Raide-Jokeri

Etsintäkuulutus:
Vihdintien pysäkiltä länteen pallovalo. (Ensimmäinen opastin, sijainti vasemmalla puolella kiskoja). Eli ylin kenno 4-aukkoisessa.

Tästä kaipaisin havaintoja, oma vahva epäilys että tuo ei toimi.

Onko tähän vahvistusta kuva tai video muodossa varsinkin? Kommentitkin käyvät.

Tuon kanssa oli jo koeajoissa ongelmaa, luulin että tuo on korjattu mutta en ainakaan itse tänään nähnyt sen syttyvän ja ei ole aikaa päivystää paikalla. Tuo varmasti joissain tilanteissa toimii, mutta toimiiko aina ja jos syttyy niin antaako ajoluvan?

Hämärä muistikuva viime viikolta et toisinaan paloi, toisinaan ei. Välillä joutui ajolupaa odottelemaan useamman kierronkin kuten aiemmin kerroin. Seuraavalla pikaratikka vuorolla voin yrittää kiinnittää huomiota enemmän tai kysellä tutuilta!
 
Viimeksi muokattu:
Seurasin päivällä Maarintien varressa TUAS-talon ja Open innovation Housen välistä liikennevaloa; Onko normaalia toimintaa, että nuolivalo syttyy jo 15 sekunttia ennen kuin ratikka ohittaa valon? 15s siis nimenomaan nuolivalon syttymisestä, eli kun muiden valot ovat vaihtuneet jo suoja-aikaa aikaisemmin ja etuuspallo ratikalle on syttynyt.
 
Hämärä muistikuva viime viikolta et toisinaan paloi, toisinaan ei. Välillä joutui ajolupaa odottelemaan useamman kierronkin kuten aiemmin kerroin. Seuraavalla pikaratikka vuorolla voin yrittää kiinnittää huomiota enemmän tai kysellä tutuilta!

Kiitos, tämä siis kuitattiin aikanaan korjatuksi mutta todellisuus lienee muuta.

Seurasin päivällä Maarintien varressa TUAS-talon ja Open innovation Housen välistä liikennevaloa; Onko normaalia toimintaa, että nuolivalo syttyy jo 15 sekunttia ennen kuin ratikka ohittaa valon? 15s siis nimenomaan nuolivalon syttymisestä, eli kun muiden valot ovat vaihtuneet jo suoja-aikaa aikaisemmin ja etuuspallo ratikalle on syttynyt.

Risteyskohtaista, hyvin todennäköiseltä kuulostaa tuo tilanne. Maarintiellä ilmaisimet on sijoiteltu niin, että liikennevalot voivat lähteä vaihtumaan samantien raitiovaunun ollessa ilmaisimella.

Hyvin tähdätty on jos ajolupa tulee vähintään n. 10s ennen, mutta mitä vähäpätöisempi risteys niin sen merkityksettömämpää. Voisihan noissa hienosäätöäkin tehdä. Espoossa ollaan valot tehty niin, että kaikisssa liittymissä riippuu siitä mihin kohtaan (vaihekiertoa) ratikka tulee paljonko ennen valo vaihtuu. Tällöin myöhäisin skenaario on yleensä, että ratikan ylittävällä suojatiellä on juuri syttynyt vihreä niin sitä ei voida heti katkaista. Jos taas vihreä on tikittänyt minuutin niin minimivihreä on kulunut jo ja valo voidaan vaihtaa aiemmin. Helsingissä sitten on tehty monissa paikoissa paljon monimutkaisemmin, että koje kokoaika laskee joka tilanteessa tilannetta missä kohtaa sen tulee katkaista mikäkin suunta jotta vihreä tulee ratikalle aina samaan aikaan.

Tiedossa on esimerkiksi Pirkkolantiellä (lähellä Pirjontien risteystä) yksittäinen jalankulkuvalo tai vaikka Maaherrantiellä Hernepellontien paikkeilla valot vaihtuvat hyvin aikaisin raitiovaunulle. Nuo eivät ole kriittisiä raitiovaunun kannalta koska niistä ehtii silti. Niitä kuitenkin voitaisiin virittää, mutta yhteiskunnallinen vaikutus noin hiljaisissa paikoissa on vähäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Otaniementien ja Vuorimiehentien risteyksen jalankulkuvalot pysyvät punaisina huomattavan pitkään vaunun jo ohitettua risteyksen, noin 20-30 s (ainakin Itäkeskuksen suuntaan menevän vaunun jälkeen, ei ehkä aina). Tästähän ei ole mitään hyötyä pikaraitioliikenteen sujuvuuden kannalta, joten aikaa olisi hyvä saada lyhennettyä.
 
