynyt. Yhdessä oli seisojia jonkin verran, yhdessä oli joitain istumapaikkoja ja yhdessä oli reilusti (nopea katselmus oli että olisi ollu jopa puolet vapaana, tosin epäilen näinkö oikein). Havainnot n. klo 13-14, sää oli tuolloin sateinen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tältä päivältä havaintoa, kuinka täyttä oli, kun 550 ei kulje ensimmäistä päivää enää viikonloppuisin?
Näin iltapäivällä klo 14.30 jälkeen ennen 15:tä kolme eri linjan 15 vaunua osuudella Kauppamyllyntie - Viikinmäki. Kaksi oli matkalla Itäkeskukseen ja yksi Keilaniemeen. En ollut yhdessäkään noista vaunuista kyydissä mutta katselin tien päältä tilannetta muuten. Näytti olevan väkeä liikkeellä, huomattavan paljon oli nyt istuvia matkustajia ainakin, varmaan oli seisoviakin matkustajia.

Tähän oikeastaan suoraan liittymättä, linjan 15 nykyiset aikataulut ovat lauantaina ja sunnuntaina lähes samat (eroa on lähinnä siinä, minä ajankohtana siirrytään 20 minuutista 15 minuuttiin aamulla). Eilen HSL:llä oli voimassa lauantaiaikataulut, vaikka olikin pyhäinpäivä.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:41 ----------

Noh, ketju jatkuu näin: 5.11. aamulla nousin Hpl:sta. Yksi jäi pois kun itse tulin vaunuun. Nyt tuli low score, olin ainoa matkustaja Ilkantielle saakka. Siellä nousi yksi matkustaja, joka kuvasi vaunua sisältä puhelimellaan. Hml-väylältä tuli taas pari matkustajaa. Eli kyllä tilaa on... :D

---------- Viestit yhdistetty klo 06:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:04 ----------

Kyse on vaunusta, joka lähti Hpl:sta 6.17. Hml-väylältä tulleet jäivät jo Pirjontiellä pois. Maunulasta jatketaan 4 matkustajalla, eli aina joku tulee jostakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:08 ----------

Tällaiseen aikaan on jonkin verran 0-pysäkkejäkin. Pirkkolassa ei noustu eikä poistuttua, hyvin hiljaista oli Oulunkylänkin pysäkeillä. Kustaankartanossa tuli ainakin yksi kyytiin. Jäin pois Roihupellossa, siinä vaiheessa takaosassa oli vielä pari matkustajaa, jotka jatkoivat IK:een saakka.
 
Mä olin alunperin siinä uskossa, että se pallo toimisi siten kuten se ulkomaillakin toimii, eli kuten Jolittn tuossa selosti. Sen tarkoitus muualla maailmassa on näyttää kuljettajalle, että hei, olen huomannut sut, aja vaan rauhassa sitä nopeutta jota tässä kohtaa kuuluukin ajaa, niin annan sulle nuolen ajoissa. Ei tarvii hidastella. Silloinhan siitä pallosta on todellista hyötyä.
Tälleen sivukommenttina, että Saksassahan on homma ratkaistu yksinkertaisesti lisäämällä aukkoja opastimeen. Pallon sijaan on päällimmäisenä A merkitsemässä etuutta ja T ennakoimassa varsinaisen opasteen vaihtumisesta (vain pysäkkien yhteydessä?).

Ranskan joissain uusissa järjestelmissä näin? Siellähän on se timantti-huutomerkki -systeemi, jossa timantti on etuus ja huutomerkki antaa etiäisen.
 
Onko tältä päivältä havaintoa, kuinka täyttä oli, kun 550 ei kulje ensimmäistä päivää enää viikonloppuisin?

Tänään (sunnuntai) kävin sahailemassa seuraavasti: Ilkantie-Vermo-Kustaankartano-Ilkantie

N. klo 18 aikoihin. Kyllähän matkustajia riitti, mutta istumapaikkojakin ikkunapaikoillakin löytyi niin että sai valita. Ja pääsin suosikkipaikalleni joka kerta istumaan. Tämä tottakai kuljettajan takana vasemmalla puolella, koska siitä on paras havainnoida liikennevalojen toimintaa.

Ihan kiitettäviä havaintoja tuli, mutta sanottakoon eihän tuo valo-ohjaus läheskään täydellinen ole, mutta raitiovaunun kannalta kriittisiä kohteita on vain rajoitetusti.
 
Kuljin Pirkkolasta Keilaniemeen tänään sunnuntaina linjalla 15. Ei ollut kauheaa ruuhkaa. Kaikille riitti istumapaikka.
 
Etsintäkuulutus:
Vihdintien pysäkiltä länteen pallovalo. (Ensimmäinen opastin, sijainti vasemmalla puolella kiskoja). Eli ylin kenno 4-aukkoisessa.

Tästä kaipaisin havaintoja, oma vahva epäilys että tuo ei toimi.

Onko tähän vahvistusta kuva tai video muodossa varsinkin? Kommentitkin käyvät.

Tuon kanssa oli jo koeajoissa ongelmaa, luulin että tuo on korjattu mutta en ainakaan itse tänään nähnyt sen syttyvän ja ei ole aikaa päivystää paikalla. Tuo varmasti joissain tilanteissa toimii, mutta toimiiko aina ja jos syttyy niin antaako ajoluvan?
 
Viimeksi muokattu:
Pyörätiellä koin taas valojen "ihanuuden".

Viilarintien ja Varikkotien valoissa yrittäen päästä yli ja kääntymään Varikkotien pyörätielle. Ensiksi tuli oikealta Keilaniemen ratikka, sitten vaihtoi autoille kääntyvien nuolen mutta piti minut paikallaan koska ratikka oli Itäkeskuksen suuntaan jo pysäkille pysähtymässä Tulppatietä ennen joten odotimme sitten aika pitkästi kunnes sujahti mutkan läpi.

Ehkä vain huono tsäkä, harmitti vain kun autot sai mennä mutta minä seisoin.
 
Takaisin
Ylös