Otaniementien ja Vuorimiehentien risteyksen jalankulkuvalot pysyvät punaisina huomattavan pitkään vaunun jo ohitettua risteyksen, noin 20-30 s (ainakin Itäkeskuksen suuntaan menevän vaunun jälkeen, ei ehkä aina). Tästähän ei ole mitään hyötyä pikaraitioliikenteen sujuvuuden kannalta, joten aikaa olisi hyvä saada lyhennettyä.

Tuossa kohtaa vaihde sotkee peliä. Raitiovaunun vuoron kuittaa vaihteenohjauksen ilmaisin joka ei sijaitse ihan optimaalisesti liikennevalon kannalta. Liikennevaloa ei voida vaihtaa ennen kuin raitiovaunu on vaihdealueen ulkopuolella.

Paras olisi kun tuota ylityspaikkaa ei oltaisi vaadittu tuohon vaan ylitys tapahtuisi pysäkin luota.
 
Itäkeskuksen pysäkillä on nyt pysäkkimerkki. Samanlainen kuin Aalto-yliopiston pysäkillä. Hpl:n viritykset ovat omaa luokkaansa. Muualla ei ko. merkkejä taida vieläkään olla.
 
Kauppamyllyntien valot pysyy vähän turhan lyhyen ajan nuolella. Useimmiten juuri kun saa ovet kiinni tai lähtee liikkeelle niin nuoli putoaa viivalle ja lyö S:t päälle ja sit odotellaan uutta kiertoa.

Lisäksi Lepuskin valot on herättänyt keskustelua todella paljon. Länteen päin on toivottu et valotilaus tulisi vasta tolpalta ajantasauksen vuoksi. Monesti myös Leppävaarankadun ja Alberganesplanadin valot räpsähtää S:lle juuri kun olet Leppävaaran pysäkiltä lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppamyllyntien valot pysyy vähän turhan lyhyen ajan nuolella. Useimmiten juuri kun saa ovet kiinni tai lähtee liikkeelle niin nuoli putoaa viivalle ja lyö S:t päälle ja sit odotellaan uutta kiertoa.

Lisäksi Lepuskin valot on herättänyt keskustelua todella paljon. Länteen päin on toivottu et valotilaus tulisi vasta tolpalta ajantasauksen vuoksi. Monesti myös Leppävaarankadun ja Alberganesplanadin valot räpsähtää S:lle juuri kun olet Leppävaaran pysäkiltä lähtenyt.

Nämä tiedossa. Kauppamyllyntien valoa ei viitsitty koeajoissa säätää, koska se sopi hyvin koeajoihin, kun (lukuisia kertoja) varikolta lähdettiin kohti Espoota päästiin hidastamatta. Kaupungin piti tämä säätää, eipä ole säädetty.

Tuo Leppävaarankadun valot on siis suunniteltu ennen tietoa ajantasauksista. Nyt raitiovaunu odottaa ajantasausta ja kaksi seuraavaa valoa odottelee ratikkaa maksimiajan verran.

Toistaiseksi liikennevalomuutokset holdissa, katsotaan päästäänkö sopuun mite hoidetaan ja millä hinnalla. Mulla on useampaankin valmis data paljonko tarttis säätää ja mitä.
 
Itäkeskuksen pysäkillä on nyt pysäkkimerkki. Samanlainen kuin Aalto-yliopiston pysäkillä. Hpl:n viritykset ovat omaa luokkaansa. Muualla ei ko. merkkejä taida vieläkään olla.

Norrtäljentie on se paikka, jonne se pysäkkimerkki nyt pitäis asentaa ihan ensi tilassa, kun pysäkki on keskellä ajorataa. Toivottavasti pysäkki-Господин ehtii ennen kuin poliisi alkaa sakottaa raitiovaununkuljettajia liikenteen tarpeettomasta häirinnästä, kun siinä keskellä katua ilman mitään syytä seisoskellaan.
 
Nämä tiedossa. Kauppamyllyntien valoa ei viitsitty koeajoissa säätää, koska se sopi hyvin koeajoihin, kun (lukuisia kertoja) varikolta lähdettiin kohti Espoota päästiin hidastamatta. Kaupungin piti tämä säätää, eipä ole säädetty.

Tuo Leppävaarankadun valot on siis suunniteltu ennen tietoa ajantasauksista. Nyt raitiovaunu odottaa ajantasausta ja kaksi seuraavaa valoa odottelee ratikkaa maksimiajan verran.

Toistaiseksi liikennevalomuutokset holdissa, katsotaan päästäänkö sopuun mite hoidetaan ja millä hinnalla. Mulla on useampaankin valmis data paljonko tarttis säätää ja mitä.

Kiitos tiedosta! Toivottavasti pääsette sopuun! Laita ihmeessä myös YV:tä, jos tarviit jatkossakin kuljettajan näkemystä tai mielipidettä :)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:06 ----------

Norrtäljentie on se paikka, jonne se pysäkkimerkki nyt pitäis asentaa ihan ensi tilassa, kun pysäkki on keskellä ajorataa. Toivottavasti pysäkki-Господин ehtii ennen kuin poliisi alkaa sakottaa raitiovaununkuljettajia liikenteen tarpeettomasta häirinnästä, kun siinä keskellä katua ilman mitään syytä seisoskellaan.

Käyköhän tässäkin kuten Sipoossa pari vuotta sitten kun liikenne laajeni uusille alueille. Ei ollut laittaa pysäkkimerkkejä silloin moniin kuukausiin kun tavarantoimittajalla oli toimitusvaikeuksia... :lol:
 
Kiitos tiedosta! Toivottavasti pääsette sopuun! Laita ihmeessä myös YV:tä, jos tarviit jatkossakin kuljettajan näkemystä tai mielipidettä :)

Kuskien mielipiteet on kultaakin kalliimpia, kunhan päästään edes hyvälle tasolle liikennevalojen kanssa. Löysää on hyvin monessa paikassa. Koeajoissa näitä yritin kysellä silloin tällöin ja toisinaan istuin myös ajo-opettajan penkillä josta sai hyvän käsityksen. Yleisesti valot ovat siihen suuntaan, että vuoro tulee turhankin hyvissä ajoin kuin että tulisi myöhässä.
 
Tuo Leppävaarankadun valot on siis suunniteltu ennen tietoa ajantasauksista. Nyt raitiovaunu odottaa ajantasausta ja kaksi seuraavaa valoa odottelee ratikkaa maksimiajan verran.

Tässä olisi varmaankin hyvä, jos etuusjärjestelmä osaisi huomioida ajantasauspysäkit ja välittää pyynnöt sen mukaan. Vaunu voisi viettää maksimiajan pysäkillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:48 ----------

Ja olisiko teknisesti mahdollista ohjelmoida pallot kokonaan uudelleen vastaamaan kansainvälistä käytäntöä, eli toisin sanoen sen 8 sekunnin sijaan ne näyttäisivät nopeusrajoituskohtaisesti ja liittymäkohtaisesti sellaista sekuntimäärää, joka mahdollistaa vaunun läpiajon hidastamatta? (Autoillahan keltainen on eri risteyksissä hyvinkin eripituinen riippuen nopeusrajoituksesta, onnettomuusalttiudesta ja ehkä jostain muustakin.)

Ainakin Ranskassa ajotapaopasteen kesto on nimenomaan vakio jokaisessa kaupungissa. Sen kesto ei siis vaihtele. Dokumentaatio löytyy täältä https://www.strmtg.developpement-durable.gouv.fr/guides-techniques-a150.html .
 
Tänään seistiin Pitäjänmäentiellä runkolinjabussissa varmaan pari minuuttia punaisissa odottamassa sen aikaa, että ratikka ensin saapui, purki ja lastasi siirtolapuutarhan pysäkillä ja sen jälkeen mateli risteyksen yli tunneliin. Toivottavasti nämäkin säädetään kuntoon. Ei varmaan ole tarkoituksenmukaista, että ratikka olisi niin pyhä, että sen kustannuksella muu joukkoliikenne menee sekaisin.
 
Takaisin
Ylös